Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Rysunek i rzeźba:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
| Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Rysunek i rzeźba | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 11,0 | ECTS (formy) | 11,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zaliczony pozytywnie sprawdzian umiejetności plastycznych |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Wyrobienie wrażliwości na kształty, proporcje, kierunki i układy form przestrzennych oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technice rysunkowej, malarskiej i graficznej. |
| C-2 | Tworzenie kompozycji rzeźbiarskich w oparciu o założone wytyczne, z wykorzystaniem własnej inwencji i wrażliwości artystycznej. |
| C-3 | Wyrobienie wrażliwości na zjawiska kolorystyczne, kształty i proporcje plam barwnych, oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technikach malarskich. Znajomość materiałów i technik malarskich, skutków i sposobów mieszania barw podstawowych na palecie. |
| C-4 | Umiejętność wykorzystywania rysunku, rzeźby, fotografii i technik plastycznych dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Rysunek odręczny , wprowadzenie do zagadnień, narzędzia i materiały | 3 |
| T-A-2 | Perspektywa liniowa z 1 i 2 punktami zbiegu | 3 |
| T-A-3 | Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny, wprowadzenie | 3 |
| T-A-4 | Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy, wprowadzenie | 3 |
| T-A-5 | Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni, wprowadzenie | 3 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie | 12 |
| T-L-2 | Szkice i rysunki postaci | 6 |
| T-L-3 | Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury | 6 |
| T-L-4 | Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne | 12 |
| T-L-5 | Krajobrazowe kompozycje malarskie | 6 |
| T-L-6 | Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze | 3 |
| 45 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie | 4 |
| T-L-2 | Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe | 4 |
| T-L-3 | Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe | 6 |
| T-L-4 | Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form | 4 |
| T-L-5 | Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich | 4 |
| T-L-6 | Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne | 6 |
| T-L-7 | Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium | 2 |
| 30 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Szkice aksonometryczne i perspektywiczne | 2 |
| T-L-2 | Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu | 2 |
| T-L-3 | Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu | 2 |
| T-L-4 | Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny | 6 |
| T-L-5 | Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy | 8 |
| T-L-6 | Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni | 8 |
| T-L-7 | Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | przygotowanie się do zajeć audytoryjnych | 15 |
| 30 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
| A-L-2 | Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu) | 45 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 30 |
| 120 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | Rysunki domowe i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich | 40 |
| A-L-3 | Powtórzenie w domu najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium | 20 |
| 90 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu) | 30 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 30 |
| 90 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody eksponujące: film, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem |
| M-2 | Metody praktyczne: pokaz, indywidualna korekta |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Indywidualne korekty prac rysunkowych, malarskich i rzeźbiarskich w toku powstawania |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena semestralna na podstawie przeglądu prac wykonanych podczas zajęć oraz zadanych do domu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C01_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | AK_1A_W02 | T1A_W03 | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C01_U01 wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | AK_1A_U01 | A1_U14, T1A_U03 | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
| AK_1A_C01_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | AK_1A_U03 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C01_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | AK_1A_K02 | A1_K02 | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C01_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | 2,0 | Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji |
| 3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
| 3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
| 4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
| 4,5 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
| 5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C01_U01 wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać rysunku odręcznego dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie |
| 3,0 | Student z trudem potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | |
| 3,5 | Student potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji | |
| 4,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
| 5,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
| AK_1A_C01_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie |
| 3,0 | Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | |
| 3,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji | |
| 4,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
| 4,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
| 5,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C01_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki |
| 3,0 | Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki | |
| 3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości | |
| 4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | |
| 4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką | |
| 5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Literatura podstawowa
- Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, 2005
- Rysunek i malarstwo. Problemy podstawowe. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
Literatura dodatkowa
- Max Doerner, Materiały malarskie, Arkady, Warszawa, 1975