Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Ocena jakości po zbiorze i przechowywaniu produktów ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena jakości po zbiorze i przechowywaniu produktów ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i analizy instrumentalnej. |
W-2 | Student zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych, zasady ich zbioru i przechowywania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów ogrodniczych prowadzonej po ich zbiorze oraz przechowywaniu, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych regulacji prawnych UE. |
C-2 | Ukształtowanie w studentach umiejętności przeprowadzenia kompleksowej oceny jakości produktów ogrodniczych, zgodnie z obowiązującymi standardami. |
C-3 | Zapoznanie studentów z funkcjami i rodzajami opakowań roślin ozdobnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Jakość i metody oceny jakości produktów ogrodniczych. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. | 2 |
T-L-2 | Organoleptyczne metody oceny jakości produktów ogrodniczych. | 2 |
T-L-3 | Laboratoryjne metody oceny jakości (fizyczne i mikrobiologiczne) produktów ogrodniczych. | 3 |
T-L-4 | Laboratoryjne metody oceny jakości (chemiczne i instrumentalne) produktów ogrodniczych. | 3 |
T-L-5 | Klasyfikacja, standaryzacja i kontrola jakości warzyw. | 4 |
T-L-6 | Zasady posługiwania się europejskimi normami – rośliny ozdobne. Specyfikacja roślin ozdobnych. | 2 |
T-L-7 | Unijne wymagania stosowane w opakowalnictwie roślin ozdobnych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 12 |
A-L-3 | Rozwiązywanie zadań | 8 |
A-L-4 | Opracowanie wyników z laboratorium | 12 |
A-L-5 | Czytanie wskazanej literatury | 16 |
A-L-6 | Przygotowanie do sprawdzianu | 10 |
A-L-7 | Udział w konsultacjach związanych z opracowaniem raportu | 4 |
A-L-8 | Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych |
M-3 | Rozwiązywanie zadań |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz |
M-5 | Analiza interpetacyjna uzyskanych wyników analiz |
M-6 | Metoda projektów - raport |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajęć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy") |
S-4 | Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawdzianu |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena raportu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C09_W01 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu organoleptycznych i laboratoryjnych metod oceny jakości produktów ogrodniczych | OG_2A_W07 | R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W04 | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-4, M-2, M-3, M-6, M-5 | S-6, S-2, S-4, S-1, S-3 |
OG_2A_C09_W02 Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów ogrodniczych | OG_2A_W03 | R2A_W04 | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1 | M-1, M-2 | S-5, S-1 |
OG_2A_C09_W03 Student charakteryzuje opakowania roślin ozdobnych | OG_2A_W04 | R2A_W02, R2A_W06, R2A_W07 | InzA2_W01 | C-3 | T-L-7 | M-1, M-2 | S-5, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C09_U01 Student potrafi dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości | OG_2A_U03 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-4, M-2, M-3, M-6, M-5 | S-6, S-5, S-2, S-4, S-1, S-3 |
OG_2A_C09_U02 Student samodzielnie przeprowadza, analizuje i ocenia jakość produktów ogrodniczych, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | OG_2A_U06 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4, M-3, M-6, M-5 | S-6, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C09_K01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy | OG_2A_K02, OG_2A_K05 | R2A_K02, R2A_K03 | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4, M-3, M-6, M-5 | S-6, S-5, S-2, S-4, S-3 |
OG_2A_C09_K02 Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | OG_2A_K03, OG_2A_K04 | R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-3, C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-7 | M-1, M-2 | S-5, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C09_W01 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu organoleptycznych i laboratoryjnych metod oceny jakości produktów ogrodniczych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu organoleptycznych i laboratoryjnych metod oceny jakości produktów ogrodniczych |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym organoleptyczne i laboratoryjne metody oceny jakości produktów ogrodniczych | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym organoleptyczne i laboratoryjne metody oceny jakości produktów ogrodniczych | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym organoleptyczne i laboratoryjne metody oceny jakości produktów ogrodniczych | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym organoleptyczne i laboratoryjne metody oceny jakości produktów ogrodniczych | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym organoleptyczne i laboratoryjne metody oceny jakości produktów ogrodniczych | |
OG_2A_C09_W02 Student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów ogrodniczych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów ogrodniczych |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości produktów ogrodniczych | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości produktów ogrodniczych | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości produktów ogrodniczych | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości produktów ogrodniczych | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym obowiązujące regulacje prawne związane z oceną jakości produktów ogrodniczych | |
OG_2A_C09_W03 Student charakteryzuje opakowania roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie zna opakowań roślin ozdobnych |
3,0 | Student charakteryzuje w stopniu podstawowym opakowania roślin ozdobnych | |
3,5 | Student charakteryzuje w stopniu zadowalającym opakowania roślin ozdobnych | |
4,0 | Student charakteryzuje w stopniu dobrym opakowania roślin ozdobnych | |
4,5 | Student charakteryzuje w stopniu ponad dobrym opakowania roślin ozdobnych | |
5,0 | Student charakteryzuje w stopniu bardzo dobrym opakowania roślin ozdobnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C09_U01 Student potrafi dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości | 2,0 | Student nie potrafi dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednich technik i dokumentów normatywnych celem wykonania właściwej oceny jego jakości |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać do oceny jakości określonego produktu ogrodniczego odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem wykonania pełnej i właściwej oceny jego jakości | |
OG_2A_C09_U02 Student samodzielnie przeprowadza, analizuje i ocenia jakość produktów ogrodniczych, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań |
3,0 | Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C09_K01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksowej oceny jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości produktów ogrodniczych w oparciu o obowiązujące standardy | |
OG_2A_C09_K02 Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | |
4,0 | Student w stopniu dobrym ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności |
Literatura podstawowa
- Cichoń Z., Towaroznawstwo żywności. Podstawowe metody analityczne, Wydaw. AE, Karaków, 2009
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia, Wydaw. AR, Wrocław, 2002
- Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2006
- Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rozporządzenia Komisji (WE), Polskie Normy, EN oraz ISO, z zakresu oceny jakości produktów ogrodniczych, ich opakowania i przechowywania
Literatura dodatkowa
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993