Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Systemy konwersji energii wykorzystujące odnawialne i konwencjonalne źródła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy konwersji energii wykorzystujące odnawialne i konwencjonalne źródła
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 30 3,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu: Fizyka i Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wykonanie bilansów energii prostych układów termodynamicznych;
C-2Przekazanie wiedzy na temat użytecznych form energii z róźnych źródeł odnawialnych.
C-3Przedstawienie stanu wiedzy odnośnie perspektywicznych metod wytwarzania użytecznych form energii.
C-4Nauczenie umiejetności stosowania podstawowych zalezności matematycznych w bilansowaniu systemów energetycznych, ze szczególnym nastawieniem na systemy zasilane ze źródeł odnawialnych.
C-5Przedstawienie laboratoryjnych systemów konwersji energii odnawialnej, zapoznanie z zasadą działania oraz metodyką pomiaru wielkości pośrednich i obliczania efektywności procesu konwersji energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie elektrowni geotermalnej3
T-L-2Badanie elektrowni wiatrowej3
T-L-3Badanie ciepła spalania paliwa z biomasy3
T-L-4Badanie pompy ciepła3
T-L-5Badanie kolektora słonecznego i ogniwa fotowoltaicznego3
15
projekty
T-P-1Projekt powiązany z tematyka wykładu (projekt elektrowni/elektrociepłowni zasilanej z odnawialnego źrdóła energii)15
15
wykłady
T-W-1I zasada termodynamiki. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny układu zamkniętego.2
T-W-2Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii (w ujęciu dobowym i rocznym).2
T-W-3Konwersja energii (metody wytwarzania użytecznych form energii, metody konwersji prądu elektrycznego.2
T-W-4Metody konwersji energii promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne).2
T-W-5Biomasa i biopaliwa.4
T-W-6Energetyka wiatrowa.2
T-W-7Hydroenergetyka1
T-W-8Energia geotermalna i geotermiczna.2
T-W-9Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC i inne)2
T-W-10Energetyka jądrowa. Przemiany jądrowe. Paliwa jądrowe. Rodzaje reaktorów i elektrowni jądrowych. Cykl paliwowy. Odpady radioaktywne.4
T-W-11Akumulacji energii (magazynowanie energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej).4
T-W-12Technologie wodorowe.2
T-W-13Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna studenta (opracowanie sprawozdania z przeprowadzonych zajęć)15
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca własna studenta15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta (poszerzanie wiedzy na podstawie dostepnej literatury oraz informacji dostępnych w internecie), powtarzanie wiadomości60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Projekt
M-3Laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na zaliczeniu końcowym.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowyc polaega na przygotowaniu raportu oraz prezentacji wyników
S-3Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzacego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_W01
Po zaliczeniu wykładu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie uźytecznych form energii i ich charakteru. Powinien umieć objaśnić wady i zalety stosowania różnych źródeł energii odnawialnej, wskazać ograniczenia w jej wykorzystaniu praktycznym a także powinien umieć wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii.
ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W08, ZIIP_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_U01
Po zaliczenie zajęć projektowych student powinien umieć przeprowadzić w podstawowym zakresie bilans energetyczny prostych układów energetycznych, ocenić możliwość zastosowania odnawialnych źródeł energii, oszacować i zaprezentować korzyści z zastosowania wybranej technologii energetycznej.
ZIIP_1A_U12, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-P-1M-2S-2
ZIIP_1A_IJZ/10-2_U02
Po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych student powinien umieć analizować przebieg procesu energetycznego, interpretować wpływ zmiany parametrow pracy sytemu na efektywność jego pracy, oceniać poprawność uzyskanych w wyniku eksperymentu wyników pomiarów i weryfikować ich poprawność wykorzystujac w tym celu wiedzę teoretyczną.
ZIIP_1A_U12, ZIIP_1A_U19T1A_U02, T1A_U09, T1A_U10InzA_U02, InzA_U03C-5T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_W01
Po zaliczeniu wykładu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie uźytecznych form energii i ich charakteru. Powinien umieć objaśnić wady i zalety stosowania różnych źródeł energii odnawialnej, wskazać ograniczenia w jej wykorzystaniu praktycznym a także powinien umieć wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_U01
Po zaliczenie zajęć projektowych student powinien umieć przeprowadzić w podstawowym zakresie bilans energetyczny prostych układów energetycznych, ocenić możliwość zastosowania odnawialnych źródeł energii, oszacować i zaprezentować korzyści z zastosowania wybranej technologii energetycznej.
2,0Brak raportu lub przygotowanie raportu z duża ilością błędów, rzutujących na wynik końcowy.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego znaczna ilość błęów i nieścisłości.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie .
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, z niewielką ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, z minimalna ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników
5,0Przygotowanie raportu pisemnego, bezbłędnego oraz ustna prezentacja wyników
ZIIP_1A_IJZ/10-2_U02
Po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych student powinien umieć analizować przebieg procesu energetycznego, interpretować wpływ zmiany parametrow pracy sytemu na efektywność jego pracy, oceniać poprawność uzyskanych w wyniku eksperymentu wyników pomiarów i weryfikować ich poprawność wykorzystujac w tym celu wiedzę teoretyczną.
