Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo transportu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo transportu drogowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 1,50,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu inżynierii ruchu oraz prawa o ruchu drogowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych a także poznanie przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pojazdu.
C-2Nabycie umiejętności analizowania bezpieczeństwa transportu drogowego.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa transportu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa transportu drogowego dla wybranego miasta lub województwa. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych.30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Uregulowania prawne organizujące transport drogowy.4
T-W-3Współczesne wyzwania dla rozwoju systemów bezpieczenstwa transportu.2
T-W-4Rozwój zintegrowanych systemów bezpieczeństwa transportu na świecie.2
T-W-5Uwarunkowania i kierunki integracji systemu bezpieczeństwa transportu drogowego.2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w ruchu drogowym.2
T-W-7Dostępność dróg jako instrument oddziaływania na bezpieczeństwo ruchu drogowego.2
T-W-8Metody oceny zagrożenia w ruchu drogowym.2
T-W-9Rola Inteligentnych Systemów Transportu w bezpieczeństwie transportu drogowego.2
T-W-10Analiza możliwości integracji baz danych o wypadkach w transporcie drogowym.2
T-W-11Bezpieczeństwo, ograniczenia i zakazy w ruchu drogowym.4
T-W-12Kontrole i sankcje w transporcie drogowym.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Analiza i przygotowanie materiałów do projektu.10
A-P-3Przegląd literatury.5
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu.8
A-W-4Konsultacje.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie zasad bezpieczeństwa w dziedzinie transportu drogowego.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C05-1_W01
Student ma wiedzę na temat przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
T_2A_W08T2A_W05C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C05-1_U01
Student ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa transportu drogowego na wybranych przykładach.
T_2A_U04T2A_U04C-2T-P-1M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C05-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T_2A_K03T2A_K03C-3T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C05-1_W01
Student ma wiedzę na temat przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o stanie bezpieczeństwa transportu drogowego w Polsce oraz znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa obowiązujących w transporcie drogowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C05-1_U01
Student ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa transportu drogowego na wybranych przykładach.
2,0
3,0Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C05-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  2. Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  3. Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa transportu drogowego dla wybranego miasta lub województwa. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Uregulowania prawne organizujące transport drogowy.4
T-W-3Współczesne wyzwania dla rozwoju systemów bezpieczenstwa transportu.2
T-W-4Rozwój zintegrowanych systemów bezpieczeństwa transportu na świecie.2
T-W-5Uwarunkowania i kierunki integracji systemu bezpieczeństwa transportu drogowego.2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w ruchu drogowym.2
T-W-7Dostępność dróg jako instrument oddziaływania na bezpieczeństwo ruchu drogowego.2
T-W-8Metody oceny zagrożenia w ruchu drogowym.2
T-W-9Rola Inteligentnych Systemów Transportu w bezpieczeństwie transportu drogowego.2
T-W-10Analiza możliwości integracji baz danych o wypadkach w transporcie drogowym.2
T-W-11Bezpieczeństwo, ograniczenia i zakazy w ruchu drogowym.4
T-W-12Kontrole i sankcje w transporcie drogowym.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Analiza i przygotowanie materiałów do projektu.10
A-P-3Przegląd literatury.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu.8
A-W-4Konsultacje.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C05-1_W01Student ma wiedzę na temat przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych a także poznanie przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pojazdu.
C-2Nabycie umiejętności analizowania bezpieczeństwa transportu drogowego.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa transportu drogowego.
Treści programoweT-W-7Dostępność dróg jako instrument oddziaływania na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-10Analiza możliwości integracji baz danych o wypadkach w transporcie drogowym.
T-W-8Metody oceny zagrożenia w ruchu drogowym.
T-W-11Bezpieczeństwo, ograniczenia i zakazy w ruchu drogowym.
T-W-4Rozwój zintegrowanych systemów bezpieczeństwa transportu na świecie.
T-W-5Uwarunkowania i kierunki integracji systemu bezpieczeństwa transportu drogowego.
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w ruchu drogowym.
T-W-12Kontrole i sankcje w transporcie drogowym.
T-W-9Rola Inteligentnych Systemów Transportu w bezpieczeństwie transportu drogowego.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-2Uregulowania prawne organizujące transport drogowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie zasad bezpieczeństwa w dziedzinie transportu drogowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o stanie bezpieczeństwa transportu drogowego w Polsce oraz znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa obowiązujących w transporcie drogowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C05-1_U01Student ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa transportu drogowego na wybranych przykładach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizowania bezpieczeństwa transportu drogowego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa transportu drogowego dla wybranego miasta lub województwa. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie zasad bezpieczeństwa w dziedzinie transportu drogowego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C05-1_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa transportu drogowego.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa transportu drogowego dla wybranego miasta lub województwa. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0