Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Waloryzacja siedlisk flory i fauny:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
| Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Waloryzacja siedlisk flory i fauny | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii, ekofizjografii; |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi); |
| C-2 | Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym; |
| C-3 | Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko; |
| C-4 | Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne; | 4 |
| T-A-2 | Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny; | 4 |
| T-A-3 | Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym; | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę; | 10 |
| T-W-2 | Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja); | 10 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych; | 10 |
| A-A-2 | Wykonanie dokumentacji waloryzacyjnej; | 20 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach; | 20 |
| A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji; | 20 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów; | 20 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny; |
| M-2 | Dyskusja problemowa; |
| M-3 | Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja); |
| M-4 | Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne); |
| M-5 | Rozpoznawanie i ocena danych terenowych; |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów; |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji; |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania; |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C16_W01 Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | AK_1A_W08 | R1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
| AK_1A_C16_W02 Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | AK_1A_W09 | R1A_W05 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C16_U01 Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | AK_1A_U14 | R1A_U05, T1A_U07 | — | C-4 | T-A-3 | M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C16_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C16_W01 Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; |
| 3,0 | Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
| 3,5 | Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
| 4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
| 4,5 | Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
| 5,0 | Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
| AK_1A_C16_W02 Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | 2,0 | Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; |
| 3,0 | Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
| 3,5 | Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
| 4,0 | Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
| 4,5 | Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
| 5,0 | Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C16_U01 Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | 2,0 | Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; |
| 3,0 | Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
| 3,5 | Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
| 4,0 | Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
| 4,5 | Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
| 5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C16_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; |
| 3,0 | Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
| 3,5 | Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
| 4,0 | Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
| 4,5 | Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
| 5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; |
Literatura podstawowa
- Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011
- red. Herbich Z., Poradniki ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000., Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Nytko K., Oceny oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007