Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie personelem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie personelem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Podstawy nauki o zarządzaniu przedsiębiorstwem |
W-3 | Podstawy ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i metodami realizacji funkcji personalnej w przedsiębiorstwie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia i wykorzystania narzędzi w procesie realizacji funkcji personalnej |
C-3 | Troska o indywidualny rozwój, uczenie się i nastawienie na współpracę grupową |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy funkcji kadrowej | 1 |
T-A-2 | Formułowanie strategii personalnej przedsiębiorstwa | 1 |
T-A-3 | Analiza pracy | 2 |
T-A-4 | Dobór personelu do przedsiębiorstwa | 1 |
T-A-5 | Projekt systemu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie | 2 |
T-A-6 | Projekt systemu oceniania pracowników | 2 |
T-A-7 | Szkolenie i rozwój pracowników | 2 |
T-A-8 | Audyt i ocena funkcji kadrowej | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i elementy funkcji kadrowej. Podstawowe modele zarządzania personelem | 2 |
T-W-2 | Strategia personalna przedsiębiorstwa. | 1 |
T-W-3 | Metody planowania potrzeb kadrowych | 2 |
T-W-4 | Dobór i derekrutacja personelu | 2 |
T-W-5 | System motywacyjny przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-6 | Ocenianie pracowników | 2 |
T-W-7 | Szkolenie i rozwój pracowników | 1 |
T-W-8 | Organizacja i ocena funkcji kadrowej | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 12 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 13 |
A-A-3 | Konsultacje u prowadzącego zajęcia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Prezentacje |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie prac realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena postawy i aktywności studenta w trakcie pracy grupowej na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C15_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_C15_W02 charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia mechanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita | ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_C15_W03 ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie | ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_C15_W04 wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji | ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-3, T-A-3 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_C15_W05 ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozowju pracowników | ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-5, T-A-5 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_C15_W06 ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników | ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-5, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C15_U01 tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań | ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U24, ZIIP_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-3 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_C15_U02 projektuje system doboru personelu do organizacji | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U24 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U11 | InzA_U03 | C-2 | T-A-4 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_C15_U03 konstruuje system wynagrodzeń | ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10 | InzA_U03 | C-2 | T-W-5, T-A-5 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_C15_U04 tworzy system oceny pracowników | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U24, ZIIP_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-6, T-A-6 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_C15_U05 tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | ZIIP_1A_U24 | T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U11 | InzA_U03 | C-2 | T-W-8, T-A-8 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C15_K01 rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery | ZIIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3 | T-W-7, T-A-7 | M-4 | S-2 |
ZIIP_1A_C15_K02 ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołowej | ZIIP_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-3 | T-W-7, T-A-7 | M-4 | S-3 |
ZIIP_1A_C15_K03 ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji | ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-8, T-A-7, T-A-2 | M-4 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C15_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie wymienia podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student wymienia podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
3,5 | Student wymienia i w ograniczonym stopniu opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
4,0 | Student wymienia i opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
4,5 | Student wymienia, opisuje i proponuje kierunki doskonalenia podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
5,0 | Student wymienia, opisuje, proponuje kierunki doskonalenia, uwzględniając najnowsze rozwiązania w zakresie podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
ZIIP_1A_C15_W02 charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia mechanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita | 2,0 | Student w niewystarczającym stopniu charakteryzuje podstawowe strategie personalne i nie objaśnia machanizmu modelu kapitału ludzkiego i modelu sita |
3,0 | Student charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia machanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita | |
3,5 | Student charakteryzuje podstawowe strategie personalne, objaśnia machanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita i próbuje określić mocne i słabe strony wybranej przez siebie strategii i modelu | |
4,0 | Student charakteryzuje podstawowe strategie personalne, objaśnia machanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Określa mocne i słabe strony wskazanej przez nauczciela strategii i modelu | |
4,5 | Student charakteryzuje podstawowe strategie personalne, objaśnia machanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Porównuje mocne i słabe strony strategii i modelu | |
5,0 | Student charakteryzuje podstawowe strategie personalne, objaśnia machanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Porównuje mocne i słabe strony strategii i modelu. Proponuje działania usprawniające e zakresie planowania, wdrożenia i kontroli strategii personalnych. | |
ZIIP_1A_C15_W03 ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie, podaje niektóre elementy organizacji zarządzania personelem | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie, podaje wszystkie elementy i zasady organizacji zarządzania personelem | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie, podaje wszystkie elementy i zasady organizacji zarządzania personelem. Podaje przykład struktury działu personalnego w przedsiębiorstwie, omawiając obowiązki i zadania wybranego samodzielnie stanowiska pracy w tym dziale. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie, podaje wszystkie elementy i zasady organizacji zarządzania personelem. Podaje możliwe koncepcje struktury działu personalnego w przedsiębiorstwie, omawia obowiązki i zadania wybranego przez nauczyciela stanowiska pracy w tym dziale. Proponuje kierunki doskonalenia organizacji zarządzania personelem | |
ZIIP_1A_C15_W04 wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji | 2,0 | Student nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych metod planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje sposób źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji. Podaje podstawowe metody i techniki derekrutacji | |
4,0 | Student wymienia, charakteryzuje i porównuje metody planowania potrzeb kadrowych, wskazując wady i zalety podstawowych źródeł i technik rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z planowania procesu derekrutacji | |
4,5 | Student wymienia, charakteryzuje, porównuje i wskazuje najskuteczniejsze metody planowania potrzeb kadrowych, podaje uwarunkowania wyboru źródeł i technik rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z planowania, wdrażania i kontrolii procesu derekrutacji | |
5,0 | Student wymienia, charakteryzuje, porównuje i wskazuje najskuteczniejsze metody planowania potrzeb kadrowych, podaje uwarunkowania wyboru źródeł i technik rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z planowania, wdrażania i kontrolii procesu derekrutacji. Podaje kierunki doskonalenia zarówno metod planowania, jak i żródeł i technik rekruyacji | |
ZIIP_1A_C15_W06 ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresie tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników | |
3,5 | Student ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania oraz systemu szkoleń i rozwoju pracowników. Wiąże wymienione systemy między sobą. | |
4,0 | Student ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozowju pracowników. Identyfikuje powiązania między tymi systemami. Wyjaśnia efekt synergii. | |
4,5 | Student ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozowju pracowników. Identyfikuje i analizuje powiązania między tymi systemami, jak i innymi systemami działającymi w przedsiębiorstwie. Wyjaśnia efekt synergii. | |
5,0 | Student ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozowju pracowników. Identyfikuje i analizuje powiązania między tymi systemami, jak i innymi systemami działającymi w przedsiębiorstwie. Wyjaśnia efekt synergii. Wskazuje kierunki doskonalenia funkcjonowania tych systemów, analizując ich mocne i słabe strony. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C15_U01 tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań | 2,0 | Student nie tworzy opisy stanowiska pracy i profilu wymagań |
3,0 | Samodzielnie tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_C15_U02 projektuje system doboru personelu do organizacji | 2,0 | Student nie projektuje systemu doboru personelu do organizacji |
3,0 | Student projektuje system doboru personelu do organizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_C15_U03 konstruuje system wynagrodzeń | 2,0 | Student nie konstruuje systemu wynagrodzeń |
3,0 | Student samodzielnie konstruuje sytem wynagrodzeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_C15_U04 tworzy system oceny pracowników | 2,0 | Student nie tworzy sytemu oceny pracowników |
3,0 | Student samodzielnie tworzy sytem oceny pracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_C15_U05 tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | 2,0 | Student nie tworzy wskaźników do oceny funkcji kadrowej |
3,0 | Student tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C15_K01 rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student nie potrafi uzasadnić tej potrzeby. Student nie podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju. |
3,0 | Student rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student uzasadnia potrzebę uczenia się i rozowju. Student potrafi uzasadnić potrzebę uczenia się i rozwoju. Student podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_C15_K02 ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołowej | 2,0 | Student bazuje na pracy innych |
3,0 | Student wykonuje powierzone mu zadania w ramach zespołu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_C15_K03 ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji | 2,0 | Student nie wykazuje zachowań ukierunkowanych na zmianę |
3,0 | Student podejmuje działania ukierunkowane na wprowadzanie zmian w organizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. T. Listwan, Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa, 2004
- red. H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- red. A. Sajkiewicz, Zasoby ludzkie w firmie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, 2004
- A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metd, Antykwa, Kraków, 1998
- M. Armstrong, Zarzadzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków, 2001