Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy klimatyzacji i chłodnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy klimatyzacji i chłodnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe BHP | 1 |
T-L-2 | Budowa i zasada działania instalacji wentylacji i klimatyzacji | 2 |
T-L-3 | Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie charakterystyki rurociągu | 2 |
T-L-5 | Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej | 2 |
T-L-6 | Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej | 2 |
T-L-7 | Badania energetyczne urządzenia i identyfikacja jednostopniowego obiegu ziębniczego | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie pisemne | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice. | 2 |
T-W-2 | Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe | 4 |
T-W-3 | Czynniki chłodnicze. | 2 |
T-W-4 | Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce. | 2 |
T-W-5 | Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych. | 2 |
T-W-6 | Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania | 2 |
T-W-7 | Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji. | 2 |
T-W-8 | Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy. | 2 |
T-W-9 | Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich. | 4 |
T-W-10 | Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. | 4 |
T-W-11 | Sieci przewodów wentylacyjnych. | 1 |
T-W-12 | Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania. | 2 |
T-W-13 | Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 9 |
A-W-4 | Egzamin z wykładów | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi na zadane pytania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K08_W01 Ma podstawową wiedzę z termodynamiki. Zna podstawowe źródła energii stosowane w oceanotechnice. Ma wiedzę o stosowanych obecnie rozwiązaniach zasilania w energię w warunkach morskich. Zna też prognozy rozwoju systemów energetycznych. | EMO_1A_W08 | T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
EMO_1A_K08_W02 Ma podstawową wiedzę z chłodnictwa i klimatyzacji. Zna obiegi lewobieżne wykorzystywane do obniżania temperatury. Ma wiedzę o procesach obróbki powietrza na wykresie Moliera i podstawowych elementach instalacji klimatyzacyjnych. Zna podstawowe parametry regulowania w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa. Posiada wiedzę w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa; o zanieczyszczeniach powietrza i systemach oczyszczania | EMO_1A_W13 | T1A_W02 | InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K08_U01 Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia w zakresie urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych obiektów. | EMO_1A_U02 | R1A_U02, T1A_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
EMO_1A_K08_U02 Potrafi opracować prostą dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu chłodnictwa i klimatyzacji) i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym. | EMO_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U03, T1A_U04 | InzA_U01 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
EMO_1A_K08_U03 Potrafi przeprowadzić proste pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień chłodnictwa i klimatyzacji w oceanotechnice. | EMO_1A_U13 | T1A_U08 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-7 | M-2 | S-2 |
EMO_1A_K08_U04 Potrafi dobrać najprostrze maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych i klimatyzowanych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego. | EMO_1A_U19 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K08_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K08_W01 Ma podstawową wiedzę z termodynamiki. Zna podstawowe źródła energii stosowane w oceanotechnice. Ma wiedzę o stosowanych obecnie rozwiązaniach zasilania w energię w warunkach morskich. Zna też prognozy rozwoju systemów energetycznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć systemów energetycznych. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów energetycznych. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów energetycznych. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów energetycznych. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanych systemów energetycznych. | |
EMO_1A_K08_W02 Ma podstawową wiedzę z chłodnictwa i klimatyzacji. Zna obiegi lewobieżne wykorzystywane do obniżania temperatury. Ma wiedzę o procesach obróbki powietrza na wykresie Moliera i podstawowych elementach instalacji klimatyzacyjnych. Zna podstawowe parametry regulowania w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa. Posiada wiedzę w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa; o zanieczyszczeniach powietrza i systemach oczyszczania | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K08_U01 Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia w zakresie urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych obiektów. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
EMO_1A_K08_U02 Potrafi opracować prostą dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu chłodnictwa i klimatyzacji) i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
EMO_1A_K08_U03 Potrafi przeprowadzić proste pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień chłodnictwa i klimatyzacji w oceanotechnice. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pomiarów, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji i jest w stanie zilustrować je przykładami podawanymi na zajęciach. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji i jest w stanie zilustrować je własnymi przykładami. | |
4,5 | Potrafi przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane pomiary analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć pomiary ilościowe i jakościowe danego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | |
EMO_1A_K08_U04 Potrafi dobrać najprostrze maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych i klimatyzowanych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego. | 2,0 | Student nie zna podstawowych urządzeń , albo zna je częściowo bez zrozumienia ich działania |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych urządzeń | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe urządzenia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe urządzenia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić urządzenia i wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry urządzeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K08_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Kąkol M., Chlodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
- Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, WSM, Gdynia, 1994
- Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991