Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Zintegrowane systemy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane systemy zarządzania
Specjalność inżynieria jakości
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Kwintowski <Andrzej.Kwintowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001. Znajomość norm serii ISO9000

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu zintegrowanych systemów zarządzania przedsiębiorstwie. Pokazanie przesłanek przemawiających za integracja systemów zarządzania. Zintegrowane systemy zarządzania obejmują zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem. Pokazanie związków, jakie zachodzą pomiędzy podsystemami zarządzania. Prezentacja innych systemów zarządzania, które są integrowane z SZJ.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wymagań norm: ISO/TS 16949, EN16001, ISO17025, ISO13485, AQAP, IRIS, ISO22716, 28000, ISO9100, ISO20000, ISO2700015
15
wykłady
T-W-11. Istota zintegrowanych systemów zarządzania. Proces integracji systemów zarządzania w przedsiębiorstwie i jego przesłanki, wskazanie na potrzebę integracji systemowej. 2. System zarządzania środowiskiem jako element ZSZ. Podstawa opracowania systemu: norma ISO 14000. 3. System zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy w przedsiębiorstwie. Normy PN 18000 cz. 1-4 i ich interpretacja.. 4. System zarządzania informacja w przedsiębiorstwie. 5. System zapewnienia bezpiecznej żywności HACCP. Codex Allimentaius – Kodeks, dyrektywa 93/43 EEC w sprawie higieny żywności, polskie ustawodawstwo w zakresie HACCP.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Ćwiczenia wspomagane prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji.15
A-A-2Praca własna studenta. Przygpotowanie do zjęć. Samodzielne przygotowanie prezentacja jednej z omawianych norm Przygotowanie do zaliczenia Zalczenie12
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, swobodna dyskusja - 15 Przygotowanie projektu - 8 konsultacje - 2 prezentacja projektu - 227
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podstawa do zaliczenia przedmiotu jest wiedza przekazana podczas wykładów. Niezbędne jest uzupełnienie i rozwiniecie problemów zgodnie z treściami zawartymi we wskazanej literaturze przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu: egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D5/07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojecie zintegrowany system zarządzania.Objaśniać różnice pon, odtwarzać, opisać, podsumować, rozpoznać, rozpozmiedzy norma ISO9001, 14001 a PN-N 18001.
ZIIP_2A_W02, ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W06T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D5/07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami norm ISO9001, ISO14001 i PN18001. Student powinien posiąść podstawowe wiadomości o innych normach dotyczących systemów zarządzania.
ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U13, ZIIP_2A_U18T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U19C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_D5/07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami norm ISO9001, ISO14001 i PN18001. Student powinien posiąść podstawowe wiadomości o innych normach dotyczących systemów zarządzania.
ZIIP_2A_K01, ZIIP_2A_K02, ZIIP_2A_K03, ZIIP_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D5/07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojecie zintegrowany system zarządzania.Objaśniać różnice pon, odtwarzać, opisać, podsumować, rozpoznać, rozpozmiedzy norma ISO9001, 14001 a PN-N 18001.
2,0Student nie umie wykorzystać wskazać systemów zarzadzania..
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka róznic pomiędzy systemami
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie systemy zarządzania
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje systemy zarządzania ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować systemy zarządzania potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D5/07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami norm ISO9001, ISO14001 i PN18001. Student powinien posiąść podstawowe wiadomości o innych normach dotyczących systemów zarządzania.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o róznicach pomiedzy systemami.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, potrafi wykazać wzajemne powiązania pomiedzy systemami..

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_D5/07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami norm ISO9001, ISO14001 i PN18001. Student powinien posiąść podstawowe wiadomości o innych normach dotyczących systemów zarządzania.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o róznicach pomiedzy systemami.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, potrafi wykazać wzajemne powiązania pomiedzy systemami..

