Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane problemy transportu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane problemy transportu drogowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW8 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość fizyki i inżynierii ruchu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie problemu bezpieczeństwa na drogach.
C-2Poznanie problemu natężenia ruchu i przepustowości dróg.
C-3Poznanie problemu hałasu w transporcie drogowym.
C-4Pojazd a ochrona środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę wybranego problemu dotyczącego transportu drogowego. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Problemy bezpieczeństwa na drogach oraz utrzymanie stanu technicznego dróg.1
T-W-3Wpływ ruchu pojazdów na środowisko.1
T-W-4Natężenie ruchu i przepustowość dróg i ulic na skrzyżowaniach i odcinkach miedzy skrzyżowaniami.1
T-W-5Wpływ materiałów eksploatacyjnych na zanieczyszczenie środowiska przez transport drogowy.1
T-W-6Związki toksyczne w silnikach spalinowych. Oczyszczanie spalin.1
T-W-7Zagrożenie środowiska przewozem towarów niebezpiecznych.1
T-W-8Wpływ recyklingu samochodów na ochronę środowiska.1
T-W-9Obniżenie zużycia energii w transporcie drogowym.1
T-W-10Metody wyceny strat spowodowanych przez transport drogowy.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Realizacja projektu.13
A-P-3Prezentacja projektu.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zjęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu.5
A-W-3Przegląd wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C34_W01
Student: - potrafi wymienić podstawowe problemy związane z transportem drogowym, - wie jakie powinno być prawidłowe utrzymanie dróg, - wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko, - wie jaki wpływ na środowisko mają materiały eksploatacyjne oraz związki toksyczne wydalane przez silnik samochodowy.
T_1A_W06, T_1A_W21T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-3, C-4, C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C34_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów transportu drogowego.
T_1A_U01, T_1A_U02T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-3, C-4, C-2, C-1T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C34_W01
Student: - potrafi wymienić podstawowe problemy związane z transportem drogowym, - wie jakie powinno być prawidłowe utrzymanie dróg, - wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko, - wie jaki wpływ na środowisko mają materiały eksploatacyjne oraz związki toksyczne wydalane przez silnik samochodowy.
2,0
3,0Student zna podstwowe problemy związane z transportem drogowym, wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C34_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów transportu drogowego.
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie drogowym, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Poznań - Radom, 2003
  2. Łuksa A. (red.), Ekologia płynów eksploatacyjnych, Zakład wydawnictw MCNEMT, Radom, 1989
  3. Mazur E., Transport a ochrona środowiska, WN Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę wybranego problemu dotyczącego transportu drogowego. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Problemy bezpieczeństwa na drogach oraz utrzymanie stanu technicznego dróg.1
T-W-3Wpływ ruchu pojazdów na środowisko.1
T-W-4Natężenie ruchu i przepustowość dróg i ulic na skrzyżowaniach i odcinkach miedzy skrzyżowaniami.1
T-W-5Wpływ materiałów eksploatacyjnych na zanieczyszczenie środowiska przez transport drogowy.1
T-W-6Związki toksyczne w silnikach spalinowych. Oczyszczanie spalin.1
T-W-7Zagrożenie środowiska przewozem towarów niebezpiecznych.1
T-W-8Wpływ recyklingu samochodów na ochronę środowiska.1
T-W-9Obniżenie zużycia energii w transporcie drogowym.1
T-W-10Metody wyceny strat spowodowanych przez transport drogowy.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Realizacja projektu.13
A-P-3Prezentacja projektu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zjęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu.5
A-W-3Przegląd wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C34_W01Student: - potrafi wymienić podstawowe problemy związane z transportem drogowym, - wie jakie powinno być prawidłowe utrzymanie dróg, - wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko, - wie jaki wpływ na środowisko mają materiały eksploatacyjne oraz związki toksyczne wydalane przez silnik samochodowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Poznanie problemu hałasu w transporcie drogowym.
C-4Pojazd a ochrona środowiska.
C-2Poznanie problemu natężenia ruchu i przepustowości dróg.
C-1Poznanie problemu bezpieczeństwa na drogach.
Treści programoweT-W-3Wpływ ruchu pojazdów na środowisko.
T-W-6Związki toksyczne w silnikach spalinowych. Oczyszczanie spalin.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-2Problemy bezpieczeństwa na drogach oraz utrzymanie stanu technicznego dróg.
T-W-4Natężenie ruchu i przepustowość dróg i ulic na skrzyżowaniach i odcinkach miedzy skrzyżowaniami.
T-W-5Wpływ materiałów eksploatacyjnych na zanieczyszczenie środowiska przez transport drogowy.
T-W-7Zagrożenie środowiska przewozem towarów niebezpiecznych.
T-W-8Wpływ recyklingu samochodów na ochronę środowiska.
T-W-9Obniżenie zużycia energii w transporcie drogowym.
T-W-10Metody wyceny strat spowodowanych przez transport drogowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstwowe problemy związane z transportem drogowym, wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C34_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów transportu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Poznanie problemu hałasu w transporcie drogowym.
C-4Pojazd a ochrona środowiska.
C-2Poznanie problemu natężenia ruchu i przepustowości dróg.
C-1Poznanie problemu bezpieczeństwa na drogach.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę wybranego problemu dotyczącego transportu drogowego. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0