Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzedzi, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania wiedzą.
C-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzędzi zarzadzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Charakterystyka systemu ADONIS.1
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, rzepływu dokumentów, modelu środowiska pracy o innych dostepnych w wykorzystywanym systemie. Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna9
10
wykłady
T-W-1Pojęcie wiedzy i zarzadzania wiedzą. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.3
T-W-2Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego.1
T-W-3Narzedzia zarządzania wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.2
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji2
T-W-5Auditowanie systemu zarządzania wiedzą2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Opracowanie graficznej prezentacji procesu15
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Przygotowanie do dyskusji i zajęć praktycznych. Studiowanie wybranych zagadnień20
A-W-4Analiza przypadków8
A-W-5Konsultacje4
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - wykład informacyjne z pogadanką i wyjaśnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
M-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadań domowych i podaczas zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C/07_W01
Student będzie potrafił scharakteryzować elementy systemów zarządzania wiedzą. Będzie rozróżniał modele uczenia, narzedzia zarzadzania wiedzą i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu.
ZIIP_2A_W11, ZIIP_2A_W06T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C/07_U01
Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
ZIIP_2A_U02, ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U19, ZIIP_2A_U21T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19C-2T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C/07_K01
W ramach zajęć student nabędzie umiejętnośc pracy w grupie
ZIIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C/07_W01
Student będzie potrafił scharakteryzować elementy systemów zarządzania wiedzą. Będzie rozróżniał modele uczenia, narzedzia zarzadzania wiedzą i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu.
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C/07_U01
Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Student potrafi oprogramować prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy.
5,0Student potrafi w pełnie samodzielnie zaprojektować system ekspertowy.

Literatura podstawowa

  1. Probs G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2002
  2. A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  3. K. Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Charakterystyka systemu ADONIS.1
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, rzepływu dokumentów, modelu środowiska pracy o innych dostepnych w wykorzystywanym systemie. Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna9
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie wiedzy i zarzadzania wiedzą. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.3
T-W-2Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego.1
T-W-3Narzedzia zarządzania wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.2
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji2
T-W-5Auditowanie systemu zarządzania wiedzą2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Opracowanie graficznej prezentacji procesu15
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Przygotowanie do dyskusji i zajęć praktycznych. Studiowanie wybranych zagadnień20
A-W-4Analiza przypadków8
A-W-5Konsultacje4
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C/07_W01Student będzie potrafił scharakteryzować elementy systemów zarządzania wiedzą. Będzie rozróżniał modele uczenia, narzedzia zarzadzania wiedzą i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
ZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzedzi, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania wiedzą.
Treści programoweT-W-2Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego.
T-W-5Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji
T-W-1Pojęcie wiedzy i zarzadzania wiedzą. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.
T-W-3Narzedzia zarządzania wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjne z pogadanką i wyjaśnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C/07_U01Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
ZIIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzędzi zarzadzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
Treści programoweT-L-1Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Charakterystyka systemu ADONIS.
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, rzepływu dokumentów, modelu środowiska pracy o innych dostepnych w wykorzystywanym systemie. Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadań domowych i podaczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Student potrafi oprogramować prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy.
5,0Student potrafi w pełnie samodzielnie zaprojektować system ekspertowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C/07_K01W ramach zajęć student nabędzie umiejętnośc pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania