Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie spektroskopii absorpcyjnej w badaniach gleb i roślin:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
| Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
| Obszary studiów | — | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Zastosowanie spektroskopii absorpcyjnej w badaniach gleb i roślin | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy chemii, fizyki, fizjologii roślin, gleboznawstwa na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS w badaniach próbkek glebowych i roślinnych |
| C-2 | Ocena przydatności parametrów absorpcyjnych w monitoringu środowiska naturalnego |
| C-3 | Przygotowanie, prowadzenie prezentacji i dyskusji na temat przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| T-K-1 | Prawa absorpcji – nomenklatura, symbolika, krzywe spektrofotometryczne, wskazówki praktyczne | 2 |
| T-K-2 | Ogólna charakterystyka podstawowych elementów aparatury spektrofotometrycznej – źródła promieniowania, urządzenia monochromatyzujące, detektory, sposoby klasyfikacji aparatury. | 2 |
| T-K-3 | Identyfikacja spektrofotometryczna – stwierdzenie tożsamości próbki i wzorca, wykrywanie i identyfikacja zanieczyszczeń. | 2 |
| T-K-4 | Ogólne podstawy analizy ilościowej – oznaczenie jednego składnika (zasada oznaczeń, dobór analitycznej długości fali). | 2 |
| T-K-5 | Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek glebowych | 2 |
| T-K-6 | Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek roślinnych | 2 |
| 12 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| A-K-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach. | 12 |
| A-K-2 | Wyszukiwanie i referowanie publikacji naukowych. | 4 |
| A-K-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wyznaczony temat. | 4 |
| A-K-4 | Przygotowanie do dyskusji naukowej. | 4 |
| A-K-5 | Przytowanie do zaliczenia konwersatorium. | 3 |
| A-K-6 | Konsultacje | 3 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające/wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
| M-2 | Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji naukowej |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na zadany temat |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wiedzy zdobytej podczas konwersatorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_C04-1_W05 Student posiada odpowiednią wiedzę pozwalającą mu na zaplanowanie i przeprowadzenie badań naukowych z wykorzystaniem próbek glebowych i roślinnych przy zastosowaniu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS. | OS_3A_W01, OS_3A_W05, OS_3A_W07 | — | C-1 | T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_C04-1_U05 Student potrafi zaplanować pomiary z wykorzystaniem spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS i poprawnie zinterpretować uzyskane rezultaty w oparciu o znaną literaturę naukową i popularno-naukową. | OS_3A_U02, OS_3A_U01, OS_3A_U05 | — | C-3, C-2 | T-K-5, T-K-6 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_C04-1_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania prostych, szybkich i czułych metod badawczych. | OS_3A_K02, OS_3A_K04 | — | C-3, C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_C04-1_W05 Student posiada odpowiednią wiedzę pozwalającą mu na zaplanowanie i przeprowadzenie badań naukowych z wykorzystaniem próbek glebowych i roślinnych przy zastosowaniu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS. | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym podstawy teoretyczne z zakresu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS. Zna podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne stosowane w analizie próbek roślinnych i glebowych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_C04-1_U05 Student potrafi zaplanować pomiary z wykorzystaniem spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS i poprawnie zinterpretować uzyskane rezultaty w oparciu o znaną literaturę naukową i popularno-naukową. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi zastosować podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne w analizie próbek roślinnych i glebowych. Potrafi opracować uzyskane rezultaty. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_C04-1_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania prostych, szybkich i czułych metod badawczych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykazuje się kreatywnością w poszukiwaniu prostych, szybkich i czułych metod badawczych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Cygański Andrzej, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 2002, 2009, 2012
- Robert M. Silverstein, Francis X., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Gołębiowska Dorota, Spektrometria absorpcyjna w zakresie UV – VIS: parametry i sposoby analizy widm absorpcji związków humusowych. W: Metody badań substancji humusowych ekosystemów wodnych i lądowych. D. Gołębiowska (red.), Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004
- Klocek J., Mioduszewska H., Kielak E., Przewodnik do ćwiczeń z fizjologii roślin : skrypt dla studentów Wydziału Przyrodniczego, Akademia Podlaska, Siedlce, 2009