Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie i remediacja gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie i remediacja gruntów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby. |
W-2 | Student powinien znać podstawowe rodzaje zanieczyszczeń oraz rodzaje procesów technologicznych związanych z możliwością zagrożeniem środowiska glebowego. |
W-3 | Student powinien dysponować podstawową wiedzą w zakresie aktów prawnych związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia. |
C-2 | Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii. |
C-3 | Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii. | 3 |
T-A-2 | Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia. | 3 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych. | 2 |
T-W-2 | Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ. | 2 |
T-W-3 | Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych. | 3 |
T-W-4 | Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnistwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie projektu zaliczeniowego | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | objasnianie lub wyjaśnianie |
M-3 | wykład informacyjny |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty |
S-2 | Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-2_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych. | OS_2A_W05, OS_2A_W02, OS_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-2, M-1, M-5, M-4 | S-1, S-2 |
OS_2A_O05-2_W02 student posiada rozszerzoną wiedzę na temat żródeł zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma rozszerzona wiedze na temat netod stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi ocenić ryzyko dla środowiska naturalnego wynikające z antropogenicznych zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma wiedze na temat projektów rwkultywacyjnych oraz zna zasady ich zastosowania. | OS_2A_W05, OS_2A_W02, OS_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | C-2, C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
OS_2A_O05-2_W03 Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku naturalnym powodowanych przez zanieczyszczenia antropogeniczne. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. | OS_2A_W05, OS_2A_W02, OS_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-5, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-2_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie | OS_2A_U02, OS_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2 | M-1, M-5, M-4 | S-1, S-2 |
OS_2A_O05-2_U02 Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. | OS_2A_U05, OS_2A_U07 | R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-A-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-2_K03 Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych. | OS_2A_K05, OS_2A_K06, OS_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-5, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-2_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych. | 2,0 | student nie potrafi zidentyfikować podstawowych zagrożeń dla środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Nie zna podstawowych pojęć i definicji związanych z przedmiotem. Nie potrafi zdefiniować metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. |
3,0 | student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Potrafi zdefiniować podstawowe metody oczyszczania i remediacji gruntów. W ograniczonym stopniu jest w stanie określić szkodę w środowisku i podać możliwości jej eliminacji. | |
3,5 | student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Zna definicje i pojęcia charakterystyczne dla przedmiotu. Zna metody oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi okrełśić szkodę w środowisku i podać prawidłowe sposoby jej eliminacji. | |
4,0 | student ma pogłebioną wiedze na temat substancji pochodzenia antropogenicznego, które zagrażają środowisku glebowemu. Potrafi określić ich wpływ i podać roazwiązania dotyczace orgraniczenia ich negatywnego wpływu. Zna metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Ma podstawy do samodzielnego stworzenia projektu remediacji wybranego obszaru zanieczyszczonego. | |
4,5 | student ma pogłebioną wiedze na temat substancji pochodzenia antropogenicznego, które zagrażają środowisku glebowemu.Zna metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi samodzielnie stworzyć podstawy projektu remediacji wybranego obszaru zanieczyszczonego. | |
5,0 | Student ma pogłębiona wiedze na temet zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma rozrzerzoną wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu. | |
OS_2A_O05-2_W02 student posiada rozszerzoną wiedzę na temat żródeł zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma rozszerzona wiedze na temat netod stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi ocenić ryzyko dla środowiska naturalnego wynikające z antropogenicznych zanieczyszczeń środowiska glebowego. Ma wiedze na temat projektów rwkultywacyjnych oraz zna zasady ich zastosowania. | 2,0 | student nie potrafi zidentyfikować podstawowych zagrożeń dla środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Nie zna podstawowych pojęć i definicji związanych z przedmiotem. Nie potrafi zdefiniować podstawowych metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować zagrożenia antropogeniczne dla środowiska glebowego oraz określić możliwośc ich eliminacji. Zna podstawowe pojęcia i definicje związane z przedmiotem. Potrafi zdefiniować podastwowe metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. | |
3,5 | Zna zagrożenia środowiska glebowego pochodzenia antropogenicznego oraz umie okreśłić możliwości ich eliminacji. Zna definicje i pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu. Potrafi zdefiniować podastwowe metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. | |
