Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie przedmiotu "Planowanie przestrzenne" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykonanie prawidłowo projektu zgodnie z obowiazujacymi przepisami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie dwóch zadań projektowych o różnej komplikacji funkcjonalnej i zasięguobszarowym. Zapoznanie się w czasie korekt zbiorowych i indywidualnych z różnymi formami architektonicznymi zabudowy, charakterystycznymi formami urbanistycznymi zagospodarowania przestrzennego, zasadami kompozycji urbanistycznej, uwarunkowaniami wynikajacymin z lokalizacji danego zadania projektowego, metodami graficznymi i technikami prezentacji koncepcji projektowanej w róznych skalach mapowych i problematyce. | 18 |
18 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporządzenie na podstawie opracowań planistycznych MPZP wraz z symulacją przeprowadzenia całościowej procedury prawnej. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie struktury funkcjonalno- przestrzennej złożonej jednostki osadniczej (gmina lub części regionu). Tworzenie optymalnych warunków przestrzennych rozwoju przestrzennych typów działalności form zabudowy i zagospodarowania w ramach jednostki, Planowanie rozwoju układów transportowych, ksztautowanie kompozycji urbanistycznej i krajobrazu. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Szczegółowe procedury sporządzania i uchwalenia MPZP. Etapy sporządzania MPZP. Formy zapisu planu. Dokumentacja formalno-prawna. Dokumentacja okołoplanistyczna, uwarunkowania prawne i finansowe skutki Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Sposoby waloryzacji, Delimitacji i oceny środowiska dla potrzeb gospodarki przestrzennej. Wyłaczenie z produkcji gruntów rolnych i leśnych. Analiza struktury i treści wybranych obowiazujacych MPZP w róznych gminach. Skutki przestrzenne, finansowe i społeczne wydawania decyzji : warunki zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Analiza przypadków. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie pracy semestralnej (praca własna) | 30 |
A-L-3 | Czytanie wskazanej literatury | 11 |
59 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie pracy semestralnej (praca własna) | 40 |
A-L-3 | Czytanie wskazanej literatury (praca własna) | 10 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury (praca własna) | 10 |
A-W-3 | przygotowanie pracy semestralnej | 11 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie pracy semestralnej | 31 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe/ wykład informacyjny/objaśnienie, wyjaśnienie/ Metody problemowe/ wykład problemowy/ Metody aktywizujące/ metoda sytuacyjna/ Metody praktyczne/metoda projektów/ |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F. ocena aktywności |
S-2 | Ocena formująca: F. kolokwium przejściowe |
S-3 | Ocena formująca: P. ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna szczegółowe metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu. | AK_2A_W11 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
AK_2A_C04_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań projektowych z zakresu architektury krajobrazu. | AK_2A_W03 | R2A_W05, T2A_W07 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
AK_2A_C04_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego. | AK_2A_W07 | R2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejetności wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzacych z różnych żródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu. | AK_2A_U02 | R2A_U01, R2A_U03, T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14 | InzA2_U03, InzA2_U04 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
AK_2A_C04_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi projektować różnorodne założone obiekty architektury krajobrazu oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. | AK_2A_U05 | A2_U01, R2A_U02, R2A_U06, R2A_U08, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
AK_2A_C04_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętności analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska. | AK_2A_U09 | R2A_U05, T2A_U05, T2A_U12 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | AK_2A_K02 | A2_K02, A2_K04, R2A_K03, T2A_K04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
AK_2A_C04_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jego wykonawca części powierzonego zadania. | AK_2A_K05 | A2_K05, R2A_K02, T2A_K03 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
AK_2A_C04_K03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi myśleć i dzałać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny w zakresie planowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu. | AK_2A_K06 | R2A_K08, T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna szczegółowe metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu orientuje sie w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C04_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań projektowych z zakresu architektury krajobrazu. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadbienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje sie w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C04_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejetności wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzacych z różnych żródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnienu orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C04_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi projektować różnorodne założone obiekty architektury krajobrazu oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. | 2,0 | Nie ma pojęcia o zagadnieniu. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C04_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętności analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska. | 2,0 | Nie ma pojęcia o zagadnieniu. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C04_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | 2,0 | Nie rozumie tematu. |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciaga wnioski. | |
AK_2A_C04_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jego wykonawca części powierzonego zadania. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C04_K03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi myśleć i dzałać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny w zakresie planowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu. | 2,0 | Nie zna zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Literatura podstawowa
- K. Wejchert, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, 1984
- E. Szelewska, Słupsk- podstawy ksztautowania ładu przestrzennego, Pomorskiej Akad. Pedagogicznej., Szczecin, 2002
- Zbiorowa, Plan Zagospodarowania Przestrzennego Eoj. Zachodniopomorskiego, RBGiP Woj. Zachodniopomorskie, Szczecin, 2002
- T. Bojarowski, Podstawy teoretuczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, Uniw. Warminńsko-Mazurski, 2011
- E.Borsa i inni, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Warszawa, 20031, omówienia, komentarze.
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003r. DzUnr 80 poz. 717, 2011
- K. Pawłowski, Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, Pol. Krakowska, Kraków, 2001, podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
- R. Domański, Gospodarka przestrzenna, Warszawa, 2002
- P.Kwaśniak, Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
- Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne, zarys systemu, Warszawa, 2004