Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Proekologiczne środki transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Proekologiczne środki transportu | ||
Specjalność | inżynieria środowiska w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawowe wiadomości na temat ekologii w ujęcie ogólnym i związanym z zagadnieniami transportowymi .Dodatkowo powinien znać zasady eksploatacji pojazdów,klasyfikacji ,typów,rodzajów i charakterystyki środków transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały. | 2 |
T-L-2 | Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. | 2 |
T-L-3 | Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. | 2 |
T-L-4 | Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). | 2 |
T-L-5 | Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych.d hybrydowy | 2 |
T-L-6 | Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. | 2 |
T-L-7 | Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych. | 2 |
T-L-8 | Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały. | 2 |
T-W-2 | Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. | 4 |
T-W-3 | Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). | 2 |
T-W-4 | Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. | 2 |
T-W-5 | Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych. | 2 |
T-W-6 | Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do zajęć,informacje z biblioteki i internetu | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie kolejnych sprawozdań ,oprcowanie materiałów | 6 |
A-L-3 | powtórki materiału,notatki i przygotowanie do zaliczenia kolejnych lab | 6 |
A-L-4 | powtórka całego materiału do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-L-5 | zapoznanie się z nowościami oraz polecaną przez wykładowcę literaturą | 6 |
A-L-6 | samodzielne przygotowanie wskazanego przez wykładowce tematu i przygotowanie prezentacji multimedialnej | 6 |
A-L-7 | Udział w zajęciach poza terenem uczeni majacych bezpośredni związek z tematami omawianymi na lab | 8 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do wykładów | 6 |
A-W-2 | materiały ze żródeł książkowych i internetu | 8 |
A-W-3 | porzadkowanie notatek i powtarzanie materiału przed zaliczeniem | 12 |
A-W-4 | wykonanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykłądowce temat i przygotowanie do wygłoszenia | 8 |
A-W-5 | nauka do zaliczenia końcowego | 10 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1Metody podające 2.Metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_D63-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO. | T_1A_W04, T_1A_W15, T_1A_W21 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_D63-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO. | T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08 | InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_D63-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów | T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_D63-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO. | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach ,ale nie opanował podstawowych pojęć, zagadnień,uzyskał negatywna ocenę z zaliczenia , nie przedstawił prezentacji,nie był aktywny na zajęciach |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na słabymrym poziomie, nie był zbyt aktywny na zajęciach | |
3,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach | |
4,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach | |
4,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach | |
5,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był bardzo aktywny na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_D63-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO. | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował podstawowych umiejętności |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach, | |
3,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, | |
4,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, | |
4,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, | |
5,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym niz dobry stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_D63-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował przewidywanych umiejętności |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu, | |
3,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , nie ma motywacji | |
4,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki . | |
4,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem | |
5,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie |
Literatura podstawowa
- Wajand J.A., Doświadczalne silniki spalinowe.W, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2003
- Lucyna Brzozowska, Krzysztof Brzozowski, Łukasz Drąg., Lucyna Transport drogowy a jakość powietrza atmosferycznego. Modelowanie komputerowe w mezoskali., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009
- Uwe Rokosch, e Rokosch Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010