Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Formy plastyczne w krajobrazie:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
| Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Formy plastyczne w krajobrazie | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu plastyki i historii sztuki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wrażliwość przestrzenną, plastyczną i kompozycyjną. |
| C-2 | Wykształcenie absolwenta, który będzie posiadał wiedzę z zakresu sztuk plastycznych i będzie ją umiejętnie wykorzystywał w pracy zawodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Forma plastyczna w krajobrazie – jej funkcja i znaczenie. | 2 |
| T-W-2 | Stałe i zmienne elementy i funkcje formy plastycznej w krajobrazie od starożytności po dzień dzisiejszy. Przykłady właściwego i niewłaściwego funkcjonowania form plastycznych w krajobrazie. | 5 |
| T-W-3 | Estetyka i harmonia formy plastycznej a projekt architektoniczny i urbanistyczny. | 2 |
| T-W-4 | Powiązanie projektu formy plastycznej w krajobrazie z tłem społecznym, ideologicznym i kulturowym. | 2 |
| T-W-5 | Sztuka publiczna a sztuka w przestrzeni publicznej – rozwiązania standardowe i niekonwencjonalne | 2 |
| T-W-6 | Współczesna forma plastyczna w krajobrazie od land artu po street art. | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział w wykładach Udział w wystawach i ekspozycjach | 30 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład problemowy Film Ekspozycja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C31_W01 Student zna dawne i współczesne tendencje stylowe w kształtowaniu form plastycznych w krajobrazie, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C31_U17 Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. | AK_1A_U17 | T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_C31_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. | AK_1A_K01 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
| AK_1A_C31_K02 Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. | AK_1A_K02 | A1_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
| AK_1A_C31_K04 Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych. | AK_1A_K04 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
| AK_1A_C31_K05 Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych. | AK_1A_K05 | A1_K02, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
| AK_1A_C31_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. | AK_1A_K08 | R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C31_U17 Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. | 2,0 | Student nbie potrafi ocenić nawet na podstawowym poziomie wartości kulturowej krajobrazu i form plastycznych jakie w nim funkcjonują. |
| 3,0 | Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. | |
| 3,5 | Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. | |
| 4,0 | Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Zna najważniejsze przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych. | |
| 4,5 | Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Potrafi podać przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych. | |
| 5,0 | Student ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i formy plastyczne jakie w nim funkcjonują. Potrafi kształtować język wypowiedzi plastycznej przy użyciu form abstrakcyjnych. Potrafi podać przykłady różnorodnych rozwiązań kompozycyjnych, umie je scharakteryzować i poprowadzić polemikę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_C31_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. | 2,0 | Student nie jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. |
| 3,0 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. | |
| 3,5 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. | |
| 4,0 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji wraz z podaniem przykładów. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. | |
| 4,5 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi te związki przeanalizować i podać przykłady. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. | |
| 5,0 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, a przede wszytskim o budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi te związki przeanalizować i podać przykłady. Rozumie powiązanie zróżnicowanych form plastycznych w krajobrazie z uwarunkowaniami społecznymi, kulturowymi i przestrzennymi. Potrafi zastosować formę plastyczną dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych. | |
| AK_1A_C31_K02 Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości i nie potrafi jej wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. |
| 3,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. | |
| 3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. | |
| 4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych. | |
| 4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych. Zna podstawowe reguły rządzące kompozycją formy plastycznej. | |
| 5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej. Jest w stanie powiązać abstrakcyjy proces twórczy z formą i jakością konkretnego obiektu plastycznego lub architektonicznego. Rozpoznaje związki pomiędzy użytymi materiałami a estetyką obiektów architektonicznych i plastycznych. Zna podstawowe reguły rządzące kompozycją formy plastycznej i potrafi je zastosować. | |
| AK_1A_C31_K04 Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, |
| 3,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. | |
| 3,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. | |
| 4,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna podstawowe zasady stosowania form plastycznych w krajobrazie. | |
| 4,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i potrafi je scharakteryzować. | |
| 5,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale rozumie również zasady kompozycji brył stosowane wspólcześnie. Zna zasady stosowania form plastycznych dla elementów składowych krajobrazu i ich relacji wizualnych w odniesieniu do miejsca i czasu w jakim powstają i potrafi je scharakteryzować. | |
| AK_1A_C31_K05 Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych. | 2,0 | Student nie rozumie architektury krajobrazu i form plastycznych w niej funkcjonujących w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych. |
| 3,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych. | |
| 3,5 | Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. | |
| 4,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce. | |
| 4,5 | Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce. Widzi potrzebę samodzielnego poszerzania wiedzy w tym zakresie. | |
| 5,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu i formy plastyczne w niej funkcjonujące w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych i społecznych i dąży do kreatywnego posługiwania się formą plastyczną w krajobrazie w oparciu o te zasady. Potrafi ocenić architektoniczny stan istniejący, docenić jego walory lub poddać krytyce. Widzi potrzebę i potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę w tym zakresie. | |
| AK_1A_C31_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony. |
| 3,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. | |
| 3,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. | |
| 4,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi szukać inspiracji. | |
| 4,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi się zainspirować zarówno innowacyjnymi i uznanymi projektami i realizacjami architektonicznymi, jak i tradycyjnymi rozwiązaniami. | |
| 5,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i ochrony, ale zna i rozumie sposoby współczesnego komponowania brył i układów krajobrazowych. Potrafi przypisać realizację do czasu jej powstania. Potrafi się zainspirować zarówno innowacyjnymi i uznanymi projektami i realizacjami architektonicznymi, jak i tradycyjnymi rozwiązaniami. Jest otwarty również na rozwiązania wizjonerskie, niekonwencjonalne. |
Literatura podstawowa
- Zygmunt Szparkowski, Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
- Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Leonardo Benevolo, Miasto w dziejach Europy. Seria: Tworzenie Europy, Wydawnictwo KRĄG, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz/Terytoria, Warzsawa, 2005
- Andrzej Basista, Architektura - dlaczego taka jest, Wydawnictwo ZNAK, Kraków, 2000
- Steen Eiler Rasmussen, Odczuwanie architektury, Wydawnictwo MURATOR, WArszawa, 1999