Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii i fizjologii organizmów wodnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi organizmów wodnych, metodami transmisji patogenów oraz ich wpływem na organizm gospodarza |
C-2 | Zapoznanie studentów z wpływem stanu zdrowotności organizmów wodnych, pozyskiwanych z hodowli oraz wolno żyjących na bezpieczeństwo surowców i produktów spożywczych z nich otrzymywanych |
C-3 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób organizmów wodnych |
C-4 | Kształtowanie u studentów umiejętności i zasad bezpieczeństwa pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Najczęściej spotykane choroby ostryg, małży i uchowców | 7 |
T-L-2 | Choroby skorupiaków wodnych, objawy, techniki diagnostyczne | 7 |
T-L-3 | Choroby i pasożyty ryb wolno żyjących i w akwakulturach. | 10 |
T-L-4 | Choroby środowiskowe i funkcjonalne organizmów wodnych | 2 |
T-L-5 | Praktyczne poznanie metod i technik stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu, podstawy patologii. | 2 |
T-W-2 | Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze wodnych bezkręgowców | 5 |
T-W-3 | Protozoonozy i myxozoonozy bezkregowców morskich | 3 |
T-W-4 | Choroby zakaźne i pasożytnicze ryb | 4 |
T-W-5 | Parazytozy ssaków wodnych. Znaczenie wybranych patogenów w hodowli organizmw użytecznych gospodarczo | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie literatury związanej z tematem ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 13 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce chorób wybranych organizmów wodnych |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne; wykonywanie badań laboratoryjnych - praca indywidualna i w małych zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testowej obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K17_W01 Student posiada wiedzę na temat rodzajów i znaczenia patogenów, wywołujacych choroby organizmów wodnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie biologii oraz behwioru pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku wodnym, drogi wnikania i transmisji. Potrafi wytłumaczyć, na czym polega patogeniczność omawianych patogenów oraz ich wpływ na organizmy wodne wykorzystywane gospodarczo | EMO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K17_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów organizmów wodnych. | EMO_1A_U02 | R1A_U02, T1A_U05 | — | C-4 | T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K17_K01 Student postrzega relacje miedzy stanem zdrowotności organizmów wodnych użutecznych gospodarczo a jakością surowców i produktów z nich otrzymanych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole. Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem odpowiednich źródeł specjalistycznych | EMO_1A_K01, EMO_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-4 | T-L-5 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K17_W01 Student posiada wiedzę na temat rodzajów i znaczenia patogenów, wywołujacych choroby organizmów wodnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie biologii oraz behwioru pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku wodnym, drogi wnikania i transmisji. Potrafi wytłumaczyć, na czym polega patogeniczność omawianych patogenów oraz ich wpływ na organizmy wodne wykorzystywane gospodarczo | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, - popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy przedmiotu, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił wymagane treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wymagane treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych. | |
5,0 | Student: - opanował cały materiał programowy, a nawet wykracza poza jego ramy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów merytorycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K17_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów organizmów wodnych. | 2,0 | Student: nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą przedmiotową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. Wykazuje słabą znajomość literatury przedmiotu. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Zna literaturę przedmiotu. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego. Dobrze zna literaturę przedmiotu. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K17_K01 Student postrzega relacje miedzy stanem zdrowotności organizmów wodnych użutecznych gospodarczo a jakością surowców i produktów z nich otrzymanych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole. Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem odpowiednich źródeł specjalistycznych | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, wykazując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 1
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002, 1
- Eiras J., Segner H., Wahli T., Kapoor B.G., Fish Diseases, Science Publishers, Enfield, NH, USA, 2008, 1, T 1 i 2