Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Pedagogika szkoły wyższej:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
| Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
| Obszary studiów | — | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Pedagogika szkoły wyższej | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy psychologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie doktorantów z kanonem wiedzy pedagogicznej dotyczącej pracy ze studentem i kształtowaniem jego osobowości. Ukształtowanie prawidłowych zachowań i umiejętności pedagogicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Pedagogika jako nauka. Andragogika jako dyscyplina pedagogiki ogólnej. | 2 |
| T-A-2 | Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. Funkcje wychowawcze uczelni. Student jako przedmiot wychowania. | 4 |
| T-A-3 | Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. Dorosłość z punktu widzenia wieku chronologicznego, biologicznego, psychologicznego i społecznego. | 2 |
| T-A-4 | Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów. | 4 |
| T-A-5 | Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. Nauczyciel akademicki i jego rola społeczna. | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pedagogika jako nauka. | 2 |
| T-W-2 | Uczelnia wyższa jako środowisko wychowawcze. | 2 |
| T-W-3 | Czynności osobowotwórcze funkcjonujące w uczelni. | 2 |
| T-W-4 | Postawy wychowawcze nauczycieli akademickich. Cele wychowania w szkole wyższej. Aktywność samowychowawcza studentów. | 2 |
| T-W-5 | Grupa studencka w systemie wychowania szkoły wyższej. | 2 |
| T-W-6 | Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia. | 2 |
| 12 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń i egzaminu | 13 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
| A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i egzaminu | 16 |
| A-W-3 | Konsultacje | 2 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład problemowy |
| M-2 | wykład konwersatoryjny |
| M-3 | wykład informacyjny |
| M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas ćwiczeń i wykładu konwersatoryjnego |
| S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_A03_W01 Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym. | OS_3A_W02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_A03_U01 Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem. | OS_3A_U08 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_A03_K01 Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności. | OS_3A_K01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_A03_W01 Wykazuje znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości oraz z samodoskonaleniem zawodowym. | 2,0 | |
| 3,0 | Wykazuje podstawową znajomość wiedzy pedagogicznej dotyczącej szczególnie pracy ze studentem, kształtowaniem jego osobowości. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_A03_U01 Wykazuje praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem. | 2,0 | |
| 3,0 | Wykazuje podstawową praktyczną umiejętność stosowania zasad i reguł wiedzy pedagogicznej podczas pracy indywidualnej ze studentem oraz w kierowaniu zespołem. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_A03_K01 Wykazuje kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności. | 2,0 | |
| 3,0 | Wykazuje podstawowe kompetencje twórczego i inspirującego przekazywania wiedzy i umiejętności. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 2007
- Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej dla studentów szkół wyższych, PWN, Warszawa, 1998
- Szerląg A./red/, Problemy edukacji w szkole wyższej, Impuls, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Żak Wydawnictwo Akademickie, 2010
- Arends R.J, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998