Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ochrona przyrody
Sylabus przedmiotu Ekologiczne funkcje użytków zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne funkcje użytków zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość ekosystemów łąkowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Funkcje użytków zielonych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka grup roślin użytków zielonych z różnym przeznaczeniem. Rozpoznawanie specyficznych gatunków traw, ziół i roślin motylkowatych. Opracowanie projektu użytku zielonego o określinej funkcji ekologicznej. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Konsultacje. | 5 |
A-L-3 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje. | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury. | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C06_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym. | OS_2A_W08, OS_2A_W09 | R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C06_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich. | OS_2A_U08, OS_2A_U07 | R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C06_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych. | OS_2A_K05, OS_2A_K04 | R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C06_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym. | 2,0 | Nie ma wiesdy z zakresu funkcji użytków zielonych. |
3,0 | Ma ogólną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych. | |
3,5 | Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych. | |
4,0 | Ma wiesdę z zakresu specyfiki morfologicznej i fitochemicznej roślin w kontekście funkcji użytków zielonych. | |
4,5 | Ma wiesdę z zakresu organizacji użytków zielonych o określonej funkcji ekologicznej. | |
5,0 | Ma wiesdę z zakresu interpretacji funkcji i ekologicznego wykorzystania użytków zielonych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C06_U01 Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich. | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych. |
3,0 | Potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych. | |
3,5 | Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować funkcje użytków zielonych. | |
4,0 | Potrafi opracować projekt użytku zielonego o określonej funkcji. | |
4,5 | Potrafi opracować projekt użytku zielonego i wdrożyć go do praktyki. | |
5,0 | Potrafi opracować projekt użytku zielonego i argumentować jego walory użytkowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C06_K01 W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych. | 2,0 | Brak zainteresowania studenta funkcjami użytków zielonych. |
3,0 | Student ogólnie interesuje się pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych. | |
3,5 | Student wykazuje wiedzę przy waloryzacji użytków zielonych względem ich funkcji. | |
4,0 | Student wykazuje rolę użytków zielonych jako ważnych elementów środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Student wykorzystuje wiedzę zakresu szaty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społecznych względem ochrony środowiska. | |
5,0 | Student włancza się w struktury społeczne działające na rzecz ekologicznej funkcji użytków zielonych. |
Literatura podstawowa
- Grzegorczyk S., Grabowski K., Benedycki S., Łąkoznawstwo, ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
- Frey L., Polska księga traw, IB im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002
Literatura dodatkowa
- Falkowski J., Kukułka I., Kozłowski S., Właściwości biologiczne roślin łąkowych., AR w Poznaniu, Poznań, 1994
- Falkowski J., Kukułka I., Kozłowski S., Właściwości chemiczne roślin łąkowych, AR w Poznaniu, Poznań, 1990