Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Organizacja i zarządzanie w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja i zarządzanie w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kierowniczych. |
C-2 | Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy. |
C-3 | Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch. |
C-4 | Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej. |
C-5 | Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management. |
C-6 | Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. | 4 |
T-A-2 | Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. | 2 |
T-A-3 | Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu. | 4 |
T-A-4 | Projektowanie organizacji. organizowanie działań. Schematy organizacyjne. | 2 |
T-A-5 | Budowa strategii przedsiębiorstwa. Analiza przypadku. | 2 |
T-A-6 | Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa (CSR). Nadzór korporacyjny (corporate governance). Analiza przypadków. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności kierowników | 2 |
T-W-2 | Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna. | 2 |
T-W-3 | Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie. | 2 |
T-W-4 | Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej. | 2 |
T-W-5 | Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur. | 2 |
T-W-6 | Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania. | 2 |
T-W-7 | Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności. | 2 |
T-W-8 | Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 12 |
A-A-3 | Konsultacje do ćwiczeń. | 2 |
A-A-4 | Obecność na zaliczeniu. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna (czytanie literatury). | 13 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładu. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia metoda podająca i problemowa, rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe w sesji |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań na kolokwium zaliczeniowym |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C50_W09 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej | T_1A_W26 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C50_U03 Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy. | T_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-1 | — | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C50_K01 Posiada zdolność do analizy sytuacjii ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju | T_1A_K02, T_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-2, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C50_W09 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie przedmiotu |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student ma niepełną wiedzę w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student ma niepełną wiedzę, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Student orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu, ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna | |
5,0 | Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C50_U03 Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności |
3,0 | Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie | |
3,5 | Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Student orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu, ale jego umeijętnosci nie są jeszcze pełne | |
5,0 | Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C50_K01 Posiada zdolność do analizy sytuacjii ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych kompetencji |
3,0 | Student posiada minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student posiada niepełne kompetencje | |
4,0 | Student posiada niepełne kompetencje. ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne | |
5,0 | Student ma pełne kompetencje |
Literatura podstawowa
- M.Dołhasz, J.Fudaliński, M.Kosala, H.Smutek, Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
- J.R.Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, warszawa, 2008
- Stoner A.F., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2003
- Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
- E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008