Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Sylabus przedmiotu Systemy transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy transportowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym |
W-2 | Podstawy logistyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy ogólnej i szczegółowej na temat pojazdów oraz systemów transportu masowego. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami kształtowania sięci transportowych. |
C-3 | Zapoznanie z problematyką kształtowania iinii i sieci transportu miejskiego oraz zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride. |
C-4 | Zapoznanie z problematyką wykorzystania pojazdów w systemach transportu kombinowanego oraz zagrożeń środowiska przez pojazdy transportu masowego. |
C-5 | Uświadomienie powiązań transportu z pozostałymi działami gospodarki oraz jego znaczenia w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania typowych problemów decyzyjnych w transporcie, w tym poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie jego funkcjonowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza istniejących sieci transportowych. Ocena hierarchiczności wybranego układu drogowego (na mapach topograficznych i planach miast). | 2 |
T-A-2 | Odwzorowanie sieci transportowej metodą grafów. | 4 |
T-A-3 | Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób. | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie matematycznych metod wspomagania decyzji w rozwiązaywaniu typowych zagadnień w systemach transportowych (optymalizacja procesów transportowych). | 5 |
T-A-5 | Wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i charakterystyka systemów transportowych. | 1 |
T-W-2 | Transport w systemie społeczno-gospodarczym Europy, Polski, regionu i miasta. | 1 |
T-W-3 | Rozkład przestrzenny i podział ruchu na środki transportu. | 1 |
T-W-4 | Sieci transportowe. | 1 |
T-W-5 | Rodzaje węzłów i połączeń sieci transportowych. | 1 |
T-W-6 | Transport powietrzny (lotniczy). | 2 |
T-W-7 | Transport powierzchniowy (transport drogowy, transport kolejowy, transport rurociągowy). | 6 |
T-W-8 | Transport wodny śródlądowy. | 2 |
T-W-9 | Transport morski (bliski oraz daleki). | 2 |
T-W-10 | Rodzaje prac przeładunkowych. | 1 |
T-W-11 | Transport wewnętrzny. | 2 |
T-W-12 | Elastyczne systemy transportu. | 1 |
T-W-13 | Problemy zrównoważonego rozwoju systemu transportowego. | 1 |
T-W-14 | Linie i sieci transportu miejskiego | 1 |
T-W-15 | Ekologiczne tendencje rozwoju infrastruktury liniowej i punktowej w poszczególnych gałęziach transportu. | 1 |
T-W-16 | Rozwój technologii międzygałęziowej – transport mieszany (transport kombinowany, transport bimodalny, transport intermodalny, transport multimodalny). Pojęcie transportu współmodalnego. | 2 |
T-W-17 | Inteligentne systemy transportowe. Systemy sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej | 2 |
T-W-18 | Polityka transportowa Polski i Unii Europejskiej. | 1 |
T-W-19 | Perspektywy rozwoju sieci transportowych. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonanie zadania projektowego | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 36 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
81 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zadań problemowych sprawdzających zakładane efekty kształcenia w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas pisemnego zaliczenia zagadnień problemowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C27_W01 - charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej | T_1A_W21, T_1A_W19, T_1A_W20, T_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-5, C-2, C-1, C-4, C-3 | T-W-15, T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-18, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-13, T-W-19, T-W-17, T-W-16, T-W-14, T-W-2, T-W-11, T-W-7 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C27_U01 - analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania. | T_1A_U09, T_1A_U15, T_1A_U21 | T1A_U10, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07 | C-6 | T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C27_K01 - świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata. | T_1A_K06, T_1A_K02, T_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-6, C-5 | T-W-13, T-W-2, T-W-15, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C27_W01 - charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej | 2,0 | |
3,0 | Definiuje podstawowe pojęcia związane z transportem oraz sieciami transportowymi, charakterysuje elementy podstawowe elementy tworzące system transportowy, chociaż nie potrafi podjąć dyskusji nad ich znaczeniem dla rozwoju społeczno-gospodarczego zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C27_U01 - analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania. | 2,0 | |
3,0 | potrafi odczytywać schematy prostych sieci transportowych, potrafi zastosować proste narzędzia obliczeniowe do rozwiązania typowego zadania transportowego, umie zaprezentować wyniki obliczeń bez ich analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C27_K01 - świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata. | 2,0 | |
3,0 | jest świadomy problemu odzdziaływania transportu na środowisko naturalne oraz znaczenia transportu dla rozwoju społeczno-gospodarczego, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacyna M., Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009
- Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
- Wronka J., Transport kombinowany/intermodalny (Teoria i Praktyka), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008
- Kordel Z., Rola transportu samochodowego łańcuchu dostaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002
- Goździecki M., Świątkiewicz H., Przenośniki, WNT, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Starkowski D., Bińczak K., Zwierzycki W, Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy: Kompendium wiedzy praktycznej. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym. Tom I, SYSTHEM, Poznań, 2010
- Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009