Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Techniki komputerowe w inżynierii produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki komputerowe w inżynierii produkcji | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Berliński <Artur.Berlinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy Technik Informatycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania systemów informatycznych w inżynierii produkcji |
C-2 | Poznanie zasad harmonogramowania produkcji |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności zarządzania zadaniami |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Prezentacja oprogramowania i systemów wspomagających prace inzynierskie (CAD, CAM, CIM) | 2 |
T-L-2 | Prezentacja oprogramowania typu ERP | 2 |
T-L-3 | Charakterystyka Systemu MS Project jako przedstawiciela systemu PPC | 2 |
T-L-4 | Harmonogramowanie zadań z użyciem systemu klasy ERP | 6 |
T-L-5 | Analiza ryzyka dla analizowanego przykładu | 2 |
T-L-6 | Prezentacja wynków pracy | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele komputerowego wspomagania procesów planowania i wytwarzania | 2 |
T-W-2 | Architektura systemów komputerowych | 2 |
T-W-3 | Obieg i transfer informacji w systemach produkcyjnych | 2 |
T-W-4 | Systemy komputerowego wspomagania projektowania CAD | 4 |
T-W-5 | Systemy komputerowego wspomagania wytwarzania CAM | 2 |
T-W-6 | Systemy komputerowego wspomagania sterowania jakością CAQ | 2 |
T-W-7 | Systemy komputerowego wspomagania planowania CAP | 2 |
T-W-8 | Systemy komputerowego planowania i sterowania produkcją PPC | 4 |
T-W-9 | Charakterystyka systemó oparta na metodyce MRP/ERP | 4 |
T-W-10 | Znaczenie baz danych w inżynierii produkcji | 2 |
T-W-11 | Nadzór nad dokumentacją i danymi | 2 |
T-W-12 | Metody zabezpieczenia systemów informatycznych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajeciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie przy wykorzystaniu wszytkich dostępnych materiałów | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 4 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładu | 10 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Praca z systemem MS Project |
M-3 | Praca z systemami klasy ERP |
M-4 | Praca z systemami klasy CAD/CAM |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału wykładowego w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Prezentacja wyniku harmonogramowania przed grupą |
S-3 | Ocena podsumowująca: Prezentacja wyników w formie sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie zajęć praktycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_W01 Student potrafi wskazać narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii produkcji | ZIIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-4, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U01 Potfrafi wykorzystać pakiet oprogramowania CAD, CAM, CAP, CAPP,CAQ do rozwiązywania zadań | ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U15 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-4 | S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U02 Ma umiejętność planowania zadań produkcyjnych z wykorzystaniem systemów informatycznych klasy ERP | ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U04, ZIIP_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2 | S-4, S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U03 Ma umiejętność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U18 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K01 Ma świadomość potrzeby wykorzystywania technik informatycznych w inzynierii produkcji | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-4, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K02 Ma świadomość wpływu swojej pracy na cały cykl produkcyjny | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K03 Ma świadomośc potrzeby dokształacania w zakresie nowych systemów wspomagających procesy produkcyjne | ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_W01 Student potrafi wskazać narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii produkcji | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U01 Potfrafi wykorzystać pakiet oprogramowania CAD, CAM, CAP, CAPP,CAQ do rozwiązywania zadań | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U02 Ma umiejętność planowania zadań produkcyjnych z wykorzystaniem systemów informatycznych klasy ERP | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_U03 Ma umiejętność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K01 Ma świadomość potrzeby wykorzystywania technik informatycznych w inzynierii produkcji | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K02 Ma świadomość wpływu swojej pracy na cały cykl produkcyjny | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/09-1_K03 Ma świadomośc potrzeby dokształacania w zakresie nowych systemów wspomagających procesy produkcyjne | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Literatura podstawowa
- Chlebus Edward, Techniki komputerowe Cax w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000
- Szyjewski Z., Zarządzanie projektami Informatycznymi, Placet, Warszawa, 2001
- Zenobia Weiss, Techniki komputerowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2002
- Zenobia Weiss, Techniki CAx w produkcji, 2011
- Durlik I., Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 1995