Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Elementy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza społeczno-prawna, ogółna, z zakresu szkoły średniej aktualizowana za pośrednictwem środków społecznego przekazu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze strukturą prawa, strukturą przepisu, a nadto, zapozanie studenta z podstawoymi pojęciami prawa cywilnego, prawa pracy, prawa własności intelektualnej. Nadto, wskazanie możliwości pozyskiwania aktualnych tekstów prawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia źródeł prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego. | 2 |
T-W-2 | Stanowie, przestrzeganie i stosowanie prawa, w tym: model sądowy i administracyjny. Relacje: obywatel-oragn państwa. Ustalanie aktualnej treści aktów prawnych. | 2 |
T-W-3 | Osoby: rodzaje, zdolność prawna i do czynności prawnej. Rodzaje czynności prawnych. Wady oświaczeń woli. Umowa i sposoby jej zawierania. | 2 |
T-W-4 | Przdstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Przedawnienie roszczeń majątkowych. Powstanie zobowiązania. | 2 |
T-W-5 | Wykonanie i nie wykonanie zobowiązania, skutki dla stron. Zasady ogólne. | 2 |
T-W-6 | Wybrane przykłądy umów o przeniesienie praw: sprzedaż, pożyczka, zamiana. Wybrane umowy o korzystanie z cudzych rzeczy i praw: najem dzierżawa. Cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-7 | Cechy stosunku pracy. Pojęcie i elementy obligatoryjne i fakultatywne umowy o pracę. Wynagrodzenie. Urlopy. Cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-8 | Rozwiązanie umowy o pracę, roszczenia pracownicze, obowiązki stron stosunku pracy, zagadnienia ogółne. | 2 |
T-W-9 | Zasady BHP i zakres ich stosowania. Podstawy prawne z Kodeksu pracy. | 2 |
T-W-10 | Akty prawne w zakładzie pracy, tzw. akty prawa wewnętrznego. | 2 |
T-W-11 | Zagrożenia zdrowotne związanie z pracą. Ryzyko zdrowotne w stosunku pracy. | 2 |
T-W-12 | Pojęcie przedsiębiorcy. Formy prowadzenia działaności gospodarczej. Cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-13 | Włąsność intelektualna. Podstawy prawne. Cechy charakterystyczne. Obszary jej występowania. | 2 |
T-W-14 | Prawo wynalazcze, w tym: wynalazek, wzór użytkowy, proejkt racjonalizatorski, patent. Legalizacja upranień (procedury prawne.). | 2 |
T-W-15 | Prawo autorskie i pokrewne. Utwór, utwór zależny, utwór inspirowany, fotografia, tytuł. Autorskie prawa osoboste i majątkowe: czas ich ochrony. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Wykłady z przedmiotu | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładu - poszukiwanie materiałów obejmujących zapowiedziane zagadnienia | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium, w tym analiza przedmiotu wykładu, literatura, przepisy. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym: pogadanki. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolukwium obejmujące przedmiot wykładów składające się z trzech pytań o charakterze opisowym. Ocena końcowa jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania - zagadnienia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A01_W01 Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca. | T_2A_W13, T_2A_W14, T_2A_W12 | T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A01_U01 Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP. | T_2A_U13 | T2A_U13 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_A01_K01 Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej. | T_2A_K01, T_2A_K02, T_2A_K05, T_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A01_W01 Student zna przepisy dotyczące różnych form prowadzenia działalności gospodarczej jako przedsiębiorca. | 2,0 | Student nie ma pojęcia o formach prowadzenia działaności gospodarczej |
3,0 | Student zna formy prowadzenia działaności gospodaczej | |
3,5 | Jak wyżej plus zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy. | |
4,0 | Jak wyżej plus zna struktury organizacyjne róznych form działaności organizacyjnej. | |
4,5 | Jak wyżej plus zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego praz prawa pracy. | |
5,0 | Student zna formy prowadzenia działaności, zna źródła znajdowania się przepisów regulujących te formy, zna struktury form organizacyjnych, zna podstwowe pojęcia z zakresu prawa cywilnego, handlowego, intelektualnego oraz prawa pracy. Zna podstawowe umowy cywilne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A01_U01 Student ma umiejętność poruszania się w prawie obejmującym środowisko przemysławe, a nadto zastosować zachowania do zgodnych z zasadami i przeisami BHP. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w poruszaniu się w materii wykładowej. |
3,0 | Student posiada umiętność poruszania się w materii wykładowej, ale nie jest pewny źródeł regulacji. Raz po raz myli np. czynność prawną ze zdolnością do czynności prawnych. | |
3,5 | Jak wyżej, ale bez pomyłek. | |
4,0 | Jak wyżej, ale sprawnie potrafi wyjaśnić znaczenie regulacji i ich roli. | |
4,5 | Jak wyżej, ale dodatkowo potrafi krytycznie odnieść się do funkcjonowania (istnienia) instytucji. | |
5,0 | Student posiada umiejętności swobodnego poruszania się po instytucjach omawianych na wykładach w oparciu nie tylko o wykład, ale także w oparciu o literaturę specjalistyczną. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_A01_K01 Student ma kompetencję do identyfikowania zdarzeń faktycznych z punktu widzenia środowiska prawnego. Ma świadomość znaczenia prawa w prowadzeniu działalności i jej wykonywania w charakterze pracownika. Potrafi przeciwdziałać zachowaniom niezgodnych z zasadami i przepisami BHP. Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i autorskiej. | 2,0 | Student nie ma kompetencji do identyfikowania podstawowych instytucji prawnych. |
3,0 | Student ma kompetencje w zakresie podstawowej, minimalnej, rozrózniania instytucji prawnych i ich znaczenia. | |
3,5 | Jak wyżej, ale potrafi nadto potrafi znaleźć przepisy regulujące dane instytucje. | |
4,0 | Jak wyżej, a nadto płynnie potrafi posługiwać się aparaturą pojęciową. | |
4,5 | Jak wyżej, ale nadto zna wybrane orzeczenia i literaturę postawową. | |
5,0 | Jak wyżej, ale student ma kompetencje do rozróżniania metod regulacji prawnych i należycie, bardzo dobrze potrafi te kometencje wykorzystać. |
Literatura podstawowa
- T. Szauwin, T. Stawecki, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, Warszawa, 2009, 5
- Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
- A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
- L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
- J. Barta, M. Czajkowska - Dąbrowska, Z. Ćwiąkalski, R. Markiewicz, E. Traple, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Wolters Kluwer, 2011, 5
- B. Gawlik, Prawo własności przemysłwej, UKiE, Warszawa, 1998, opracowanie analityczne
Literatura dodatkowa
- A. Mroczkowska - Budziak, R. Seidel, Elementy prawa, eMPI, Poznań, 2010, 4