Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Komunikacja perswazyjna - negocjacje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja perswazyjna - negocjacje
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii i socjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
C-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji.1
T-A-2Fazy negocjacji.2
T-A-3Styl rzeczowy negocjacji i właściwe mu techniki.1
T-A-4Styl rywalizacyjny negocjacji i właściwe mu techniki1
T-A-5Styl integracyjny negocjacji i właściwe mu techniki.2
T-A-6Negocjator - zespół cech i umiejętności.1
T-A-7Etyczne aspekty procesu negocjacji.2
10
wykłady
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania.3
T-W-2Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.2
T-W-3Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja.2
T-W-4Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.2
T-W-5Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty.2
T-W-6Komunikacja niewerbalna, zachowania przestrzenne.2
T-W-7Przykładowe zastosowania komunikacji perswazyjnej: wychowanie, propaganda, reklama, negocjacje.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń - lektura wymaganej literatury.13
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3gry dydaktyczne
M-4prezentacja multimedialna.
M-5ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: ocena umiejętności podczas rozmowy zaliczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A10-1_W01
Student posiada wiedzę o regułach funcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
T_2A_W14T2A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A10-1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
T_2A_U07, T_2A_U02T2A_U02, T2A_U07C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-4M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A10-1_K01
Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
T_2A_K07T2A_K07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5S-1
T_2A_A10-1_K02
Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności dydaktyczne a także menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
T_2A_K07T2A_K07C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-3M-3, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A10-1_W01
Student posiada wiedzę o regułach funcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
2,0
3,0Student posiada wiedzę o regułach funcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A10-1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
2,0
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A10-1_K01
Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
T_2A_A10-1_K02
Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności dydaktyczne a także menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
2,0
3,0Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa, 2004
  2. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej dla studentów szkół wyższych, PWN, Warszawa, 1998
  3. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, teoria i praktyka, GWP, Gdańsk, 2009
  4. Szerląg A./red/, Problemy edukacji w szkole wyższej, Impuls, Kraków, 2006
  5. Hogan K., Psychologia perswazji, Wydawnictwo Czarna Owca, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Astrum, Wrocław, 2007
  2. Arends R.J, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
  3. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji., GWP, Gdańsk, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji.1
T-A-2Fazy negocjacji.2
T-A-3Styl rzeczowy negocjacji i właściwe mu techniki.1
T-A-4Styl rywalizacyjny negocjacji i właściwe mu techniki1
T-A-5Styl integracyjny negocjacji i właściwe mu techniki.2
T-A-6Negocjator - zespół cech i umiejętności.1
T-A-7Etyczne aspekty procesu negocjacji.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania.3
T-W-2Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.2
T-W-3Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja.2
T-W-4Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.2
T-W-5Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty.2
T-W-6Komunikacja niewerbalna, zachowania przestrzenne.2
T-W-7Przykładowe zastosowania komunikacji perswazyjnej: wychowanie, propaganda, reklama, negocjacje.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń - lektura wymaganej literatury.13
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A10-1_W01Student posiada wiedzę o regułach funcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W14zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując zdobytą wiedzę z zakresu organizacji produkcji, procedur zakładania spółek i pozyskiwania funduszy na działalność gospodarczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
C-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania.
T-W-3Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja.
T-W-5Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena umiejętności podczas rozmowy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę o regułach funcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A10-1_U01Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania.
T-W-3Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja.
T-W-5Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty.
T-A-6Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-A-1Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji.
T-A-3Styl rzeczowy negocjacji i właściwe mu techniki.
T-A-2Fazy negocjacji.
T-A-5Styl integracyjny negocjacji i właściwe mu techniki.
T-A-7Etyczne aspekty procesu negocjacji.
T-A-4Styl rywalizacyjny negocjacji i właściwe mu techniki
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3gry dydaktyczne
M-4prezentacja multimedialna.
M-5ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: ocena umiejętności podczas rozmowy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A10-1_K01Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania.
T-W-3Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja.
T-W-5Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty.
T-A-6Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-A-7Etyczne aspekty procesu negocjacji.
T-A-5Styl integracyjny negocjacji i właściwe mu techniki.
T-A-2Fazy negocjacji.
T-A-4Styl rywalizacyjny negocjacji i właściwe mu techniki
T-A-1Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji.
T-A-3Styl rzeczowy negocjacji i właściwe mu techniki.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3gry dydaktyczne
M-4prezentacja multimedialna.
M-5ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A10-1_K02Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności dydaktyczne a także menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania.
T-W-3Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja.
T-W-5Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty.
T-A-1Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji.
T-A-6Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-A-4Styl rywalizacyjny negocjacji i właściwe mu techniki
T-A-5Styl integracyjny negocjacji i właściwe mu techniki.
T-A-2Fazy negocjacji.
T-A-7Etyczne aspekty procesu negocjacji.
T-A-3Styl rzeczowy negocjacji i właściwe mu techniki.
Metody nauczaniaM-3gry dydaktyczne
M-4prezentacja multimedialna.
M-5ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena umiejętności podczas rozmowy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0