Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,70,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z przedmiotu "Makro i mikroekonomia" oraz "Nauki o przedsiębiorstwie"
W-2Podstawowa znajomość realiów gospodarczych połączona z umiejętnością analizy zdarzeń przyczynowo-skutkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład2
T-A-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład2
T-A-3Cykl życia produktu - analiza przypadku2
T-A-4Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku2
T-A-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku2
T-A-6Pozycjonowanie - analiza przypadku2
T-A-7Budowa strategii marketingowej3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu2
T-W-2Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu2
T-W-3Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie2
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie2
T-W-5Zintegrowane narzędzia marketingu mix.2
T-W-6Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku2
T-W-7Marketing a przewagi konkurencyjne2
T-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.2
T-W-9Pozycjonowanie.2
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek4
T-W-11Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe2
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.2
T-W-13Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna: czytanie lektury, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych (7 x 3 godz.)22
A-A-3Konsultacje do zajęć ćwiczeniowych2
39
wykłady
A-W-1Konsultacje do wykładów3
A-W-2Praca własna: czytanie literatury15
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
A-W-5Obecność na egzaminie3
81

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B08_W01
Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B08_U01
Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
ZIIP_1A_U07, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B08_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B08_W01
Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu marketingu
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia zakresu marketingu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu marketingu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu marketingu
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B08_U01
Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
2,0Student nie rozumie problematyki marketingu oraz nie umie posługiwać się elementami marketingu mix
3,0Student rozumie problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu oraz potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu
4,5Student posługuje się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu oraz dodatkowo rozumie problematykę segmentacji rynku
5,0Student rozumie problematykę marketingu, umie posługiwać się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu, rozumie problematykę segmentacji rynku oraz wie jak zbudować skuteczną strategię marketingową

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B08_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę marketingu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi zbudować skuteczną strategię marketingową
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie zastosowania elementów marketingu mix, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu marketingu

Literatura podstawowa

  1. Zbiorowa pod red. Ph. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009
  2. E. Michalski, Marketing. Podręćznik akademicki, PWN, Warszawa, 2008
  3. Zb. pod red. L. Garbarskiego, Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa, 2011
  4. I. Bielski, Współczesny marketing, Studio Emka, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. M. Dussel, Marketing w praktyce, BC.edu, Warszawa, 2009
  2. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2003
  3. M. E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład2
T-A-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład2
T-A-3Cykl życia produktu - analiza przypadku2
T-A-4Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku2
T-A-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku2
T-A-6Pozycjonowanie - analiza przypadku2
T-A-7Budowa strategii marketingowej3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu2
T-W-2Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu2
T-W-3Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie2
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie2
T-W-5Zintegrowane narzędzia marketingu mix.2
T-W-6Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku2
T-W-7Marketing a przewagi konkurencyjne2
T-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.2
T-W-9Pozycjonowanie.2
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek4
T-W-11Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe2
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.2
T-W-13Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna: czytanie lektury, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych (7 x 3 godz.)22
A-A-3Konsultacje do zajęć ćwiczeniowych2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje do wykładów3
A-W-2Praca własna: czytanie literatury15
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
A-W-5Obecność na egzaminie3
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B08_W01Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład
T-A-6Pozycjonowanie - analiza przypadku
T-A-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład
T-A-7Budowa strategii marketingowej
T-A-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu marketingu
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia zakresu marketingu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu marketingu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu marketingu
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B08_U01Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-W-6Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku
T-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie
T-W-5Zintegrowane narzędzia marketingu mix.
T-W-2Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu
T-W-3Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie problematyki marketingu oraz nie umie posługiwać się elementami marketingu mix
3,0Student rozumie problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu oraz potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu
4,5Student posługuje się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu oraz dodatkowo rozumie problematykę segmentacji rynku
5,0Student rozumie problematykę marketingu, umie posługiwać się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu, rozumie problematykę segmentacji rynku oraz wie jak zbudować skuteczną strategię marketingową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B08_K01Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład
T-A-6Pozycjonowanie - analiza przypadku
T-A-7Budowa strategii marketingowej
T-A-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku
T-A-4Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku
T-W-6Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku
T-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie
T-W-5Zintegrowane narzędzia marketingu mix.
T-W-7Marketing a przewagi konkurencyjne
T-W-9Pozycjonowanie.
T-W-11Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe
T-W-13Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-2Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę marketingu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi zbudować skuteczną strategię marketingową
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie zastosowania elementów marketingu mix, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu marketingu