Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Wymagania prawne w energetyce i ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wymagania prawne w energetyce i ochronie środowiska
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu szkoły średniej, wiedza społeczno-prawna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowimi uwarunkowaniami prawnymi ustaw regulaujących ochronę środowiska i zagadnienia związane z energetyką, w tym, założenia tych materii, organy, procedury prawne, sankcje z tytułu naruszeń, wdrożenie podstawowej aparatury prawnej objętej przedmiotem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ustawa prawo ochrony środowiska i prawo energetyczne, cele, przedmiot i zakres regulacji. Zasady ogólne w ustawie ochrony środowiska.1
T-W-2Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska - przedmiot ochrony, cele, uwarunkowania.1
T-W-3Dostęp do informacji o środowisku: państwowy monitoring środowiska, dostęp do informacji publicznej. Ograny administracji publicznej, rola i zadania w ochronie środowiska: administracja rządowa i samorządowa.1
T-W-4Wybrane postępowania w ochronie środowiska, strony, cechy charakterystyczne: - postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko - postępowanie w sprawie programu dostawowczego.1
T-W-5Zagadnienia prawnej ochrony wód, w tym, zakres regulacji, własność, korzystanie z wód, spółki wodne, pozwolenie wodnoprawne. Wybrane zagadnienia prawa emisyjnego, podstawy regulacji, ochrony przed hałasem, pozwolenie emisyjne.1
T-W-6Odpowiedzialność za naruszenia wymagań prawa ochrony środowiska (odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna - cechy charakterystyczne). Gospodarowanie (postępowanie) z odpadami, źródla regulacji, zasady postępowania, sankcje.1
T-W-7Zapobieganie poważnym awariom, podstawy prawne, procedury, zakres regulacji prawnej.1
T-W-8Prawne zasady gospodarowania geosfery, instrumenty ochrony prawnej, rola organów państwa.1
T-W-9Prawo energetyczne, aparatura pojęciowa, obowiązki przedsiębiorstw określonych ustawą. Poliyka energetyczna Państwa, uwarunkowania i podstawowe założenia.1
T-W-10Dostarczanie paliw i energii: forma prawna, odpowiedzialność, organy, zasady regulacji. Regulacja gospodarką paliw i energią - wymogi formalno-prawne. Bezpieczeństwo dostaw paliw i energii, przyczyny zagrożeń. Stany szczególnego zagrożenia, podstawowe pojęcia, uwarunkowania prawne, profilaktyka.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny o charakterze opisowm, w tym objaśnienia i wyjaśnienia podstawowych instytucji prawnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na podstawie przeprowadzonego kolokwium obejmującego trzy zagadnienia (pytania otwarte) oceniane osobno, zaś wynik kolokwium jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/08_W01
Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/08_U01
Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U05, ZIIP_2A_U10T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D7/08_K01
Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
ZIIP_2A_K01, ZIIP_2A_K05T2A_K01, T2A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/08_W01
Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/08_U01
Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D7/08_K01
Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
2,0
3,0Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 5
  2. M. Górski (redaktor), Prawo ochrony środowiska, Oficyna a Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 1
  3. K. Strzyczkowski, Prawo gospodarcze publiczne, Lexis Nexis, Warszawa, 2010, 6
  4. W. Radecki, Ochrona środowiska w orzecznictwie SN i NSA, Zakamycze, Warszawa, 1995, 1
  5. J. Stochlak, M. Podolak, Ochrona środowiska w Polsce, studium prawno-politologiczna, KUL, Lublin, 2006, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawa prawo ochrony środowiska i prawo energetyczne, cele, przedmiot i zakres regulacji. Zasady ogólne w ustawie ochrony środowiska.1
T-W-2Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska - przedmiot ochrony, cele, uwarunkowania.1
T-W-3Dostęp do informacji o środowisku: państwowy monitoring środowiska, dostęp do informacji publicznej. Ograny administracji publicznej, rola i zadania w ochronie środowiska: administracja rządowa i samorządowa.1
T-W-4Wybrane postępowania w ochronie środowiska, strony, cechy charakterystyczne: - postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko - postępowanie w sprawie programu dostawowczego.1
T-W-5Zagadnienia prawnej ochrony wód, w tym, zakres regulacji, własność, korzystanie z wód, spółki wodne, pozwolenie wodnoprawne. Wybrane zagadnienia prawa emisyjnego, podstawy regulacji, ochrony przed hałasem, pozwolenie emisyjne.1
T-W-6Odpowiedzialność za naruszenia wymagań prawa ochrony środowiska (odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna - cechy charakterystyczne). Gospodarowanie (postępowanie) z odpadami, źródla regulacji, zasady postępowania, sankcje.1
T-W-7Zapobieganie poważnym awariom, podstawy prawne, procedury, zakres regulacji prawnej.1
T-W-8Prawne zasady gospodarowania geosfery, instrumenty ochrony prawnej, rola organów państwa.1
T-W-9Prawo energetyczne, aparatura pojęciowa, obowiązki przedsiębiorstw określonych ustawą. Poliyka energetyczna Państwa, uwarunkowania i podstawowe założenia.1
T-W-10Dostarczanie paliw i energii: forma prawna, odpowiedzialność, organy, zasady regulacji. Regulacja gospodarką paliw i energią - wymogi formalno-prawne. Bezpieczeństwo dostaw paliw i energii, przyczyny zagrożeń. Stany szczególnego zagrożenia, podstawowe pojęcia, uwarunkowania prawne, profilaktyka.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/08_W01Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/08_U01Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
ZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D7/08_K01Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym.
3,5
4,0
4,5
5,0