Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Ogrody Włoch i ich rola w krajobrazie:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
| Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ogrody Włoch i ich rola w krajobrazie | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | zaliczenie przedmiotu Historia sztuki ogrodowej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi obiektami w historii sztuki ogrodwej Włoch od starożytności po czasy współczesne oraz metodami ich ochrony i rewaloryzacji |
| C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności oceny wartości krajobrazu kulturowego na przykładzie ogrodów w krajobrazie Italii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rola dziedzictwa kulturowego w krajobrazie Italii | 2 |
| T-W-2 | Rzymski kanon sztuki ogrodowej, ogród perystylowy, wille wiejskie wg. Pliniusza, klasyczna kompozycja architektoniczna wg. Witruwiusza, ars topiaria. Villa Hadriana w Tivoli, Pompeje. | 2 |
| T-W-3 | Średniowieczne zasady sztuki ogrodowej wg. Pietra de Crescenzi, ogrody klasztorne, hortus conclusus. | 2 |
| T-W-4 | Kanon renesansowego ogrodu włoskiego. Teorie Albertiego. Rola renesansowej willi włoskiej w krajobrazie. Mitologia i metafora w ogrodzie. Sztuki wodne (giochi d’aqua). | 2 |
| T-W-5 | Ogrody renesansowe: Palazzo Piccolomini w Pienzy, Ogród dziedzińcowy przy Belwederze w Watykanie, Villa Lante w Bagnaia, Palazzo Farnese w Caprarola, Villa d’Este w Tivoli. | 2 |
| T-W-6 | Toskańskie wille i ogrody rodu Medyceuszy: Villa Il Trebbio, Villa Cafaggiolo, Villa Careggi, Villa Poggio a Caiano, Villa Castello, Villa La Petraia w Castello, Villa Poggio Imperiale we Florencji. | 2 |
| T-W-7 | Pozostałe wille i ogrody Toskanii: okolice Florencji: Villa Celle, Villa Il Riposo dei Vescovi w San Domenico di Fiesole, Villa La Pietra we Florencji, Villa I Tatti w Settignano; okolice Lukki: Villa Torrigiani w Camigliano; okolice Sieny: Villa Badia a Coltibuono k. Gaiole in Chianti, Castello di Brolio, Villa Cetinale. | 2 |
| T-W-8 | Manierystyczne ogrody włoskie. Ogrody Boboli we Florencji, Sacro Bosco w Bomarzo, Villa Pratolino – Park Demidoff. | 2 |
| T-W-9 | Barokowy przepych we włoskiej sztuce ogrodowej. Villa Aldobrandini we Frascati, Isola Bella – Lago Maggiore, Villa Garsoni w Collodi, Villa Gamberaia w Settignano. | 2 |
| T-W-10 | Podsumowanie i prezentacja prac studenckich | 2 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
| A-W-3 | przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego założenia ogrodowego (w formie prezentacji multimedialnej) | 20 |
| A-W-4 | konsultacje | 5 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | przygotowanie prezentacji multimedialnej |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji mulimedialnej na temat wybranego założenia ogrodowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_O07.1_W01 Student zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
| AK_1A_O07.1_W02 Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | AK_1A_W16 | A1_W10, A1_W11, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_O07.1_U01 Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii | AK_1A_U16, AK_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_O07.1_K01 Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | AK_1A_K04, AK_1A_K08 | R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-2 | T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_O07.1_W01 Student zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | 2,0 | Student nie zgłębił teamtyki przedmiotu. |
| 3,0 | Student zna w stopniu podstawowym wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne. | |
| 3,5 | Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne. | |
| 4,0 | Student zna dobrze najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | |
| 4,5 | Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, rozumie również ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | |
| 5,0 | Student bardzo dobrze zna najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Włoch od starożytności po czasy współczesne, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym Italii. | |
| AK_1A_O07.1_W02 Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch |
| 3,0 | Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
| 3,5 | Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
| 4,0 | Student posiada wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
| 4,5 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch | |
| 5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych ogrodów na terenie Włoch oraz możliwości ich zastosowania na terenie Polski. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_O07.1_U01 Student potrafi rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać, ani scharakteryzować wybranych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii. |
| 3,0 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. | |
| 3,5 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
| 4,0 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze obiekty w historii sztuki ogrodowej Italii. Ocenia ich wartość kulturową przy nieznacznej pomocy nauczyciela. | |
| 4,5 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać, scharakteryzować i ocenić wartość kulturową najważniejszych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii | |
| 5,0 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać, dokładnie scharakteryzować i prawidłowo ocenić wartość kulturową różnorodnych obiektów w historii sztuki ogrodowej Italii, również samodzielnie odszukanych w literaturze przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_O07.1_K01 Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, ani znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy |
| 3,0 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci | |
| 3,5 | Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | |
| 4,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy | |
| 4,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch. | |
| 5,0 | Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu Italii i zawiązanego z nią unikalnego genius loci, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego Włoch w krajobrazie całej Europy. Przejawia zainteresowanie kulturą i sztuką Włoch, samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów z terenu Włoch. |
Literatura podstawowa
- Attlee H., Alex R., Italian Garden – from Petrarch to Russell Page, Frances Lincoln Ltd., Rome, 2006
- Listri M., Cunaccia C., Wille i pałace Włoch, Arkady, Warszawa, 2003
- Bajard S., Bencini R., Villas and gardens of Tuscany, Pierre Terrail Editions, Paris, 2002
- red. C. Holmes, Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Majdecki L., Historia ogrodów. T.I. Od starożytności po barok, PWN, Warszawa, 2007
- Barisi I., Fagiolo M., Madonna M.L., Villa d’Este, De Luca Editori d’Arte, Rome, 2003