Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Transport materiałów niebezpiecznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport materiałów niebezpiecznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu prawa transportowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o materiałach niebezpiecznych i warunkach ich przewozu. |
C-2 | Nabycie umiejętności analizowania zagadnień prawnych oraz wymagań technicznych związanych z przewozem materiałów niebezpiecznych. |
C-3 | Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy przewozów materiałów niebezpiecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu przedstawiającego analizę przewozu wybranego materiału niebezpiecznego. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - regulacje prawne w UE dotyczące substancji chemicznych. | 2 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka transportu. | 2 |
T-W-3 | Towar niebezpieczny jako przedmiot regulacji prawnych. | 4 |
T-W-4 | Klasyfikacja i identyfikacja materiałów niebezpiecznych. | 6 |
T-W-5 | Obowiązki uczestników przewozu w zakresie bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-6 | Przewóz materiałów niebezpiecznych. | 6 |
T-W-7 | Zagrożenia związane z transportem materiałów niebezpiecznych. | 2 |
T-W-8 | Regulacje prawne i przepisy związane z konstrukcją oraz dopuszczeniem pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych. | 2 |
T-W-9 | Organy i jednostki właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli. | 2 |
T-W-10 | System Badania i Oceny Bezpieczeństwa i Jakości SQAS. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Analiza i przygotowanie materiałów do projektu, w tym konsultacje. | 3 |
A-P-3 | Przegląd literatury. | 3 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji do wykładu problemowego. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia i konsultacje. | 3 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie charakterystyki i prawnych uwarunkowań transportu materiałów niebezpiecznych. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_OBTD/08-2_W01 Student ma wiedzę analityczną na temat przepisów i zasad transportu materiałów niebezpiecznych. | T_2A_W04 | T2A_W03 | C-2, C-1, C-3 | T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_OBTD/08-2_U01 Student ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu materiałów niebezpiecznych. | T_2A_U04 | T2A_U04 | C-2, C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_OBTD/08-2_K01 Student potrafi pracować w zespole. | T_2A_K03 | T2A_K03 | C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_OBTD/08-2_W01 Student ma wiedzę analityczną na temat przepisów i zasad transportu materiałów niebezpiecznych. | 2,0 | |
3,0 | Ugruntowana w zakresie podstawowym wiedza analityczna na temat przepisów regulujących przewóz materiałów niebezpiecznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_OBTD/08-2_U01 Student ma umiejętność planowania bezpiecznego przewozu materiałów niebezpiecznych. | 2,0 | |
3,0 | Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_OBTD/08-2_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mindur L, Współczesne technologie transportowe, ITeE, Warszawa, 2002