Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Nauka o przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z makro i mikroekonomii.
W-2Znajomość realiów gospodarczych na minimalnym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota1
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.2
T-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-5Identyfikacja i dobór zasobów w działalności gospdoarczej2
T-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa2
T-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa2
12
wykłady
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.1
T-W-2Zasoby w przedsiębiorstwie2
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.2
T-W-4Funkcje przedsiębiorstwa2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa2
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach12
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Konsultacje z nauczycielem1
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4Samodzielna lektura materiałów wskazanych przez prowadzącego19
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A10_W01
Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-4, C-3, C-2, C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1
ZIIP_1A_A10_W02
Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
ZIIP_1A_W10T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-4, C-3, C-1T-A-3, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_A10_W03
Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-4, C-1T-W-4M-2, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_A10_W04
Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa
ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-4, C-1T-A-6, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_A10_W05
Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-4, C-2, C-1T-A-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A10_U01
Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-3, C-2T-A-3, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_A10_U02
Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U20T1A_U01, T1A_U02, T1A_U10InzA_U03C-4, C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_A10_U03
Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-1T-A-7, T-A-6, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A10_K01
Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-4, C-3, C-2, C-1T-A-4, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A10_W01
Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
2,0nie zna zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, nie definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, nie podaje cech osoby przedsiębiorczej, nie wymieninia w i nie charakteryzuje podstawowych zasobów przedsiębiorstwa
3,0zna zasady funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, podaje cechy osoby przedsiębiorczej, wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W02
Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
2,0nie rozróżnia podstawowych form prawno-organizacyjnych działalności gospodarczej w Polsce, nie charakteryzuje na bazie dostęnych przepisów prawa form prawno-organizacyjnych przedsiębiorstw
3,0rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce, charakteryzuje na bazie dostępnych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W03
Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje funkcji przedsiębiorstwa
3,0wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W04
Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa
2,0nie identyfikuje i nie charakteryzuje elementów otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, nie wyjaśnia istoty wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, nie zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, wyjaśnia istotę wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W05
Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
2,0nie identyfikuje, nie podaje i nie charakteryzuje podstawowych działań strategicznych i operacyjnych w ramach przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, podaje i charakteryzuje podstawowe działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A10_U01
Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
2,0nie identyfikuje, nie porządkuje i nie prezentuje wiedzy z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, nie potrafi łaczyć przyczynn i skutków zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_U02
Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
2,0na bazie przepisów prawa nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,0na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_U03
Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
2,0nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,0diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A10_K01
Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
2,0nie wykazuje cech, że świadomie rozumie potrzebę samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, nie postrzega relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, jego postawa wskazuje, że nie jest zorientowany na działanie zespołowe i nie postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,0ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy, postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, ostrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, prezentuje postawę zorientowaną na działanie zespołowe i postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
  2. Zb. pod red. J. Lichtarskiego, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2009
  3. Zb. pod red. J. Lichniak, Nauka o przedsiębiorstwie, Sskoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2009
  2. Red. naukowa S. Marek, M. Białasiewicz, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota1
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.2
T-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-5Identyfikacja i dobór zasobów w działalności gospdoarczej2
T-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa2
T-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.1
T-W-2Zasoby w przedsiębiorstwie2
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.2
T-W-4Funkcje przedsiębiorstwa2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa2
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach12
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Konsultacje z nauczycielem1
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4Samodzielna lektura materiałów wskazanych przez prowadzącego19
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_W01Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, nie definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, nie podaje cech osoby przedsiębiorczej, nie wymieninia w i nie charakteryzuje podstawowych zasobów przedsiębiorstwa
3,0zna zasady funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, podaje cechy osoby przedsiębiorczej, wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_W02Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia podstawowych form prawno-organizacyjnych działalności gospodarczej w Polsce, nie charakteryzuje na bazie dostęnych przepisów prawa form prawno-organizacyjnych przedsiębiorstw
3,0rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce, charakteryzuje na bazie dostępnych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_W03Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-W-4Funkcje przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje funkcji przedsiębiorstwa
3,0wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_W04Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie identyfikuje i nie charakteryzuje elementów otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, nie wyjaśnia istoty wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, nie zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, wyjaśnia istotę wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_W05Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie identyfikuje, nie podaje i nie charakteryzuje podstawowych działań strategicznych i operacyjnych w ramach przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, podaje i charakteryzuje podstawowe działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_U01Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
Treści programoweT-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-W-2Zasoby w przedsiębiorstwie
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie identyfikuje, nie porządkuje i nie prezentuje wiedzy z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, nie potrafi łaczyć przyczynn i skutków zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_U02Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0na bazie przepisów prawa nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,0na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_U03Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa
T-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,0diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A10_K01Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje cech, że świadomie rozumie potrzebę samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, nie postrzega relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, jego postawa wskazuje, że nie jest zorientowany na działanie zespołowe i nie postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,0ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy, postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, ostrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, prezentuje postawę zorientowaną na działanie zespołowe i postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0