Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka energetyczna
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, termodynamika, metody statystyczne w sterowaniu procesami.
W-2Znajomość zagadnień z zakresu systemów energetycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami racjonalnego gospodarowania energią w skali kraju, przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa domowego.
C-2Umiejętność wyznaczania charakterystyk energetycznych obiektów i układów
C-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka energetyczna – przykłady bilansowania energii1
T-A-2Wskaźnikowe oceny zużycia energii – obliczanie wskaźników skumulowanego zużycia energii1
T-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc1
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie1
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych1
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny1
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych1
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.1
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.2
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).1
T-A-11Obliczanie mocy cieplnej grzejników. Dobór powierzchni ogrzewalnej grzejników1
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.1
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.1
T-A-14Kolokwium1
15
wykłady
T-W-1Wytwarzanie energii a I-sza i II-ga zasada termodynamiki1
T-W-2Rachunek egzergetyczny1
T-W-3Zasady konwersji energii1
T-W-4Skumulowane i jednostkowe nakłady energetyczne, sprawność ciągniona1
T-W-5Zasoby energetyczne i ich użytkowanie1
T-W-6Obciążenia energetyczne i środowiskowe w energetyce i przemyśle1
T-W-7Przesył i straty energii, rachunek gospodarczy w energetyce1
T-W-8Prawne uregulowania gospodarki energetycznej, dyrektywy UE, prawo energetyczne.1
T-W-9Kierunki polityki energetycznej Polski1
T-W-10Regulacja rynków energii.1
T-W-11Opłaty taryfowe w energetyce1
T-W-12Optymalizacja i sterowanie systemów energetycznych1
T-W-13Energetyczna gospodarka skojarzona1
T-W-14Podstawowe zasady racjonalnego gospodarowania energia elektryczną, ciepłem i nośnikami ciepła w przemyśle i gospodarce komunalnej.1
T-W-15Odzysk energii i wykorzystanie energii odpadowej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do kolokwium35
53
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające bieżące postępy studentów
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/02_W02
- wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią
ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W08T2A_W02, T2A_W05, T2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/02_U02
- potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych
ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U14, ZIIP_2A_U15T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-12, T-A-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/02_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią
ZIIP_2A_K05, ZIIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-3T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-12, T-A-13M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/02_W02
- wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady bilansowania układów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/02_U02
- potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetyczne układów choć nie zawsze potrafi je poprawnie interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/02_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009
  2. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2007
  3. Czesław Mejro, Podstawy gospodarki energetycznej, WNT, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Nantka M, Ogrzewnictwo i ciepłownictwo t. I i II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
  2. Ziębik A., Szargut J., Podstawy gospodarki energetycznej, Wydawnictwo Politechniki śląskiej, Gliwice, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka energetyczna – przykłady bilansowania energii1
T-A-2Wskaźnikowe oceny zużycia energii – obliczanie wskaźników skumulowanego zużycia energii1
T-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc1
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie1
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych1
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny1
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych1
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.1
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.2
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).1
T-A-11Obliczanie mocy cieplnej grzejników. Dobór powierzchni ogrzewalnej grzejników1
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.1
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.1
T-A-14Kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wytwarzanie energii a I-sza i II-ga zasada termodynamiki1
T-W-2Rachunek egzergetyczny1
T-W-3Zasady konwersji energii1
T-W-4Skumulowane i jednostkowe nakłady energetyczne, sprawność ciągniona1
T-W-5Zasoby energetyczne i ich użytkowanie1
T-W-6Obciążenia energetyczne i środowiskowe w energetyce i przemyśle1
T-W-7Przesył i straty energii, rachunek gospodarczy w energetyce1
T-W-8Prawne uregulowania gospodarki energetycznej, dyrektywy UE, prawo energetyczne.1
T-W-9Kierunki polityki energetycznej Polski1
T-W-10Regulacja rynków energii.1
T-W-11Opłaty taryfowe w energetyce1
T-W-12Optymalizacja i sterowanie systemów energetycznych1
T-W-13Energetyczna gospodarka skojarzona1
T-W-14Podstawowe zasady racjonalnego gospodarowania energia elektryczną, ciepłem i nośnikami ciepła w przemyśle i gospodarce komunalnej.1
T-W-15Odzysk energii i wykorzystanie energii odpadowej1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do kolokwium35
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/02_W02- wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami racjonalnego gospodarowania energią w skali kraju, przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa domowego.
Treści programoweT-W-1Wytwarzanie energii a I-sza i II-ga zasada termodynamiki
T-W-2Rachunek egzergetyczny
T-W-3Zasady konwersji energii
T-W-4Skumulowane i jednostkowe nakłady energetyczne, sprawność ciągniona
T-W-5Zasoby energetyczne i ich użytkowanie
T-W-6Obciążenia energetyczne i środowiskowe w energetyce i przemyśle
T-W-7Przesył i straty energii, rachunek gospodarczy w energetyce
T-W-8Prawne uregulowania gospodarki energetycznej, dyrektywy UE, prawo energetyczne.
T-W-9Kierunki polityki energetycznej Polski
T-W-10Regulacja rynków energii.
T-W-11Opłaty taryfowe w energetyce
T-W-12Optymalizacja i sterowanie systemów energetycznych
T-W-13Energetyczna gospodarka skojarzona
T-W-14Podstawowe zasady racjonalnego gospodarowania energia elektryczną, ciepłem i nośnikami ciepła w przemyśle i gospodarce komunalnej.
T-W-15Odzysk energii i wykorzystanie energii odpadowej
Metody nauczaniaM-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady bilansowania układów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/02_U02- potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ZIIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wyznaczania charakterystyk energetycznych obiektów i układów
Treści programoweT-A-1Charakterystyka energetyczna – przykłady bilansowania energii
T-A-2Wskaźnikowe oceny zużycia energii – obliczanie wskaźników skumulowanego zużycia energii
T-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające bieżące postępy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetyczne układów choć nie zawsze potrafi je poprawnie interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/02_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
ZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.
Treści programoweT-A-3Metody określania zapotrzebowania na moc
T-A-4Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie
T-A-5Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych
T-A-6Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny
T-A-7Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych
T-A-8Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła.
T-A-9Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych.
T-A-10Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.).
T-A-12Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii.
T-A-13Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające bieżące postępy studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0