Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie biofaulingu i biofilmu w biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie biofaulingu i biofilmu w biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw ekologii i mikrobiologii, biologii hydrobiontów, chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu sukcesji ekologicznej w odniesieniu do projektów biotechnologicznych |
C-2 | Przedstawienie możliwosci poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska wodnego w oparciu o projekty oparte na biotechnologii wykorzystującej sztuczne i naturalne podłoża |
C-3 | Podniesienie świadomosci ekologicznej studentów w zakresie funkcjonowania i monitoringu środowiska wodnego dotyczących naturalnych i sztucznych podłoży |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Etapy sukcesji ekologicznej w odniesieniu do środowiska wodnego z uwzględnieniem biofilmu | 4 |
T-L-2 | Skład taksonomiczny organizmów tworzących biofilm i biofauling | 4 |
T-L-3 | Przedstawienie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu m.in. sztuczne rafy | 5 |
T-L-4 | Biofilm w procesach uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i procesach naturalnych w zbiornikach naturalnych i sztucznych. | 5 |
T-L-5 | Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia biologiczne związane z biofaulingiem. | 3 |
T-W-2 | Warunki powstawania biofaulingu – jego rodzaje. | 3 |
T-W-3 | Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu. | 3 |
T-W-4 | Fauling i antyfauling w środowisku wodnym. | 3 |
T-W-5 | Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Wykonanie konspektu | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-L-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-L-6 | Zaliczenie końcowe przedmiotu | 2 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa - dyskusja |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne m.in. wykorzystujące pokazy multimedialne, filmy, fotografie i zdjęcia |
M-4 | Ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzajace czastkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O13-1_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczace działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu | MS_1A_W20, MS_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O13-1_U01 Student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej, graficznej (np. biofauling, biofilm, sukcesja ekologiczna, łańcuch mikrobiologiczny) w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych (np. monitoringu środowiska wodnego) występujacych na sztucznych oraz naturalnych podłożach | MS_1A_U04 | P1A_U06 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
MS_1A_O13-1_U02 Student dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu | MS_1A_U08, MS_1A_U11 | P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O13-1_K01 Student ma świadomość powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska | MS_1A_K01, MS_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O13-1_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczace działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, praw i zasad ekologicznych w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu |
3,0 | Student definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć, praw i zasad ekologicznych w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu | |
3,5 | Student definiuje poprawnie wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczących działań w zakresie możliwości oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu | |
4,0 | Student definiuje poprawnie oraz porównuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu | |
4,5 | Student definiuje poprawnie, porównuje i interpretuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu | |
5,0 | Student definiuje poprawnie, porównuje i interpretuje wszystkie podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w hydrosferze (m.in sukcesja, rewitalizacja) dotyczące działań w zakresie możliwosci oczyszczania zdegradowanych środowisk wodnych przy wykorzystaniu technologii biofaulingu i biofilmu oraz analizuje ich przydatność |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O13-1_U01 Student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej, graficznej (np. biofauling, biofilm, sukcesja ekologiczna, łańcuch mikrobiologiczny) w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych (np. monitoringu środowiska wodnego) występujacych na sztucznych oraz naturalnych podłożach | 2,0 | student nie wykorzystuje specjalistycznej terminologii ekologicznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na sztucznych i naturalnych podłożach |
3,0 | student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach | |
3,5 | student posługuje się specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej i pisemnej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach | |
4,0 | student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach | |
4,5 | student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach | |
5,0 | student posługuje sie specjalistyczną terminologią ekologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w zakresie tworzenia i interpretacji zjawisk ekologicznych występujących na naturalnych i sztucznych podłożach oraz potrafi opracować i wykorzystać ją przy opracowaniu wyników dotyczących monitoringu środowiska wodnego | |
MS_1A_O13-1_U02 Student dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu | 2,0 | student nie dobiera prawidłowo technik monitoriingu środowiska wodnego opartych na biotechnologii biofaulingu i biofilmu |
3,0 | student dobiera prawidłowo zaledwie kilka technik monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu | |
3,5 | student dobiera w większości przypadków prawidłowe techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu | |
4,0 | student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu | |
4,5 | student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu | |
5,0 | student dobiera trafnie odpowiednie techniki monitoringu stanu środowiska wodnego oparte na biotechnologii biofaulingu i biofilmu oraz potrafi porównać ich efektywność |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O13-1_K01 Student ma świadomość powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska | 2,0 | student nie dostrzega powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska |
3,0 | student dostrzega powiązania pomiędzy środowiskiem wodnym a wybranymi technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student dostrzega powiązania funkcjonalnego pomiędzy środowiskiem wodnym a technikami biotechnologicznymi mającymi na celu rewitalizację środowiska |
Literatura podstawowa
- Allan J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Kunicki-Goldfinger W.J.H., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2008
- Russel Stefan, Biotechnologia, PWN Biblioteka Problemów, Warszawa, 1990
- Twyman R.M., Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 2003, pierwsze, Krótkie wykłady
- Hafner M., Ochrona środowiska.Księga eko-testów do pracy w szkole i w domu., PKE, Kraków, 1993, 1
Literatura dodatkowa
- Czasopisma ekologiczne: Aura, Zielone Brygady, Nieznany świat itp
- Czaczyk K., Wojciechowska K., Tworzenie biofilmów bakteryjnych-istota zjawiska i mechanizmy oddziaływania, Biotechnologia 3, 2003, s.180-192
- Jurd D. Richard, Biologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2003, Krótkie wykłady
- Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., Biologia molekularna, PWN, Warszawa, 2004, drugie
- Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1979, pierwsze i kolejne następne
- Lack A.J. Evans D.E., Biologia roślin, PWN, Warszawa, 2003, pierwsze, krótkie wykłady