Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Waloryzacja przyrodnicza jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie | 2 |
| T-A-2 | Rola gatunków wskaźnikowych w ocenie stanu siedlisk przyrodniczych | 4 |
| T-A-3 | Gatunki inwazyjne zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej - studium przypadku | 2 |
| T-A-4 | Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwosci i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie. | 3 |
| T-A-5 | Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów integrowanej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów. | 4 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów | 2 |
| T-W-2 | Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata | 2 |
| T-W-3 | Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej | 1 |
| T-W-4 | Krajobraz kulturowy - rodzaje, formy antropopresji, zagrożenia dla bioróżnorodności | 2 |
| T-W-5 | Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej | 4 |
| T-W-6 | Rola monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej | 4 |
| T-W-7 | Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróznorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikajace z obecnosci chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów | 3 |
| T-W-8 | Czynniki oddziaływujace na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby | 4 |
| T-W-9 | Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany różnorodności gatunkowej i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwosci. | 3 |
| T-W-10 | Metody ograniczania zachwaszczenia: zapobiegawcza,agrotechniczno-mechaniczana, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin przy zachowaniu różnorodność gatunkowej agrocenoz | 5 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
| A-A-3 | konsultacje | 5 |
| A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 5 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | konsultacje | 15 |
| A-W-3 | samodzielne studiowanie treści programowych | 15 |
| A-W-4 | przygotowanie pisemnego opracowania wybranego tematu | 15 |
| A-W-5 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 13 |
| A-W-6 | pisemne zaliczenie przedmiotu | 2 |
| 90 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
| M-2 | studium przypadku |
| M-3 | analiza materiałów źródłowych |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: esej |
| S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
| S-3 | Ocena formująca: prezentacja ustna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ROL_1A_O05-O_W01 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | ROL_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | — | C-1 | T-A-2, T-W-7, T-W-10, T-A-5, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ROL_1A_O05-O_U01 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym | ROL_1A_U13 | R1A_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-W-8, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
| ROL_1A_O05-O_U02 prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych | ROL_1A_U14 | R1A_U09 | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-5 | M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ROL_1A_O05-O_K01 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ROL_1A_O05-O_W01 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ROL_1A_O05-O_U01 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ROL_1A_O05-O_U02 prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych | 2,0 | |
| 3,0 | student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ROL_1A_O05-O_K01 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | 2,0 | |
| 3,0 | student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R. Weigle A., Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008