Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Metody fitosocjologii i kartografii geobotanicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody fitosocjologii i kartografii geobotanicznej
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,46zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki systematycznej w zakresie: znajomości pospolitych gatunków, znajomości zasad nomenklatury naukowej gatunków.
W-2Podstawowe umiejętności pracy z mapą: przeliczanie skali, strony świata, umiejętność interpretacji podstawowych kartograficznych znaków graficznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania zbiorowisk roślinnych i siedlisk przyrodniczych oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
C-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych2
T-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-A-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne2
T-A-4Roślinność jako przedmiot kartowania.2
T-A-5Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.2
10
laboratoria
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.10
10
wykłady
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej2
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-W-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności2
T-W-4Metody fitosocjologii4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia2
A-A-4zaliczenie zajęć1
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2dokończenie sprawozdań z ćwiczeń10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4konsultacje1
A-L-5zaliczenie zajęć1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-op_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1T-W-4, T-L-1M-1S-1
OS_2A_D01-op_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-op_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1T-W-3, T-W-4, T-A-1M-2S-2, S-3
OS_2A_D01-op_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-op_K01
Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
OS_2A_K04R2A_K05C-2T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-op_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
2,0
3,0W sposób niepełny wyjaśnia podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D01-op_W02
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych
2,0
3,0W sposób niepeły wyjaśnia podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-op_U01
Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
2,0
3,0Przedstawi analizę fitosocjologiczną zbiorowiska roślinnego na podstawie 10 otrzymanych zdjęć fitosocjologicznych z błędami, obliczy tylko niektóre wskaźniki fitosojologiczne, zidentyfikuje i scharakteryzuje zbiorowisko roślinne z błędami.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D01-op_U02
Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-op_K01
Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Faliński J. B., Kartografia geobbotaniczna, PPWK, Warszawa, 1990, T. 1-3
  2. Wysocki C., Sikorski P., Zarys fitosocjologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ecological indicator vatues of vascular plants of Poland, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych2
T-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-A-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne2
T-A-4Roślinność jako przedmiot kartowania.2
T-A-5Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej2
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne2
T-W-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności2
T-W-4Metody fitosocjologii4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia2
A-A-4zaliczenie zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2dokończenie sprawozdań z ćwiczeń10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4konsultacje1
A-L-5zaliczenie zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_W01Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania zbiorowisk roślinnych i siedlisk przyrodniczych oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-W-4Metody fitosocjologii
T-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W sposób niepełny wyjaśnia podstawowe pojęcia fitosocjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_W02Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej. Potrafi wymienić elementy szaty roślinnej i typy zjawisk zachodzących w obrębie szaty roślinnej, prezentowane przy użyciu różnych rodzajów map geobotanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Treści programoweT-W-1Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej
T-W-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-W-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W sposób niepeły wyjaśnia podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_U01Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania zbiorowisk roślinnych i siedlisk przyrodniczych oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej.
Treści programoweT-W-3Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne. Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności
T-W-4Metody fitosocjologii
T-A-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi analizę fitosocjologiczną zbiorowiska roślinnego na podstawie 10 otrzymanych zdjęć fitosocjologicznych z błędami, obliczy tylko niektóre wskaźniki fitosojologiczne, zidentyfikuje i scharakteryzuje zbiorowisko roślinne z błędami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_U02Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Treści programoweT-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-A-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-A-4Roślinność jako przedmiot kartowania.
T-A-5Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-op_K01Zorientowany w metodach badania roślinności, kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitoekologicznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej.
Treści programoweT-L-1Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych.
T-A-2Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne
T-A-3Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne
T-A-4Roślinność jako przedmiot kartowania.
T-A-5Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji.
T-A-1Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona
3,5
4,0
4,5
5,0