Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: organizacja i bezpieczeństwo w transporcie drogowym
Sylabus przedmiotu Ergonomia i bezpieczeństwo w pojazdach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia i bezpieczeństwo w pojazdach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu inżynierii ruchu oraz prawa o ruchu drogowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o ergonomii, jej zasadach i podstawowych zagadnieniach z nią związanych oraz bezpieczeństwie w pojazdach samochodowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności analizowania ergonomii i bezpieczeństwa w pojazdach. |
C-3 | Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie ergonomii, elementy składowe ergonomii, charakterystyka układów ergonomicznych na stanowisku pracy człowieka. | 6 |
T-W-3 | Fizjologia i ergonomia człowieka. | 2 |
T-W-4 | Kierowca, miejsce pracy kierowcy, czynniki wpływające na człowieka i jego warunki pracy w środowisku transportowym. | 6 |
T-W-5 | Przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i wytwarzania pojazdów uzywanych w transporcie. | 2 |
T-W-6 | Urządzenia wspomagające pracę kierujacego. | 6 |
T-W-7 | Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy. | 4 |
T-W-8 | Ergonomia i bepieczeństwo pracowników obsługujących urządzenia transportowe i przeładnkowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Analiza i przygotowanie materiałów do projektu. | 10 |
A-P-3 | Przegląd literatury. | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu. | 5 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu. | 8 |
A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie elementów bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C05-2_W01 Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach. | T_2A_W08 | T2A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C05-2_U01 Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych. | T_2A_U04 | T2A_U04 | C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C05-2_K01 Student potrafi pracować w zespole. | T_2A_K03 | T2A_K03 | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C05-2_W01 Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach. | 2,0 | |
3,0 | Ugruntowana wiedza podstawowa o bezpieczeństwie i ergonomii w pojazdach samochodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C05-2_U01 Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych. | 2,0 | |
3,0 | Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C05-2_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
- Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997