2,0nie oddanie któregokolwiek z 5 sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, i/lub niezaliczenie któregokolwiek z 5 zajęć laboratoryjnych
3,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 2,5-3,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
3,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 3,25-3,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 3,75-4,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 4,25-4,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
5,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 4,75-5,0 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
  3. Praca pod redakcją T. Fodemskiego, Pomiary cieplne cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 2001
  4. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  5. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  6. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008
  3. Hobler T, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1997
  4. Jezierski G., Energia jadrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie elektrowni geotermalnej3
T-L-2Badanie elektrowni wiatrowej3
T-L-3Badanie ciepła spalania paliwa z biomasy3
T-L-4Badanie pompy ciepła3
T-L-5Badanie kolektora słonecznego i ogniwa fotowoltaicznego3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt powiązany z tematyka wykładu (projekt elektrowni/elektrociepłowni zasilanej z odnawialnego źrdóła energii)15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1I zasada termodynamiki. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny układu zamkniętego.2
T-W-2Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii (w ujęciu dobowym i rocznym).2
T-W-3Konwersja energii (metody wytwarzania użytecznych form energii, metody konwersji prądu elektrycznego.2
T-W-4Metody konwersji energii promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne).2
T-W-5Biomasa i biopaliwa.4
T-W-6Energetyka wiatrowa.2
T-W-7Hydroenergetyka1
T-W-8Energia geotermalna i geotermiczna.2
T-W-9Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC i inne)2
T-W-10Energetyka jądrowa. Przemiany jądrowe. Paliwa jądrowe. Rodzaje reaktorów i elektrowni jądrowych. Cykl paliwowy. Odpady radioaktywne.4
T-W-11Akumulacji energii (magazynowanie energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej).4
T-W-12Technologie wodorowe.2
T-W-13Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna studenta (opracowanie sprawozdania z przeprowadzonych zajęć)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta (poszerzanie wiedzy na podstawie dostepnej literatury oraz informacji dostępnych w internecie), powtarzanie wiadomości60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/10-2_W01Po zaliczeniu wykładu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie uźytecznych form energii i ich charakteru. Powinien umieć objaśnić wady i zalety stosowania różnych źródeł energii odnawialnej, wskazać ograniczenia w jej wykorzystaniu praktycznym a także powinien umieć wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIIP_1A_W08ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
ZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie stanu wiedzy odnośnie perspektywicznych metod wytwarzania użytecznych form energii.
C-1Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wykonanie bilansów energii prostych układów termodynamicznych;
C-2Przekazanie wiedzy na temat użytecznych form energii z róźnych źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-2Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii (w ujęciu dobowym i rocznym).
T-W-7Hydroenergetyka
T-W-1I zasada termodynamiki. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny układu zamkniętego.
T-W-4Metody konwersji energii promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne).
T-W-11Akumulacji energii (magazynowanie energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej).
T-W-12Technologie wodorowe.
T-W-10Energetyka jądrowa. Przemiany jądrowe. Paliwa jądrowe. Rodzaje reaktorów i elektrowni jądrowych. Cykl paliwowy. Odpady radioaktywne.
T-W-3Konwersja energii (metody wytwarzania użytecznych form energii, metody konwersji prądu elektrycznego.
T-W-9Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC i inne)
T-W-5Biomasa i biopaliwa.
T-W-6Energetyka wiatrowa.
T-W-8Energia geotermalna i geotermiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na zaliczeniu końcowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/10-2_U01Po zaliczenie zajęć projektowych student powinien umieć przeprowadzić w podstawowym zakresie bilans energetyczny prostych układów energetycznych, ocenić możliwość zastosowania odnawialnych źródeł energii, oszacować i zaprezentować korzyści z zastosowania wybranej technologii energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Nauczenie umiejetności stosowania podstawowych zalezności matematycznych w bilansowaniu systemów energetycznych, ze szczególnym nastawieniem na systemy zasilane ze źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-P-1Projekt powiązany z tematyka wykładu (projekt elektrowni/elektrociepłowni zasilanej z odnawialnego źrdóła energii)
Metody nauczaniaM-2Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowyc polaega na przygotowaniu raportu oraz prezentacji wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak raportu lub przygotowanie raportu z duża ilością błędów, rzutujących na wynik końcowy.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego znaczna ilość błęów i nieścisłości.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie .
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, z niewielką ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, z minimalna ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników
5,0Przygotowanie raportu pisemnego, bezbłędnego oraz ustna prezentacja wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/10-2_U02Po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych student powinien umieć analizować przebieg procesu energetycznego, interpretować wpływ zmiany parametrow pracy sytemu na efektywność jego pracy, oceniać poprawność uzyskanych w wyniku eksperymentu wyników pomiarów i weryfikować ich poprawność wykorzystujac w tym celu wiedzę teoretyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
ZIIP_1A_U19potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-5Przedstawienie laboratoryjnych systemów konwersji energii odnawialnej, zapoznanie z zasadą działania oraz metodyką pomiaru wielkości pośrednich i obliczania efektywności procesu konwersji energii.
Treści programoweT-L-2Badanie elektrowni wiatrowej
T-L-3Badanie ciepła spalania paliwa z biomasy
T-L-4Badanie pompy ciepła
T-L-1Badanie elektrowni geotermalnej
T-L-5Badanie kolektora słonecznego i ogniwa fotowoltaicznego
Metody nauczaniaM-3Laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzacego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie oddanie któregokolwiek z 5 sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, i/lub niezaliczenie któregokolwiek z 5 zajęć laboratoryjnych
3,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 2,5-3,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
3,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 3,25-3,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 3,75-4,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 4,25-4,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
5,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocenę 4,75-5,0 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)