Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiocenozy środowisk naturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiocenozy środowisk naturalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów | 4 |
T-L-2 | Mikroflora wód | 4 |
T-L-3 | Mikroflora powietrza | 2 |
T-L-4 | Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania | 3 |
T-L-5 | Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej | 1 |
T-W-2 | Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy | 5 |
T-W-3 | Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa | 3 |
T-W-4 | Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach | 3 |
T-W-5 | Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | samodzielny przegląd literatury | 15 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | przygotowanie sprawozdań tematyczncyh | 10 |
A-L-5 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodziely przegląd literatury | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej | 15 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 8 |
A-W-5 | Samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projeków |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O5-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku. | MS_1A_W20, MS_1A_W04, MS_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O5-1_U01 Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania | MS_1A_U01, MS_1A_U08, MS_1A_U09, MS_1A_U11 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O5-1_K01 Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących | MS_1A_K01, MS_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O5-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku. | 2,0 | Nie zna współzalezności pomiędzy strukturą i funkcją mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat współzależności struktury i funkcji mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz na podstawie zdobytej wiedzy potrafi przestawić i przeanalizowąć wyniki własnych doświadczeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O5-1_U01 Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania | 2,0 | Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania |
3,0 | Zna podstawowe zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących ale bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Potrafi wskazać i omówić zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz przeprowadzić efektywną analizę opartą na zdobytej wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O5-1_K01 Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących | 2,0 | Nie ma świadomości roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących |
3,0 | Ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Ma świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania |
Literatura podstawowa
- Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
- Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007