Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych
Sylabus przedmiotu Termodynamika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek różniczkowy i całkowy. |
W-2 | Fizyka: mechanika i ciepło. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami termodynamiki. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym wykonywania bilansów energetycznych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej obiegów termodynamicznych realizowanych w maszynach i siłowniach cieplnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Jednostki ilości substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu. | 2 |
T-L-2 | Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: układy zamknięte, układy otwarte, układy stacjonarne. | 3 |
T-L-3 | Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa. | 3 |
T-L-4 | Sprawdzian nr 1. | 1 |
T-L-5 | Właściwosci i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonałych. | 1 |
T-L-6 | Obiegi termodynamiczne. | 2 |
T-L-7 | Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej. | 2 |
T-L-8 | Sprawdzian nr 2. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura. | 2 |
T-W-2 | Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa. | 2 |
T-W-3 | Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych. | 3 |
T-W-4 | Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii. | 2 |
T-W-5 | Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i pary wodnej. Wykresy dla pary wodnej: p-v, T-s, i-s. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i ich roztworów oraz pary wodnej. | 2 |
T-W-6 | Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. | 1 |
T-W-7 | Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn i urządzeń cieplnych: silników, siłowni, chłodziarek, pomp ciepła. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do ćwiczeń. | 7 |
A-L-3 | Przygotowywanie się do sprawdzianów. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielna nauka. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny. |
M-2 | Metoda eksponująca z wykorzystaniem animacji komputerowych. |
M-3 | Metoda praktyczna na ćwiczeniach przedmiotowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia przedmiotowe: ocena sposobu rozwiązywania zadań przy tablicy, ocena prac pisemnych domowych i kontrolnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test i pytania otwarte), egzamin ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P12_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. | EMO_1A_W06, EMO_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P12_U01 Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układow termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych. | EMO_1A_U13 | T1A_U08 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-2, C-3 | T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P12_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej. | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P12_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. | |
3,5 | Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych. | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe definicje i pojęcia. Zna i rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych. | |
4,5 | Student zna cały materiał przedstawiony na wykładzie jednak rozumie go w 80%. | |
5,0 | Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P12_U01 Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układow termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać podstawowych obliczeń termodynamicznych. |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. | |
3,5 | Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwązywać zadania dotyczące przemian gazowych. | |
4,0 | Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii zaawansowanych układów termodynamicznych. Potrafi rozwązywać zadania dotyczące przemian gazowych. Potrafi rozwiązywać zadania dotyczące obiegów cieplnych. | |
4,5 | Student potrafi wykonać z 80% zrozumieniem wszelkie obliczenia termodynamiczne z zakresu przewidzianego programem. Potrafi analizować i opisywać równaniami i wykresami pracę maszyn i urządzeń cieplnych. | |
5,0 | Student potrafi wykonać z pełnym zrozumieniem wszelkie obliczenia termodynamiczne z zakresu przewidzianego programem. Potrafi analizować i opisywać równaniami i wykresami pracę maszyn i urządzeń cieplnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P12_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej. | 2,0 | Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu. |
3,0 | Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. | |
3,5 | Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. | |
4,0 | Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
4,5 | Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią oraz rozumie ograniczenia występujące przy przetwarzaniu energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej. | |
5,0 | Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Malinowski Leszek, Termodynamika, skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2011
- Staniszewski B., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1986
- Szargut J., Termodynamika, PWN, Warszawa, 2000, 7
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej., PWN, Warszawa, 1979
- Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przyklady., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 1997, 1