Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna i nośniki energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka energetyczna i nośniki energii | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu: Fizyka i Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wyznaczanie parametrów stanu substancji, obliczanie energii wewnętrznej układów, pracy i ciepła przemian termodynamicznych, bilansowanie układów termodynamicznych; |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat metod konwersji energi, akumulacji energii oraz sposobów wytwarzania użytecznych form energii z róźnych źródeł: odnawialnych i nieodnawilnych. |
C-3 | Przedstawienie obecnego stanu wiedzy odnośnie perspektywicznych metod wytwarzania użytecznych form energii. |
C-4 | Nauczenie sposobu korzystania ze związków matematycznych stosowanych w analizie ilościowej i jakościowej procesów konwersji energii; |
C-5 | Zapoznanie studentów z technikami pomiarowymi podstawowych wielkości termodynamicznych, zasadami wyboru techniki pomiarowej w zalezności od warunków układu, sposobem opracowania wyników pomiaru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów | 3 |
T-L-2 | Pomiary wilgotności powietrza i stopnia suchości pary wodnej | 3 |
T-L-3 | Pomiary temperatur | 3 |
T-L-4 | Oznaczanie ciepła spalania i wartości opałowej paliw ciekłych i gazowych | 3 |
T-L-5 | Pomiar natężenia przepływu | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zajęcia projektowe powiązane z tematyką wykładu (projekt elektrowni/elektrociepłowi zasilanej paliwem konwencjonalnym) | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | I zasada termodynamiki. Energia wewnętrzna. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny układu zamkniętego. Wymiana energii w układach otwartych. Podstawowe sposoby wymiany ciepła. Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii (w ujęciu dobowym i rocznym). Transport i przesył energii (gazu i innych paliw, prądu elektrycznego). Konwersja energii (sprawności procesów konwersji energii na wybranych przykładach). Zagrożenia wynikające z procesów konwersji energii. Odnawialne źródła energii. Biomasa i biopaliwa. Energetyka wiatrowa. Słońce jako źródło energii, metody konwersji energii promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne). Energia wód. Energia geotermalna i geotermiczna. Akumulacji energii (magazynowanie energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej). Technologie wodorowe. Energetyka jądrowa. Perspektywiczne technologie energetyczne. Zaliczenie. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | praca własna studenta (opracowanie sprawozdania z przeprowadzonych zajęć) | 15 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | praca własna studenta | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna studenta (poszerzanie wiedzy na podstawie dostepnej literatury oraz informacji dostępnych w internecie), powtarzanie wiadomości | 60 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Projekt |
M-3 | Laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na zaliczeniu końcowym. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych polega na poprawnym przygotowaniu raportu i prezentacji wyników. |
S-3 | Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzącego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/10-1_W01 Po zaliczeniu przedmiotu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie podstaw termodynamiki a także z zakresu gospodarki energia i nośnikami energii w zakładze. Powinien umieć wskazać i scharakteryzować adekwatne dla danego procesu sposoby akumulacji energii oraz wykliczyć i scharakteryzować aktualnch i perspektywicznych metod wytwarzania użytecznych form energii. | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W08, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U01 Po zaliczeniu ćwiczeń student powinien umieć sporządzać proste bilanse energetyczne, obliczyć efektywność pracy prostych systemów energetycznych i obiegów silnikowych, dobrać technologię energetyczną możliwą do zastosowania w danym procesie. | ZIIP_1A_U12 | T1A_U02, T1A_U10 | InzA_U03 | C-4, C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U02 Po zaliczeniu laboratorium student powinien umieć prawidłowo wykonać podstawowe pomiary termodynamiczne: pomiar temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu, wilgotności/stopnia suchości, oznaczyć ciepło spalania i wartość opałową paliw ciekłych i gazowych. | ZIIP_1A_U15 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-5 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/10-1_W01 Po zaliczeniu przedmiotu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie podstaw termodynamiki a także z zakresu gospodarki energia i nośnikami energii w zakładze. Powinien umieć wskazać i scharakteryzować adekwatne dla danego procesu sposoby akumulacji energii oraz wykliczyć i scharakteryzować aktualnch i perspektywicznych metod wytwarzania użytecznych form energii. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U01 Po zaliczeniu ćwiczeń student powinien umieć sporządzać proste bilanse energetyczne, obliczyć efektywność pracy prostych systemów energetycznych i obiegów silnikowych, dobrać technologię energetyczną możliwą do zastosowania w danym procesie. | 2,0 | Brak raportu lub przygotowanie raportu z duża ilością błędów, rzutujących na wynik końcowy. |
3,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego znaczną ilość błędów i nieścisłości. | |
3,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości. | |
4,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, z niewielką ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników. | |
4,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, z minimalna ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników. | |
5,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, bezbłędnego oraz ustna prezentacja wyników | |
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U02 Po zaliczeniu laboratorium student powinien umieć prawidłowo wykonać podstawowe pomiary termodynamiczne: pomiar temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu, wilgotności/stopnia suchości, oznaczyć ciepło spalania i wartość opałową paliw ciekłych i gazowych. | 2,0 | nie oddanie któregokolwiek z 5 sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, i/lub niezaliczenie któregokolwiek z 5 zajęć laboratoryjnych |
3,0 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 2,5-3,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
3,5 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 3,25-3,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
4,0 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 3,75-4,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
4,5 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 4,25-4,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
5,0 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 4,75-5,0 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) |
Literatura podstawowa
- Szargut J, Termodynamika Techniczna, Wydawnictwo Politechniki Ślaskiej, Gliwica, 2000
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
- Praca pod redakcją T. Fodemskiego, Pomiary cieplne cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 2001
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
- Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008
- Hobler T, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1997
- Jezierski G., Energia jadrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007