Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności2
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów2
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-10pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego2
T-L-11badanie woltomierza cyfrowego2
T-L-12badanie transformatora2
T-L-13stany nieustalone2
T-L-14wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych2
T-L-15przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
30
wykłady
T-W-1analiza obwodów prądu stałego2
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm1
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego2
T-W-4układy trójfazowe1
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych4
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia1
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym1
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań2
T-W-9zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury11
A-L-3przygotowanie sprawozdań11
A-L-4przygotowanie do zaliczeń8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P05_W02
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
EMO_1A_W02R1A_W01, T1A_W02InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9M-1S-1
EMO_1A_P05_W08
student za pomocą prostych urządzeń elektrycznych i/lub pomiarowych potrafi rozwiązać nieskomplikowane zadania inżynierskie
EMO_1A_W08T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P05_U13
student potrafi zorganizować podstawowe pomiary elektryczne przy eksploatacji urządzeń, oraz zinterpretować wyniki tych pomiarów
EMO_1A_U13T1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-1T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-15, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-5, T-L-9, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P05_K01
student ma świadomość zagrożeń wynikających z niewiedzy i nieumiejętnego użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych; stara się pogłebiąc posiadaną wiedzę na ten temat
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-15, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-5, T-L-9, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P05_W02
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy
4,0rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia większość ich cech i charakterystyk
5,0rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, wymienia ich cechy i charakterystyki, oraz potrafi ocenić trafność ich doboru i zastosowania
EMO_1A_P05_W08
student za pomocą prostych urządzeń elektrycznych i/lub pomiarowych potrafi rozwiązać nieskomplikowane zadania inżynierskie
2,0student nie potrafi rozwiązać prostego problemu inżynierskiego za pomocą podstawowych narzędzi
3,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach za pomocą podstawowych urządzeń i narzędzi
3,5student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach za pomocą dostępnych urządzeń i narzędzi
4,0student potrafi samodzielnie rozwiązać prosty problem inżynierski za pomocą podstawowych urządzeń i narzędzi
4,5student potrafi samodzielnie rozwiązać prosty problem inżynierski za pomocą dostępnych urządzeń i narzędzi
5,0student potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego za pomocą dostępnych urządzeń i narzędzi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P05_U13
student potrafi zorganizować podstawowe pomiary elektryczne przy eksploatacji urządzeń, oraz zinterpretować wyniki tych pomiarów
2,0student nie potrafi przeprowadzić podstawowych pomiarów elektrycznych
3,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i z pomocą interpretuje ich wyniki
3,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich najbardziej oczywiste wnioski
4,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich podstawowe wnioski
4,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich wnioski
5,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i na podstawie wyciągnietych z nich wniosków diagnozować działanie wybranych urządzeń i instalacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P05_K01
student ma świadomość zagrożeń wynikających z niewiedzy i nieumiejętnego użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych; stara się pogłebiąc posiadaną wiedzę na ten temat
2,0student nie wykazuje kompetencji społecznych
3,0student ma świadomość konieczności stosowania się do zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student ma świadomość konieczności stosowania się do zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych i stara się pogłebiać wiedzę dotyczącą użytkowanych urządzeń
4,0student stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych i stara się pogłebiać wiedzę dotyczącą użytkowanych urządzeń
4,5student stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych i posiada rzetelną wiedzę dotyczącą użytkowanych urządzeń
5,0student potrafi samodzielnie tworzyć skuteczne zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych, posiada rzetelną wiedzę na ich temat, którą stara się cały czas pogłębiać

Literatura podstawowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  3. Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  2. Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  3. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności2
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów2
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza2
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-10pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego2
T-L-11badanie woltomierza cyfrowego2
T-L-12badanie transformatora2
T-L-13stany nieustalone2
T-L-14wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych2
T-L-15przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1analiza obwodów prądu stałego2
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm1
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego2
T-W-4układy trójfazowe1
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych4
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia1
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym1
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań2
T-W-9zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury11
A-L-3przygotowanie sprawozdań11
A-L-4przygotowanie do zaliczeń8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P05_W02student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objaśnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, automatyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-4układy trójfazowe
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-9zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy
4,0rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia większość ich cech i charakterystyk
5,0rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, wymienia ich cechy i charakterystyki, oraz potrafi ocenić trafność ich doboru i zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P05_W08student za pomocą prostych urządzeń elektrycznych i/lub pomiarowych potrafi rozwiązać nieskomplikowane zadania inżynierskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-4układy trójfazowe
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-9zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozwiązać prostego problemu inżynierskiego za pomocą podstawowych narzędzi
3,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach za pomocą podstawowych urządzeń i narzędzi
3,5student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach za pomocą dostępnych urządzeń i narzędzi
4,0student potrafi samodzielnie rozwiązać prosty problem inżynierski za pomocą podstawowych urządzeń i narzędzi
4,5student potrafi samodzielnie rozwiązać prosty problem inżynierski za pomocą dostępnych urządzeń i narzędzi
5,0student potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego za pomocą dostępnych urządzeń i narzędzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P05_U13student potrafi zorganizować podstawowe pomiary elektryczne przy eksploatacji urządzeń, oraz zinterpretować wyniki tych pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U13Potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień mechaniki i energetyki w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-3pomiary oporności i przewodności
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności
T-L-15przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza
T-L-10pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego
T-L-11badanie woltomierza cyfrowego
T-L-12badanie transformatora
T-L-13stany nieustalone
T-L-14wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić podstawowych pomiarów elektrycznych
3,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i z pomocą interpretuje ich wyniki
3,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich najbardziej oczywiste wnioski
4,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich podstawowe wnioski
4,5student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i wyciągać z nich wnioski
5,0student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary elektryczne i na podstawie wyciągnietych z nich wniosków diagnozować działanie wybranych urządzeń i instalacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P05_K01student ma świadomość zagrożeń wynikających z niewiedzy i nieumiejętnego użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych; stara się pogłebiąc posiadaną wiedzę na ten temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-4układy trójfazowe
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-9zaliczenie przedmiotu
T-L-3pomiary oporności i przewodności
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności
T-L-15przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza
T-L-10pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego
T-L-11badanie woltomierza cyfrowego
T-L-12badanie transformatora
T-L-13stany nieustalone
T-L-14wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje kompetencji społecznych
3,0student ma świadomość konieczności stosowania się do zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student ma świadomość konieczności stosowania się do zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych i stara się pogłebiać wiedzę dotyczącą użytkowanych urządzeń
4,0student stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych i stara się pogłebiać wiedzę dotyczącą użytkowanych urządzeń
4,5student stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych i posiada rzetelną wiedzę dotyczącą użytkowanych urządzeń
5,0student potrafi samodzielnie tworzyć skuteczne zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń i instalacji elektrycznych, posiada rzetelną wiedzę na ich temat, którą stara się cały czas pogłębiać