Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce1
T-A-2Sposoby pomiaru PKB4
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego3
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.4
T-A-5Unia Walutowa3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa3
T-W-2Pomiar działalności gospodarczej1
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego3
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania4
T-W-5Europejski System Walutowy4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń8
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Konsultacje do wykladu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia makroekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia makroekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu makroekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o mechanizmach gospodarki
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06, ZIIP_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia makroekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia makroekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu makroekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o mechanizmach gospodarki
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0mpetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje dobrej oceny a ponadto potrafi wyliczyć efekty dokonywanych nakładów ekonomicznych oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podjętych decyzji
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
  2. Mankiw N.G., Taylor M.P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Burda M., Wyplosz Ch., Makroekonomia. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce1
T-A-2Sposoby pomiaru PKB4
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego3
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.4
T-A-5Unia Walutowa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa3
T-W-2Pomiar działalności gospodarczej1
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego3
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania4
T-W-5Europejski System Walutowy4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń8
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Konsultacje do wykladu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia makroekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej
Treści programoweT-W-2Pomiar działalności gospodarczej
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania
T-W-5Europejski System Walutowy
T-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce
T-A-2Sposoby pomiaru PKB
T-A-5Unia Walutowa
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia makroekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U23ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej
Treści programoweT-W-2Pomiar działalności gospodarczej
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania
T-W-5Europejski System Walutowy
T-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce
T-A-2Sposoby pomiaru PKB
T-A-5Unia Walutowa
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu makroekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o mechanizmach gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej
Treści programoweT-W-2Pomiar działalności gospodarczej
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania
T-W-5Europejski System Walutowy
T-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce
T-A-2Sposoby pomiaru PKB
T-A-5Unia Walutowa
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0mpetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje dobrej oceny a ponadto potrafi wyliczyć efekty dokonywanych nakładów ekonomicznych oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podjętych decyzji
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej