Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Historia biznesu w Polsce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia biznesu w Polsce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość dziejów biznesu w Polsce

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta
C-2Wskazanie ciągłości rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej
C-3Przekazanie wiedzy, że przeszłość organizacji może kształtować reputację współczesnych przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Polskie tradycje biznesowe1
T-W-2Przemysł na ziemiach polskich i na Pomorzu Zachodnim2
T-W-3Praktyki biznesowe w perspektywie historycznej2
T-W-4Sylwetki polskich przedsiębiorców2
T-W-5Przeszłość organizacji w misji i strategii współczasnych polskich przedsiębiorstw2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do zajeć, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie się do prezentacji.21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Opowiadanie Opis Anegdota Objaśnienie i wyjaśnienie
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A07-1_W01
Wiedza przekazana na wykładach dostarcza studentowi ogólne treści związane z historią biznesu w Polsce, niezbędne do zrozumienia ciągłości pewnych rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej. Student odtworza przekazane treści, rozróżnia, charakteryzuje i wskazuje fakty z dziejów wybranych przedsiębiorstw, które funkcjonują w pamięci zbiorowej Polaków, a szczególnie mieszkańców Pomorza Zachodniego. Student wie, że pozytywne fakty historyczne danej organizacji pozytywnie wpływają na jej reputację organizacji.
ZIIP_1A_W17T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A07-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie dobierać i wykorzystywać nabytą wiedzę w w życiu codziennym. Nabywa zdolność i umiejętność samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy, np. z literatury, baz danych i innych źródeł. Umie integrować je i dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące zjawisk biznesowych w perspektywie historycznej. Potrafi przygotować prosty pokaz multimedialny dotyczący przedstawianych treści.
ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A07-1_K01
Ma świadomość praktycznego wykorzystania wiedzy o przeszłości organizacji w kształtowaniu jej reputacji, która współtworzy koncepcję pozytywnego potenacjału organizacji. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy o pozytywnych praktykach biznesowych w perspektywie historycznej. Potrafi podejmować samodzielne poszukiwania ukierunkowane na pozyskiwanie informacji i wiedzy w obszarze dziejów wybranego przedsiębiorstwa.
ZIIP_1A_K09, ZIIP_1A_K01T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A07-1_W01
Wiedza przekazana na wykładach dostarcza studentowi ogólne treści związane z historią biznesu w Polsce, niezbędne do zrozumienia ciągłości pewnych rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej. Student odtworza przekazane treści, rozróżnia, charakteryzuje i wskazuje fakty z dziejów wybranych przedsiębiorstw, które funkcjonują w pamięci zbiorowej Polaków, a szczególnie mieszkańców Pomorza Zachodniego. Student wie, że pozytywne fakty historyczne danej organizacji pozytywnie wpływają na jej reputację organizacji.
2,0nie wskazuje na ciągłość wybranych rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej, nie odtworza przekazywanej wiedzy o dziejach wybranych przedsiębiorstw, które funkcjonują w pamięci zbiorowej Polaków, a szczególnie mieszkańców Pomorza Zachodniego, nie zna faktów historycznych wybranej przez siebie organizacji, które pozytywnie wpływają na jej reputację
3,0wskazuje na ciągłość wybranych rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej, odtworza przekazywaną wiedzę z zakresu dziejów wybranych przedsiębiorstw, które funkcjonują w pamięci zbiorowej Polaków, a szczególnie mieszkańców Pomorza Zachodniego, zna fakty historyczne wybranej przez siebie organizacji, które pozytywnie wpływają na jej reputację
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A07-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie dobierać i wykorzystywać nabytą wiedzę w w życiu codziennym. Nabywa zdolność i umiejętność samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy, np. z literatury, baz danych i innych źródeł. Umie integrować je i dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące zjawisk biznesowych w perspektywie historycznej. Potrafi przygotować prosty pokaz multimedialny dotyczący przedstawianych treści.
2,0nie dobiera i nie stosuje nabytej wiedzy w w życiu codziennym, nie posiada zdolności i umiejętności samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy, np. z literatury, baz danych i innych źródeł, nie potrafi integrować je i nie dokonuje ich interpretacji, nie wyciąga wniosków oraz nie potrafi formułować i uzasadniać opinii dotyczących zjawisk biznesowych w perspektywie historycznej, nie potrafi przygotować prostego pokazu multimedialnego
3,0dobiera i stosuje nabytą wiedzę w w życiu codziennym, posiada zdolność i umiejętność samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy, np. z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi je integrować i dokonuje ich interpretacji, wyciąga wnioski, potrafi formułować i uzasadniać opinii dotyczące zjawisk biznesowych w perspektywie historycznej, potrafi przygotować prosty pokaz multimedialny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A07-1_K01
Ma świadomość praktycznego wykorzystania wiedzy o przeszłości organizacji w kształtowaniu jej reputacji, która współtworzy koncepcję pozytywnego potenacjału organizacji. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy o pozytywnych praktykach biznesowych w perspektywie historycznej. Potrafi podejmować samodzielne poszukiwania ukierunkowane na pozyskiwanie informacji i wiedzy w obszarze dziejów wybranego przedsiębiorstwa.
2,0nie wykazuje cech świadomego praktycznego wykorzystania wiedzy o przeszłości organizacji w kształtowaniu jej reputacji, nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy o pozytywnych praktykach biznesowych w perspektywie historycznej, nie potrafi podejmować samodzielnych poszukiwań ukierunkowanych na pozyskiwanie informacji i wiedzy w obszarze dziejów wybranego przedsiębiorstwa
3,0wykazuje cechy świadomego praktycznego wykorzystania wiedzy o przeszłości organizacji w kształtowaniu jej reputacji, rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy o pozytywnych praktykach biznesowych w perspektywie historycznej, potrafi podejmować samodzielne poszukiwania ukierunkowane na pozyskiwanie informacji i wiedzy w obszarze dziejów wybranego przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bocheński Aleksander, Przemysł polski w dawnych wiekach, PIW, Warszawa, 1984
  2. Bocheński Aleksander, Wędrówki po dziejach przemysłu polskiego, cz. I -III., PAX, Warszawa, 1966
  3. Maronn Kristin, Stettiner Fabrikanlagen auf alten Ansichten bis 1945, Grafikstudio Menne GmbH, Lubeck, 2006
  4. Sobczak Tomasz, Polskie doświadczenia w badaniach organizacji i zarządzania w perspektywie historycznej, Współczesne Zarządzanie nr 3, s. 113-123, 2010, Czasopismo Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego
  5. Sobczak Tomasz, Opowieści organizacyjne w polskim biznesie, Przegląd Organizacji, nr 4, s. 27-31, Warszawa, 2011, Czasopismo naukowe
  6. Jastrząb Mariusz, Historia biznesu: czego uczy i czy pomaga zrozumieć światowy kryzys?, Master of Business Administration, nr 6, s. 36-47, Warszawa, 2011, Czasopismo naukowe

Literatura dodatkowa

  1. Encykopedia Szczecina t. 1-3 i suplementy, 2011
  2. Włodarczyk Edward, Wielki przemysł Szczecina w latach 1850-1914, PWN, Warszawa, Poznań, 1982

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polskie tradycje biznesowe1
T-W-2Przemysł na ziemiach polskich i na Pomorzu Zachodnim2
T-W-3Praktyki biznesowe w perspektywie historycznej2
T-W-4Sylwetki polskich przedsiębiorców2
T-W-5Przeszłość organizacji w misji i strategii współczasnych polskich przedsiębiorstw2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do zajeć, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie się do prezentacji.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A07-1_W01Wiedza przekazana na wykładach dostarcza studentowi ogólne treści związane z historią biznesu w Polsce, niezbędne do zrozumienia ciągłości pewnych rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej. Student odtworza przekazane treści, rozróżnia, charakteryzuje i wskazuje fakty z dziejów wybranych przedsiębiorstw, które funkcjonują w pamięci zbiorowej Polaków, a szczególnie mieszkańców Pomorza Zachodniego. Student wie, że pozytywne fakty historyczne danej organizacji pozytywnie wpływają na jej reputację organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W17ma podstawową wiedzę niezbędną do korzystania z treści humanistycznych i innych uzupełniających wykształcenie techniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta
Treści programoweT-W-1Polskie tradycje biznesowe
T-W-2Przemysł na ziemiach polskich i na Pomorzu Zachodnim
T-W-3Praktyki biznesowe w perspektywie historycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Opowiadanie Opis Anegdota Objaśnienie i wyjaśnienie
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wskazuje na ciągłość wybranych rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej, nie odtworza przekazywanej wiedzy o dziejach wybranych przedsiębiorstw, które funkcjonują w pamięci zbiorowej Polaków, a szczególnie mieszkańców Pomorza Zachodniego, nie zna faktów historycznych wybranej przez siebie organizacji, które pozytywnie wpływają na jej reputację
3,0wskazuje na ciągłość wybranych rozwiązań biznesowych w perspektywie historycznej, odtworza przekazywaną wiedzę z zakresu dziejów wybranych przedsiębiorstw, które funkcjonują w pamięci zbiorowej Polaków, a szczególnie mieszkańców Pomorza Zachodniego, zna fakty historyczne wybranej przez siebie organizacji, które pozytywnie wpływają na jej reputację
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A07-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie dobierać i wykorzystywać nabytą wiedzę w w życiu codziennym. Nabywa zdolność i umiejętność samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy, np. z literatury, baz danych i innych źródeł. Umie integrować je i dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące zjawisk biznesowych w perspektywie historycznej. Potrafi przygotować prosty pokaz multimedialny dotyczący przedstawianych treści.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta
Treści programoweT-W-1Polskie tradycje biznesowe
T-W-2Przemysł na ziemiach polskich i na Pomorzu Zachodnim
T-W-3Praktyki biznesowe w perspektywie historycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Opowiadanie Opis Anegdota Objaśnienie i wyjaśnienie
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dobiera i nie stosuje nabytej wiedzy w w życiu codziennym, nie posiada zdolności i umiejętności samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy, np. z literatury, baz danych i innych źródeł, nie potrafi integrować je i nie dokonuje ich interpretacji, nie wyciąga wniosków oraz nie potrafi formułować i uzasadniać opinii dotyczących zjawisk biznesowych w perspektywie historycznej, nie potrafi przygotować prostego pokazu multimedialnego
3,0dobiera i stosuje nabytą wiedzę w w życiu codziennym, posiada zdolność i umiejętność samodzielnego poszerzania zdobytej wiedzy, np. z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi je integrować i dokonuje ich interpretacji, wyciąga wnioski, potrafi formułować i uzasadniać opinii dotyczące zjawisk biznesowych w perspektywie historycznej, potrafi przygotować prosty pokaz multimedialny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_A07-1_K01Ma świadomość praktycznego wykorzystania wiedzy o przeszłości organizacji w kształtowaniu jej reputacji, która współtworzy koncepcję pozytywnego potenacjału organizacji. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy o pozytywnych praktykach biznesowych w perspektywie historycznej. Potrafi podejmować samodzielne poszukiwania ukierunkowane na pozyskiwanie informacji i wiedzy w obszarze dziejów wybranego przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
ZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta
Treści programoweT-W-1Polskie tradycje biznesowe
T-W-2Przemysł na ziemiach polskich i na Pomorzu Zachodnim
T-W-3Praktyki biznesowe w perspektywie historycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Opowiadanie Opis Anegdota Objaśnienie i wyjaśnienie
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje cech świadomego praktycznego wykorzystania wiedzy o przeszłości organizacji w kształtowaniu jej reputacji, nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy o pozytywnych praktykach biznesowych w perspektywie historycznej, nie potrafi podejmować samodzielnych poszukiwań ukierunkowanych na pozyskiwanie informacji i wiedzy w obszarze dziejów wybranego przedsiębiorstwa
3,0wykazuje cechy świadomego praktycznego wykorzystania wiedzy o przeszłości organizacji w kształtowaniu jej reputacji, rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy o pozytywnych praktykach biznesowych w perspektywie historycznej, potrafi podejmować samodzielne poszukiwania ukierunkowane na pozyskiwanie informacji i wiedzy w obszarze dziejów wybranego przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0