Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych. |
C-2 | Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy. |
C-3 | Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia. |
C-4 | Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch. |
C-5 | Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach. |
C-6 | Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej. |
C-7 | Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management. |
C-8 | Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. | 2 |
T-A-2 | Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli. | 2 |
T-A-3 | Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą. | 2 |
T-A-4 | Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. | 2 |
T-A-5 | Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. | 2 |
T-A-6 | Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, techniki i style zarządzania, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności. | 2 |
T-W-2 | Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna. | 2 |
T-W-3 | Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie. | 2 |
T-W-4 | Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej. | 2 |
T-W-5 | Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur. | 1 |
T-W-6 | Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych. | 1 |
T-W-7 | Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania. | 2 |
T-W-8 | Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności. | 2 |
T-W-9 | Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania. | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw. | 2 |
T-W-11 | Kierowanie zmianami organizacyjnymi: obszary zmian w organizacji, zarządzanie zmianami, innowacje jako źródło zmian, zarządzanie projektami, doskonalenie organizacji, restrukturyzacja przedsiębiorstwa, reengineering. | 2 |
T-W-12 | Informacja w procesie zarządzania: system informacyjny przedsiębiortwa, budowa strategii informacyjnej przedsiębiorstwa, klasyfikacja systemów informacyjnych zarządzania, tendencje rozwojowe systemów, projektowanie i rozwój systemów, ochrona zasobów informacyjnych, ocena efektywności systemów informacyjnych. | 1 |
T-W-13 | Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny. | 1 |
T-W-14 | Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa. | 2 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 14 |
A-A-3 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury | 8 |
A-A-4 | Realizacja zadania problemowego wra z prezentacją: spotkania w zespołach. | 8 |
A-A-5 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji. | 8 |
A-A-6 | Przygotowanie prezentacji w formie elektronicznej. | 5 |
A-A-7 | Konsulatcje do ćwiczeń. | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-3 | Udział w egzaminie. | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładów. | 3 |
A-W-5 | Bieżące studiowanie literatury. | 15 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Pokaz z użyciem środków multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach |
S-4 | Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy |
S-5 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-7 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-8 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach |
S-9 | Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C06_W01 Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie. | ZIIP_1A_W15, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-7, C-5, C-4, C-6, C-8 | T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-9, T-W-5 | M-2, M-6, M-5, M-1 | S-1, S-3, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C06_U01 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | ZIIP_1A_U24 | T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U11 | InzA_U03 | C-3, C-6, C-2 | T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-W-13 | M-6, M-1 | S-8, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C06_K01 Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. | ZIIP_1A_K06 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-3, C-6, C-2 | T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-10 | M-6, M-1 | S-8, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C06_W01 Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania | |
4,0 | Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy | |
5,0 | Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C06_U01 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania |
3,0 | Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie | |
3,5 | Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania | |
4,0 | Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania | |
4,5 | Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C06_K01 Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. | 2,0 | Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania |
3,0 | Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania | |
4,5 | Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania |
Literatura podstawowa
- M.Dołhasz, J.Fudaliński, M.Kosala, H.Smutek, Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
- J.R.Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, warszawa, 2008
- Stoner J.A.F., Freeman R.E. Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2012
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
- E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
- R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997