Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Projektowanie sadów i jagodników z wykorzystaniem programów komputerowych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Projektowanie sadów i jagodników z wykorzystaniem programów komputerowych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy sadownictwa i obsługi programów komputerowych do projektowania , podstawy ekonomiki gospodarstw ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania sadów i jagodników. |
| C-2 | Zapoznanie studenta z techniką analizy opłacalności sadów i jagodników w pierwszych latach po posadzeniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wybór terenu i analiza glebowo-klimatyczna jako podstawa do założenia sadu. Projektowanie sadu z podziałem na kwatery. Planowanie działalności sadu w pierwszych latach po posadzeniu drzew. Układanie kosztorysu z wykorzystaniem Internetu do wyszukiwania danych. | 15 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | konsultacje | 5 |
| A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 5 |
| A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
| A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
| M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
| M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
| M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_2A_C06_W01 Zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń. | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-1 | T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
| OG_2A_C06_W02 Zna zasady funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu drzew. | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-2 | T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_2A_C06_U01 Potrafi wykonać kosztorys do projektowania technicznego. | OG_2A_U02, OG_2A_U04 | R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08 | InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-2, C-1 | T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
| OG_2A_C06_U02 Potrafi analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu. | OG_2A_U04 | R2A_U07 | InzA2_U05 | C-1 | T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
| OG_2A_C06_U03 Potrafi wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu. | OG_2A_U02 | R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08 | InzA2_U02, InzA2_U08 | C-1 | T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
| OG_2A_C06_U04 Potrafi zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu. | OG_2A_U02 | R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08 | InzA2_U02, InzA2_U08 | C-2 | T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_2A_C06_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | OG_2A_K03 | R2A_K05 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_2A_C06_W01 Zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń. | 2,0 | |
| 3,0 | student zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| OG_2A_C06_W02 Zna zasady funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu drzew. | 2,0 | |
| 3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_2A_C06_U01 Potrafi wykonać kosztorys do projektowania technicznego. | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykonać kosztorys do projektowania technicznego | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| OG_2A_C06_U02 Potrafi analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu. | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| OG_2A_C06_U03 Potrafi wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu. | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| OG_2A_C06_U04 Potrafi zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu. | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_2A_C06_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | 2,0 | |
| 3,0 | student w stopniu podstawowym określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- REJMAN A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012