Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia i systemy wspomagania ruchu pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia i systemy wspomagania ruchu pojazdów
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie pojazdu oraz urządzeniami infrastruktury drogowej mającymi wpływ na bezpieczeństwo i płynność ruchu pojazdu, a także ułatwiającymi kierowanie pojazdem.
C-2Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności oceny i obsługi urządzeń ułatwiających ruch pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Próba oceny czasu reakcji Ocena skuteczności układu hamulcowego (droga i opóźnienie hamowania) - zajęcia w terenie2
T-A-2Budowa układu ABS - pokaz elementów wchodzących w skład układu ABS1
T-A-3Ellementy i pokaz działania asystenta pasa ruchu i asystenta parkowania - zajęcia w terenie3
T-A-4Układy nawigacji ćwiczenia praktyczne2
T-A-5"Śledzenie pojazdu" na przykładzie programu Bezpieczny autobus2
T-A-6Obsługa CB-radio1
T-A-7działanie układu ESP film1
T-A-8Tablice informacyjne - pokaz slajdów1
T-A-9Analiza działania systemu monitorującego2
15
wykłady
T-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie1
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-4układ przeciwblokujący ABS2
T-W-5układ przeciwpoślizgowy ASR1
T-W-6Układ wspomagania nagłego hamowania1
T-W-7Układ stabilizacji toru jazdy1
T-W-8Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat)1
T-W-9Radarowe układy zachowania odległości1
T-W-10Asystent - pasa ruchu, - parkowania1
T-W-11Układy nawigacji1
T-W-12Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Pokaz, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ostatnim wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne oceniane na koniec semestru. Pod uwagę brane będą również oceny cząstkowe za wykonane ćwiczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D67-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu
T_1A_W05, T_1A_W07, T_1A_W14, T_1A_W19T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D67-2_U01
W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy
T_1A_U13, T_1A_U14, T_1A_U20T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05C-2T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D67-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu
2,00 - 10 pkt
3,010 - 12 pkt
3,512 - 14 pkt
4,014 - 16 pkt
4,516 - 18 pkt
5,018 - 20 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D67-2_U01
W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy
2,0Nie potrafi wymienić urządzeń wspomagających ruch pojazdu
3,0Potrafi wymienić urządzenia wspomagające rych pojazdu
3,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu
4,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi
4,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia
5,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia a ponadto wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza treści programu

Literatura podstawowa

  1. Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  2. Haskovec J., Bezpieczna jazda samochodem, WKiŁ, Warszawa, 1989
  3. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Próba oceny czasu reakcji Ocena skuteczności układu hamulcowego (droga i opóźnienie hamowania) - zajęcia w terenie2
T-A-2Budowa układu ABS - pokaz elementów wchodzących w skład układu ABS1
T-A-3Ellementy i pokaz działania asystenta pasa ruchu i asystenta parkowania - zajęcia w terenie3
T-A-4Układy nawigacji ćwiczenia praktyczne2
T-A-5"Śledzenie pojazdu" na przykładzie programu Bezpieczny autobus2
T-A-6Obsługa CB-radio1
T-A-7działanie układu ESP film1
T-A-8Tablice informacyjne - pokaz slajdów1
T-A-9Analiza działania systemu monitorującego2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie1
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego1
T-W-4układ przeciwblokujący ABS2
T-W-5układ przeciwpoślizgowy ASR1
T-W-6Układ wspomagania nagłego hamowania1
T-W-7Układ stabilizacji toru jazdy1
T-W-8Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat)1
T-W-9Radarowe układy zachowania odległości1
T-W-10Asystent - pasa ruchu, - parkowania1
T-W-11Układy nawigacji1
T-W-12Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D67-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W05ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu
T_1A_W07ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, właściwą w zakresie pojazdów samochodowych
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W19ma podstawową wiedzę w zakresie budowy obiektów infrastrukturalnych transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie pojazdu oraz urządzeniami infrastruktury drogowej mającymi wpływ na bezpieczeństwo i płynność ruchu pojazdu, a także ułatwiającymi kierowanie pojazdem.
Treści programoweT-W-12Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.
T-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-5układ przeciwpoślizgowy ASR
T-W-6Układ wspomagania nagłego hamowania
T-W-7Układ stabilizacji toru jazdy
T-W-8Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat)
T-W-9Radarowe układy zachowania odległości
T-W-10Asystent - pasa ruchu, - parkowania
T-W-11Układy nawigacji
T-W-4układ przeciwblokujący ABS
T-A-1Próba oceny czasu reakcji Ocena skuteczności układu hamulcowego (droga i opóźnienie hamowania) - zajęcia w terenie
T-A-2Budowa układu ABS - pokaz elementów wchodzących w skład układu ABS
T-A-3Ellementy i pokaz działania asystenta pasa ruchu i asystenta parkowania - zajęcia w terenie
T-A-4Układy nawigacji ćwiczenia praktyczne
T-A-5"Śledzenie pojazdu" na przykładzie programu Bezpieczny autobus
T-A-6Obsługa CB-radio
T-A-7działanie układu ESP film
T-A-8Tablice informacyjne - pokaz slajdów
T-A-9Analiza działania systemu monitorującego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ostatnim wykładzie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,00 - 10 pkt
3,010 - 12 pkt
3,512 - 14 pkt
4,014 - 16 pkt
4,516 - 18 pkt
5,018 - 20 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D67-2_U01W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U14potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnozowania i testowania elementów pojazdów samochodowych oraz ich układów
T_1A_U20potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności oceny i obsługi urządzeń ułatwiających ruch pojazdu
Treści programoweT-W-12Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu.
T-W-1Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie
T-W-2Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-3Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego
T-W-5układ przeciwpoślizgowy ASR
T-W-6Układ wspomagania nagłego hamowania
T-W-7Układ stabilizacji toru jazdy
T-W-8Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat)
T-W-9Radarowe układy zachowania odległości
T-W-10Asystent - pasa ruchu, - parkowania
T-W-11Układy nawigacji
T-W-4układ przeciwblokujący ABS
T-A-1Próba oceny czasu reakcji Ocena skuteczności układu hamulcowego (droga i opóźnienie hamowania) - zajęcia w terenie
T-A-2Budowa układu ABS - pokaz elementów wchodzących w skład układu ABS
T-A-3Ellementy i pokaz działania asystenta pasa ruchu i asystenta parkowania - zajęcia w terenie
T-A-4Układy nawigacji ćwiczenia praktyczne
T-A-5"Śledzenie pojazdu" na przykładzie programu Bezpieczny autobus
T-A-6Obsługa CB-radio
T-A-7działanie układu ESP film
T-A-8Tablice informacyjne - pokaz slajdów
T-A-9Analiza działania systemu monitorującego
Metody nauczaniaM-2Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne oceniane na koniec semestru. Pod uwagę brane będą również oceny cząstkowe za wykonane ćwiczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić urządzeń wspomagających ruch pojazdu
3,0Potrafi wymienić urządzenia wspomagające rych pojazdu
3,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu
4,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi
4,5Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia
5,0Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia a ponadto wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza treści programu