Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, chemii i fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Techniki immobilazacji drobnoustrojów stosowanych w biotechnologii | 4 |
T-A-2 | Biofilm jako społeczność mikrobiologiczna i jego wykorzystanie w procesach biotechnologicznych | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie drożdzy i grzybów pleśniowych w regulacji procesów biotechnologicznych | 4 |
T-A-4 | Wykorzystanie bakterii w wybranych procesach biotechnologiczncyh | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Immobilazcja drobnoustrojów w procesach biotechnologiczncyh | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie biofilmu mikrobiologicznego | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie produktów metabolizmu wtórnego drobnoustrojów w biotechnologii | 6 |
T-L-4 | Mikrobiologiczna biosynteza witamin i karotenoidów | 6 |
T-L-5 | Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów i ich wykorzystanie w procesach biotechnologiczncyh | 4 |
T-L-6 | Kontrola jakości mikrobiologicznej w procesach biotechnologiczncyh | 4 |
T-L-7 | Wykorzystanie mikroorgamów w biotechnologii środowiskowej | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechnologia - podział, zadania, wykorzystanie | 1 |
T-W-2 | Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie | 2 |
T-W-3 | Metody oczyszczania biopreparatów | 2 |
T-W-4 | Kolekcje komórek prokariotycznych i eukariotycznych | 1 |
T-W-5 | Dorbnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie w biotechnologii | 2 |
T-W-6 | Biodegradacja i bioremediacja | 2 |
T-W-7 | Immobilizacja komórek i ich wykorzystanie w biotechnologii | 6 |
T-W-8 | Kinetyka procesów fermentacji | 4 |
T-W-9 | Wykorzystanie grzybów jednokomórkowych w biotechnologii | 4 |
T-W-10 | Zastosowanie mikrobiologicznych produktów pierwotnego i wtórnego metabolizmu | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji tematycznych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-3 | Praca własna studenta | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja panelowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O14-2_W01 Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia | MS_1A_W01 | P1A_W03 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O14-2_U01 Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii | MS_1A_U01 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O14-2_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska | MS_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O14-2_W01 Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową wiedzę na temat podstaw biotechnologii i możliwości jej wykorzystania w rożnych dziedzinach życia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O14-2_U01 Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w sposób podstawowy poslugiwac się narzedziami i technikami stosowanymi w biotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O14-2_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w podstawowy sposob przedstawić znaczenie biotechnologi dla człowieka i środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudziasz Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
- Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011
- Buchowicz J, Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009