4,0 | Student ma wiedze na temat zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma wiedzę na temat prawidłowego stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu. | |
4,5 | Student ma pogłębiona wiedze na temat zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia podstaw projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu. | |
5,0 | Student ma pogłębiona wiedze na temet zagrożeń środowiska glebowego wynikających z działalności antropogenicznej. Zna rozszerzone pojęcia i definicję związane z przedmiotem. Ma rozrzerzoną wiedzę na temat stosowania metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. Jest przygotowany do samodzielnego stworzenia projektu remediacji obszaru zanieczyszczonego. Potrafi określić ryzyko i szkodę w środowisku oraz podać prawidłowe rozwiązania problemu. | |
OS_2A_O05-2_W03 Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku naturalnym powodowanych przez zanieczyszczenia antropogeniczne. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w oczyszczaniu i remediacji gruntów. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Nie umie zdefiniować szkody w środowisku spowodowanej działalnością człowieka. Nie zna podstawowych metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Umie zdefiniować szkody w środowisku spowodowane działalnością człowieka. Zna podstawowe metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat zagrożeń dla środowiska glebowego. Umie prawidłowo zdefiniować szkody w środowisku spowodowane działalnością człowieka. Zna podstawowe metod i technik oczyszczania i remediacji gruntów. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę na temat szkód w środowisku glebowym powodowanych działalności antropogeniczną. Posiada pogłębiona wiedze na temat możliwości wykorzystania technik i metod oczyszczania i remediacji gruntów w kształtowaniu potencjału przyroy i poprawy stanu środowiska naturalnego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-2_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie | 2,0 | student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. Nie zna podstawowych pojęć i definicji. |
3,0 | Student potrafi wyszukać potrzebne informacje w podstawowym zakresie. Zna definicje i pojęcia związane z tematem przedmiotu. | |
3,5 | Student samodzielnie potraf wyszukiwać potrzebne informacje i dokonuje ich analizy. Zna podstawowe zagrożenia środowiska glebowego i przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe. | |
4,0 | Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji i dokonuje ich analizy. Zna podstawowe zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe. | |
4,5 | Student umiejętnie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji i dokonuje ich dokładnej analizy. Zna zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować odpowiednie metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe. | |
5,0 | Student biegle potrafi wyszukiwać potrzebne informacje i dokonuje ich dokładnej analizy. Zna zagrożenia środowiska glebowego i potrafi zastosować metody i techniki minimalizujące negatywny wpływ działalności antropogenicznej na środowisko glebowe. Samodzielnie formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz. | |
OS_2A_O05-2_U02 Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. | 2,0 | student nie potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Nie umie dobrać metod i technik oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia |
3,0 | student potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. | |
3,5 | student potrafi dokonać analizę zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. Posiada zasoby słownictwa pozwalające mu na formułowanie ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce. | |
4,0 | student prawidłowo dokonuję oceny ryzyka i zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. PDobrze radzi sobie z formułowaniem ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat zagrożeń środowiska glebowego. Potrafi dobrać odpowiednie metody oczyszczania i remediacji gruntów oraz ocenic stan środowiska naturalnego. Przeprowadza analizę i ocenia wykonywane przez siebie zadania. Posiada sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce. | |
5,0 | Student ma pogłebiona wiedzę na temat zagrożeń środowiska glebowego. Potrafi dobrać odpowiednie metody oczyszczania i remediacji gruntów oraz prawidłowo ocenic stan środowiska naturalnego. Z łatwościa przeprowadza analizę i ocenia wykonywane przez siebie zadania. Posiada wysoką sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-2_K03 Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych. | 2,0 | Student nie potrafi podjać decyzji dotyczacych oceny stanu i ochrony środowiska. Nie dostrzega ryzyka i nie potrafi ocenić skutków działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. |
3,0 | Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. | |
3,5 | Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna podstawowe metody minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe. | |
4,0 | Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe. Pracuje w grupie. | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych. |
Literatura podstawowa
- R. Bednarek, H. Dziadowiec, Badania Ekologiczno-Gleboznawcze, Warszawa, 2002
- Rozporządzenie Ministra Środowiska, w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi., (Dz. U. z dnia 4 października 2002 r.), z dnia 9 września 2002 r., 2002
- Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2008.25.150)., z dnia 27 kwietnia 2001 r., 2001
Literatura dodatkowa
- Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., z 27 kwietnia 2001, 2001