Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL1 8 2,00,30zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone zajęcia z matematyki i statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami statystycznym analizy danych
C-2Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
C-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza struktury zbiorowości statystycznej1
T-A-2Testy istotności - właściwości i zastosowanie1
T-A-3Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe1
T-A-4Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-5Metody wygładzania szeregów czasowych1
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych1
6
laboratoria
T-L-1Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej2
T-L-2Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową2
T-L-3Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F oraz wartości NIR2
T-L-4Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji2
8
wykłady
T-W-1Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki1
T-W-2Podstawowe pojecia statystyki, statystyka opisowa1
T-W-3Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego1
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych1
T-W-5Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1-czynnikowych1
T-W-6Porównania wielokrotne średnich1
T-W-7Korelacja i regresja prosta i wielokrotna1
T-W-8Analiza szeregów czasowych1
T-W-9Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności1
T-W-10Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia14
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć32
A-L-3Wykonanie prac kontrolnych20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B01_W01
Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku
OS_2A_W02R2A_W01, R2A_W03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B01_U01
Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
OS_2A_U02, OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-3, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B01_K01
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
OS_2A_K06, OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08C-3, C-2T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B01_W01
Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku
2,0Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,0Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,5Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
4,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować
4,5Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie
5,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B01_U01
Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
2,0Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
3,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
3,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
4,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki
4,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
5,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B01_K01
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
2,0Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,0Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,5Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,5Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy
5,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób

Literatura podstawowa

  1. Wagner W., Błażczak P, Statystyka matematyczna z elementami doświadczalnictwa, Wyydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1986
  2. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kala R., Wprowadzenie do statystyki i ekonometrii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w poznaniu, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza struktury zbiorowości statystycznej1
T-A-2Testy istotności - właściwości i zastosowanie1
T-A-3Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe1
T-A-4Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-5Metody wygładzania szeregów czasowych1
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych1
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej2
T-L-2Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową2
T-L-3Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F oraz wartości NIR2
T-L-4Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki1
T-W-2Podstawowe pojecia statystyki, statystyka opisowa1
T-W-3Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego1
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych1
T-W-5Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1-czynnikowych1
T-W-6Porównania wielokrotne średnich1
T-W-7Korelacja i regresja prosta i wielokrotna1
T-W-8Analiza szeregów czasowych1
T-W-9Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności1
T-W-10Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć32
A-L-3Wykonanie prac kontrolnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B01_W01Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach ośrodowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami statystycznym analizy danych
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojecia statystyki, statystyka opisowa
T-W-1Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych
T-W-3Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-5Analiza wariancji jako jakosciowa metoda statystyczna, uklady doswiadczeń 1-czynnikowych
T-W-6Porównania wielokrotne średnich
T-W-7Korelacja i regresja prosta i wielokrotna
T-W-10Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych
T-W-9Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności
T-W-8Analiza szeregów czasowych
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,0Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,5Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
4,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować
4,5Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie
5,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B01_U01Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
OS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków
C-2Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
Treści programoweT-A-2Testy istotności - właściwości i zastosowanie
T-A-3Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe
T-A-4Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-5Metody wygładzania szeregów czasowych
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych
T-A-1Analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-L-4Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji
T-L-3Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F oraz wartości NIR
T-L-1Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej
T-L-2Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
3,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
3,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
4,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki
4,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
5,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B01_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków
C-2Wksztalcenie umiejetności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
Treści programoweT-L-4Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji
T-L-3Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F oraz wartości NIR
T-L-1Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej
T-L-2Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,0Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,5Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,5Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy
5,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób