Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Język rosyjski:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
| Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
| Obszary studiów | — | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Język rosyjski | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | rosyjski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość języka rosyjskiego na poziomie B2. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nabycie wiedzy o słownictwie i gramatyce języka rosyjskiego umożliwiającej studiowanie literatury z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| lektorat | ||
| T-LK-1 | Określenie celu i zadań kursu. Zapoznanie się z materiałami źródłowymi. Wywiad. | 2 |
| T-LK-2 | Praca nad językiem i słownictwem ogólnym z wykorzystaniem testów i zadań językowych (m. in. certyfikatów językowych) | 3 |
| T-LK-3 | Podstawowe części mowy: Rzeczownik - zagadnienia teoretyczne. Podobieństwa i różnice (szczególnie ważne w przypadku języków pokrewnych). | 3 |
| T-LK-4 | Podstawowe części mowy: Rzeczownik - zagadnienia praktyczne / ćwiczenia. | 3 |
| T-LK-5 | Podstawowe części mowy: Czasownik - zagadnienia teoretyczne. Podobieństwa i różnice (szczególnie ważne w przypadku języków pokrewnych). | 3 |
| T-LK-6 | Podstawowe części mowy: Czasownik - zagadnienia teoretyczne / ćwiczenia. | 3 |
| T-LK-7 | Inne części mowy i ich wzajemne relacje - ćwiczenia praktyczne. | 3 |
| 20 | ||
| lektorat | ||
| T-LK-1 | Słownictwo specjalistyczne i podstawowe zagadnienia kierunku / specjalności studiów doktorantów. | 6 |
| T-LK-2 | Praca z tekstem fachowym z dziedziny badań doktorantów. Ćwiczenia w tłumaczeniu. | 6 |
| T-LK-3 | Rodzaje metod badawczych. Analiza danych. | 3 |
| T-LK-4 | Porównanie i kontrast. Problem i jego rozwiązanie. Sytuacje. | 3 |
| T-LK-5 | Procesy. Procedury. Zmiany. Podsumowanie i konkluzja. | 3 |
| T-LK-6 | Pisanie artykułu naukowego. | 4 |
| T-LK-7 | Słownictwo i zwroty dotyczące obrony pracy doktorskiej. | 3 |
| T-LK-8 | Prezentacje. | 2 |
| 30 | ||
| lektorat | ||
| T-LK-1 | Wybrane elementy językowe typowe dla stylu naukowego. | 4 |
| T-LK-2 | Kluczowe rzeczowniki i czasowniki stosowane w jezyku naukowym (ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju rzeczownika i rekcji czasownika). | 4 |
| T-LK-3 | Kluczowe zwroty stosowane w języku naukowym (cliche). | 4 |
| T-LK-4 | Wprowadzenie do dyskursu naukowego (style języka, język mówiony i pisany). | 4 |
| T-LK-5 | Styl formalny w korespondencji. | 4 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| lektorat | ||
| A-LK-1 | zajęcia dydaktyczne | 30 |
| 30 | ||
| lektorat | ||
| A-LK-1 | zajęcia dydaktyczne | 20 |
| A-LK-2 | przygotowanie do zajęć | 8 |
| A-LK-3 | udział w konsultacjach | 2 |
| 30 | ||
| lektorat | ||
| A-LK-1 | zajęcia dydaktyczne | 20 |
| A-LK-2 | przygotowanie do zajęć | 8 |
| A-LK-3 | udział w konsultacjach | 2 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | M1 Zajęcia praktyczne |
| M-2 | M2 Prezentacja |
| M-3 | M3 Dyskusja |
| M-4 | M4 Praca z tekstem |
| M-5 | M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium |
| S-2 | Ocena formująca: F - Prezentacja |
| S-3 | Ocena podsumowująca: P - Egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_A06-3_W01 Doktorant posiada wiedzę o słownictwie i gramatyce języka rosyjskiego umożliwiającą mu studiowanie literatury z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | OS_3A_W09 | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-4, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-5, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-7, T-LK-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_A06-3_U01 Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem rosyjskim , umożliwiającą mu korzystanie z literatury obcojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | OS_3A_U07 | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-4, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-5, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-7, T-LK-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_A06-3_K01 Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka rosyjskiego w pracy naukowej i zawodowej. | OS_3A_K01 | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-1, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-4, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-5, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-7, T-LK-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_A06-3_W01 Doktorant posiada wiedzę o słownictwie i gramatyce języka rosyjskiego umożliwiającą mu studiowanie literatury z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | 2,0 | Doktorant nie posiada wiedzy dotyczącej słownictwa i gramatyki języka rosyjskiego, która umożliwiałaby mu korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. |
| 3,0 | Doktorant opanował podstawową wiedzę dotyczącą słownictwa i gramatyki języka rosyjskiego. | |
| 3,5 | Doktorant opanował więcej niż podstawową wiedzę dotyczącą słownictwa i gramatyki języka rosyjskiego. | |
| 4,0 | Doktorant posiada dobrą wiedzę dotyczącą słownictwa i gramatyki języka rosyjskiego, która umożliwia mu korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | |
| 4,5 | Doktorant posiada więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą słownictwa i gramatyki języka rosyjskiego, która umożliwia mu korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | |
| 5,0 | Doktorant posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą słownictwa i gramatyki języka rosyjskiego, która umożliwia mu korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_A06-3_U01 Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem rosyjskim , umożliwiającą mu korzystanie z literatury obcojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | 2,0 | Doktorant nie umie posługiwać się językiem rosyjskim. |
| 3,0 | Doktorant umie posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie podstawowym, co w znacznym stopniu ogranicza mu swobodne korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | |
| 3,5 | Doktorant umie posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie więcej niż podstawowym, co utrudnia mu jednak swobodne korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | |
| 4,0 | Doktorant umie posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie, który umożliwia mu korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | |
| 4,5 | Doktorant umie posługiwać się językiem rosyjskim na dobrym poziomie, który umożliwia mu dosyć swobodne korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. | |
| 5,0 | Doktorant posiada bardzo dobrą umiejętność posługiwania się językiem rosyjskim, umożliwiającą mu swobodne korzystanie z literatury rosyjskojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_A06-3_K01 Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka rosyjskiego w pracy naukowej i zawodowej. | 2,0 | Doktorant nie rozumie, jak duże znaczenie ma znajomość języka rosyjskiego w pracy naukowej i zawodowej. |
| 3,0 | Doktorant stara się zrozumieć znaczenie znajomości języka rosyjskiego w pracy naukowej i zawodowej. | |
| 3,5 | Doktorant dość dobrze rozumie znaczenie znajomości języka rosyjskiego w pracy naukowej i jej przydatność w pracy zawodowej. | |
| 4,0 | Doktorant dość dobrze rozumie znaczenie znajomości języka rosyjskiego w pracy naukowej i jej przydatność w pracy zawodowej. | |
| 4,5 | Doktorant bardzo dobrze rozumie i docenia dobrą znajomość języka rosyjskiego, która pomaga mu zarówno w pracy naukowej jak i w wykonywaniu zawodu. | |
| 5,0 | Doktorant świetnie rozumie i docenia bardzo dobrą znajomość języka rosyjskiego, którą w pracy naukowej i zawodowej uważa za absolutnie niezbędną. |
Literatura podstawowa
- Marta Fidyk , Teresa Skup-Stundis, Nowe repetytorium z języka rosyjskiego, PWN, Warszawa
- Anna Pado, Język rosyjski, czitaj, piszi, gowori!, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
- Swietłana Szczygielska, Repetytorium tematyczno-leksykalne 1 - 3, Wagros, Poznań
- Dorota Chuchmacz, Helena Ossowska, Wot grammatika!, PWN, Warszawa
- Wiesława Zyska (opracowanie), EGZAMIN Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO DLA DOKTORANTÓW (materiały pomocnicze), Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Wikipedia, https://ru.wikipedia.org/wiki/Заглавная_страница
- Podstawowa wyszukiwarka w języku rosyjskim, yandex.ru
- Szlifuj swój rosyjski, http://www.rosyjski.ang.pl/