Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Indywidualne zajęcia opiekuna z doktorantem:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
| Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
| Obszary studiów | — | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Indywidualne zajęcia opiekuna z doktorantem | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
| Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | A | 1 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
| ćwiczenia audytoryjne | A | 2 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
| ćwiczenia audytoryjne | A | 3 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
| ćwiczenia audytoryjne | A | 4 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
| ćwiczenia audytoryjne | A | 5 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
| ćwiczenia audytoryjne | A | 6 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
| ćwiczenia audytoryjne | A | 7 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
| ćwiczenia audytoryjne | A | 8 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Ogólna znajomość problemów zastosowania techniki w rolnictwie i leśnictwie. |
| W-2 | Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie piśmiennictwa światowego z zakresu tematyki doktoratu. |
| W-3 | Zalecana umiejętność korzystania z techniki komuterowej w zakresie przydatnym w działalności naukowej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Wdrożenie doktoranta w studia piśmiennictwa z zakresu światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i pomoc w uwzględnieniu ich w realizacji jego badań zwiazanych z rozprawą doktorską. |
| C-2 | Pomoc doktorantowi w zaplanowaniu i terminowym wykonaniu badań eksperymentalnych. |
| C-3 | Wdrożenie doktoranta do: publikowania wyników własnych badan i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych, starań o ubieganie się o pobyty naukowe w ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych oraz zdobywania środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych. |
| C-4 | Pomoc w prawidłowym, zgodnym z metodologią badań naukowych, zredagowaniu tekstu rozprawy oraz przygotowaniu jej obrony. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisją Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badań. Przedstawienie harmonogramu dalszych prac zmierzających do sfinalizowania. | 8 |
| 8 | ||
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Identyfikacja zaniteresowń naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Zobligowanie doktoranta do zapoznania się z osiągnięciami wybitnych naukowców z wybranej dziedziny. Zapoznanie go problematyką czasopism naukowych zagranicznych i krajowych związanych z wybraną dziedziną. | 8 |
| 8 | ||
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Dalsze pogłębianie wiedzy z akresu wybranego tematu badawczego oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badań i redakcji pracy. | 7 |
| 7 | ||
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wstępne opracowanie wyników z pierszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji, bądź postaru lub publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badań (granty naukowe). | 7 |
| 7 | ||
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Ostateczne opracowanie wyników badań i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekazanie jej do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do dysertacji i przedstawienie pracy przed Komisją. | 7 |
| 7 | ||
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wstępne badania doktoranta pod kontrolą promotora, z wykorzystaniem poznanych metod (terenowych i laboratoryjnych). Zapoznanie doktoranta ze sposobami opracowywania uzyskanych wyników badań metodą statystyczną, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Rozpoczęcie badań według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracownaia kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. | 8 |
| 8 | ||
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Systematyczne konsultacje doktoranta z promotorem, dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacją. Zakończenie badań naukowych. Przedstawienie uzyskanych wyników na jednej z konferencji naukowej. | 8 |
| 8 | ||
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Nawiązanie kontaktów i współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą zajmującymi się podobną problematyką naukową. Celem tej współpracy ma być przedystkutowanie wybranych metod badawczych do swojej pracy doktorskiej, zdobycie literatury oraz domówienie się co do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny doktoranta i jej studiowanie. | 7 |
| 7 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Ćwiczenia audytoryjne. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ciągła ocena postępów realizacji pracy doktorskiej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_D02_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych. | OS_3A_W01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_D02_U01 Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników. | OS_3A_U01, OS_3A_U09, OS_3A_U06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3A_D02_K01 Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | OS_3A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_D02_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student systematycznie i terminowo wykonuje stawiane mu na bieżąco zadania i poszerza swoją więdzę z zakresu tematyki doktoratu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_D02_U01 Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników. | 2,0 | |
| 3,0 | Student na bieżąco wykazuje zaangażowanie w planowaniu eksperymentów związanych z realizacją pracy doktorskiej oraz proponowaniu rozwiązań zaistniałych problemów | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3A_D02_K01 Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | 2,0 | |
| 3,0 | Ocena bieżącego zaangażowania studenta w nawiązywaniu kontaktów naukowych oraz udziału w przedsięwzięciach, których celem jest prezentowanie wyników badań własnych oraz popularyzacji nauki | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman R., Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Osrodka Postepu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
- Mendel T., Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznan, 1999
Literatura dodatkowa
- Rawa T., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1999
- Wojciechowicz B. (red.), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997