Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia pracy menadżera:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia pracy menadżera | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Po ukończeniu zajęć student będzie potrafił operować podstawową terminologią z zakresu psychologii zarządzania. |
C-2 | Student uzyska praktyczną umiejętności kierowania grupią i związaną z nią komunikacją werbalną i niewerbalną. |
C-3 | Student uzyska umiejętność wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Spostrzeganie siebie i innych, atrakcyjność interpersonalna, autodiagnoza. | 2 |
T-W-2 | Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom. | 2 |
T-W-3 | Budowanie zespołu; procesy motywacyjne - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja? | 2 |
T-W-4 | Umiejętność radzenia sobie ze stresem. | 2 |
T-W-5 | Techniki negocjacji, style negocjacji, oddziaływania społeczne i techniki perswazji. | 2 |
T-W-6 | Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne. | 2 |
T-W-7 | Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji; ryzyko i techniki asertywności. | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego, współpraca przy przygotowywaniu projektu. | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 6 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego; zespołowe przygotowanie projektu na wykład konwersatoryjny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-2_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki dotyczacej psychologii pracy menadżera. | ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-2_U01 Posiada umiejętność kierowania zespołem, bycia liderem i członkiem grupy. | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U24 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U11 | InzA_U03 | C-3, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A09-2_K01 Posiada kompetencje uwzględniania czynników podmiotowych w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji. Posiada kompetencje uwzględniania psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji. | ZIIP_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-2_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki dotyczacej psychologii pracy menadżera. | 2,0 | test zaliczeniowy napisany poniżej 60% punktów |
3,0 | test zaliczeniowy napisany między 60 a 68% punktów | |
3,5 | test zaliczeniowy napisany między 68 a 76% punktów | |
4,0 | test zaliczeniowy napisany między 76 a 84% punktów | |
4,5 | test zaliczeniowy napisany między 84 a 92% punktów | |
5,0 | test zaliczeniowy napisany między 92 a 100% punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-2_U01 Posiada umiejętność kierowania zespołem, bycia liderem i członkiem grupy. | 2,0 | brak aktywności merytorycznej na wykładzie konwersatoryjnym; |
3,0 | mała aktywność jako członka grupy przygotowującej projekt na wykład konwersatoryjny | |
3,5 | współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu | |
4,0 | współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu. | |
4,5 | współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu; bierze na siebie odpowiedzialność za fragment pracy zespołu | |
5,0 | wspótworzy temat projektu, współpracuje w grupie podczas przygotowywania projektu; jest aktywnym uczestnikiem konsultacji dotyczących projektu; zgłasza własne pomysły dotyczące pracy zespołu; bierze na siebie odpowiedzialność za fragment pracy zespołu; kreuje postawę zaangażowania podczas pracy nad projektem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A09-2_K01 Posiada kompetencje uwzględniania czynników podmiotowych w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji. Posiada kompetencje uwzględniania psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji. | 2,0 | Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje. Nie uwzględnia psychologicznych aspektów podejmowanych decyzji. |
3,0 | Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar. Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków interpersonalnych w grupie pracowniczej. | |
3,5 | Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów. W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione, aby zespół pracował bez zakłóceń. | |
4,0 | Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych. | |
4,5 | Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych. Potrafi wyciszać konflikty, motywować do współpracy i stosownie do zadań grupy określać sposób jej zarządzania. | |
5,0 | Prezentuje kompetencje umożliwiające elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej. 0 Jest w pełni przygotowany do podjęcia ról kierowniczych i ma stosowną wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. |
Literatura podstawowa
- B.Wojciszke, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2011
- H.Levinson, Psychologia przywództwa, Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2007
- T.Rzepa, Psychologia komunikowania sie dla menedżerów, Difin, 2006
- W.Łosiak, Psychologia stresu, Wydawnictwo Akademickie Profesjonalne, 2008
Literatura dodatkowa
- Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007
- R.B.Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2009