Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w badaniach rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne w badaniach rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,47egzamin
laboratoriaL1 6 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
C-2Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
C-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przykładów liczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników12
12
laboratoria
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym6
6
wykłady
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie1
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń1
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie, układy doswiadczeń 1-czynnikowych2
T-W-4Porównania wielokrotne średnich2
T-W-5Układy doświadczeń 2-czynnikowych2
T-W-6Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-7Transformacje wyników, zastosowanie testów nieparametrycznych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń8
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Opracowanie prac projektowych24
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do wykładów na podstawie literatury48
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_W01
Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doswiadczeniach rolniczych
ROL_2A_W02R2A_W01, R2A_W03, R2A_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_U01
Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
ROL_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-3, C-1T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_K01
Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie uwzględnieniem jego wpływu na srodowisko
ROL_2A_K04R2A_K06C-3T-L-1M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_W01
Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doswiadczeniach rolniczych
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_U01
Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz mozliwość ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_K01
Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie uwzględnieniem jego wpływu na srodowisko
2,0
3,0Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudnicki F., Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
  2. Tretowski J., Wójcik A.R., Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Kala R. , 2002, Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przykładów liczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników12
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie1
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń1
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie, układy doswiadczeń 1-czynnikowych2
T-W-4Porównania wielokrotne średnich2
T-W-5Układy doświadczeń 2-czynnikowych2
T-W-6Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-7Transformacje wyników, zastosowanie testów nieparametrycznych2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Opracowanie prac projektowych24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do wykładów na podstawie literatury48
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B03_W01Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doswiadczeniach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów fizycznych zachodzących w glebie i roślinach oraz wiedzę z doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych dostosowanych do specyfiki doświadczeń rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
C-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
Treści programoweT-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie
T-W-4Porównania wielokrotne średnich
T-W-7Transformacje wyników, zastosowanie testów nieparametrycznych
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie, układy doswiadczeń 1-czynnikowych
T-W-5Układy doświadczeń 2-czynnikowych
T-W-6Układy doświadczeń wieloczynnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B03_U01Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł (zasoby medialne, Internet). Tworzenie informacji, krytyczne selekcjonowanie danych, gromadzenie, przechowywanie, twórcze przetwarzanie, z zachowaniem praw własności, intelektualnej, służące do opisu zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników
C-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
Treści programoweT-A-1Analiza przykładów liczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz mozliwość ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B03_K01Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie uwzględnieniem jego wpływu na srodowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników
Treści programoweT-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0