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Kwintowski, materiały z wykladów prowadzącego, 2011
  2. Elżbieta Skrzypek, Jakość i efektywność., Wyd. UMCS Lublin, Lublin, 2000
  3. S. Łobejko, Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedza i innowacjami w pr, SGH, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Komitete techniczny ISO/TC 176 Wyd. PKN 2009, SO 9001 dla małych firm. Metody postępowania, Wyd. PKN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wymagań norm: ISO/TS 16949, EN16001, ISO17025, ISO13485, AQAP, IRIS, ISO22716, 28000, ISO9100, ISO20000, ISO2700015
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Istota zintegrowanych systemów zarządzania. Proces integracji systemów zarządzania w przedsiębiorstwie i jego przesłanki, wskazanie na potrzebę integracji systemowej. 2. System zarządzania środowiskiem jako element ZSZ. Podstawa opracowania systemu: norma ISO 14000. 3. System zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy w przedsiębiorstwie. Normy PN 18000 cz. 1-4 i ich interpretacja.. 4. System zarządzania informacja w przedsiębiorstwie. 5. System zapewnienia bezpiecznej żywności HACCP. Codex Allimentaius – Kodeks, dyrektywa 93/43 EEC w sprawie higieny żywności, polskie ustawodawstwo w zakresie HACCP.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Ćwiczenia wspomagane prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji.15
A-A-2Praca własna studenta. Przygpotowanie do zjęć. Samodzielne przygotowanie prezentacja jednej z omawianych norm Przygotowanie do zaliczenia Zalczenie12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, swobodna dyskusja - 15 Przygotowanie projektu - 8 konsultacje - 2 prezentacja projektu - 227
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D5/07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojecie zintegrowany system zarządzania.Objaśniać różnice pon, odtwarzać, opisać, podsumować, rozpoznać, rozpozmiedzy norma ISO9001, 14001 a PN-N 18001.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu zintegrowanych systemów zarządzania przedsiębiorstwie. Pokazanie przesłanek przemawiających za integracja systemów zarządzania. Zintegrowane systemy zarządzania obejmują zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem. Pokazanie związków, jakie zachodzą pomiędzy podsystemami zarządzania. Prezentacja innych systemów zarządzania, które są integrowane z SZJ.
Treści programoweT-W-11. Istota zintegrowanych systemów zarządzania. Proces integracji systemów zarządzania w przedsiębiorstwie i jego przesłanki, wskazanie na potrzebę integracji systemowej. 2. System zarządzania środowiskiem jako element ZSZ. Podstawa opracowania systemu: norma ISO 14000. 3. System zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy w przedsiębiorstwie. Normy PN 18000 cz. 1-4 i ich interpretacja.. 4. System zarządzania informacja w przedsiębiorstwie. 5. System zapewnienia bezpiecznej żywności HACCP. Codex Allimentaius – Kodeks, dyrektywa 93/43 EEC w sprawie higieny żywności, polskie ustawodawstwo w zakresie HACCP.
T-A-1Omówienie wymagań norm: ISO/TS 16949, EN16001, ISO17025, ISO13485, AQAP, IRIS, ISO22716, 28000, ISO9100, ISO20000, ISO27000
Metody nauczaniaM-1Wyklad wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawa do zaliczenia przedmiotu jest wiedza przekazana podczas wykładów. Niezbędne jest uzupełnienie i rozwiniecie problemów zgodnie z treściami zawartymi we wskazanej literaturze przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać wskazać systemów zarzadzania..
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka róznic pomiędzy systemami
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie systemy zarządzania
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje systemy zarządzania ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować systemy zarządzania potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D5/07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami norm ISO9001, ISO14001 i PN18001. Student powinien posiąść podstawowe wiadomości o innych normach dotyczących systemów zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIIP_2A_U13zna zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
ZIIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu zintegrowanych systemów zarządzania przedsiębiorstwie. Pokazanie przesłanek przemawiających za integracja systemów zarządzania. Zintegrowane systemy zarządzania obejmują zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem. Pokazanie związków, jakie zachodzą pomiędzy podsystemami zarządzania. Prezentacja innych systemów zarządzania, które są integrowane z SZJ.
Treści programoweT-W-11. Istota zintegrowanych systemów zarządzania. Proces integracji systemów zarządzania w przedsiębiorstwie i jego przesłanki, wskazanie na potrzebę integracji systemowej. 2. System zarządzania środowiskiem jako element ZSZ. Podstawa opracowania systemu: norma ISO 14000. 3. System zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy w przedsiębiorstwie. Normy PN 18000 cz. 1-4 i ich interpretacja.. 4. System zarządzania informacja w przedsiębiorstwie. 5. System zapewnienia bezpiecznej żywności HACCP. Codex Allimentaius – Kodeks, dyrektywa 93/43 EEC w sprawie higieny żywności, polskie ustawodawstwo w zakresie HACCP.
T-A-1Omówienie wymagań norm: ISO/TS 16949, EN16001, ISO17025, ISO13485, AQAP, IRIS, ISO22716, 28000, ISO9100, ISO20000, ISO27000
Metody nauczaniaM-1Wyklad wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawa do zaliczenia przedmiotu jest wiedza przekazana podczas wykładów. Niezbędne jest uzupełnienie i rozwiniecie problemów zgodnie z treściami zawartymi we wskazanej literaturze przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o róznicach pomiedzy systemami.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, potrafi wykazać wzajemne powiązania pomiedzy systemami..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_D5/07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami norm ISO9001, ISO14001 i PN18001. Student powinien posiąść podstawowe wiadomości o innych normach dotyczących systemów zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu zintegrowanych systemów zarządzania przedsiębiorstwie. Pokazanie przesłanek przemawiających za integracja systemów zarządzania. Zintegrowane systemy zarządzania obejmują zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem. Pokazanie związków, jakie zachodzą pomiędzy podsystemami zarządzania. Prezentacja innych systemów zarządzania, które są integrowane z SZJ.
Treści programoweT-W-11. Istota zintegrowanych systemów zarządzania. Proces integracji systemów zarządzania w przedsiębiorstwie i jego przesłanki, wskazanie na potrzebę integracji systemowej. 2. System zarządzania środowiskiem jako element ZSZ. Podstawa opracowania systemu: norma ISO 14000. 3. System zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy w przedsiębiorstwie. Normy PN 18000 cz. 1-4 i ich interpretacja.. 4. System zarządzania informacja w przedsiębiorstwie. 5. System zapewnienia bezpiecznej żywności HACCP. Codex Allimentaius – Kodeks, dyrektywa 93/43 EEC w sprawie higieny żywności, polskie ustawodawstwo w zakresie HACCP.
Metody nauczaniaM-1Wyklad wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawa do zaliczenia przedmiotu jest wiedza przekazana podczas wykładów. Niezbędne jest uzupełnienie i rozwiniecie problemów zgodnie z treściami zawartymi we wskazanej literaturze przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o róznicach pomiedzy systemami.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, potrafi wykazać wzajemne powiązania pomiedzy systemami..