Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
C-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.2
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów.2
T-L-3Podstawowe operacje w laboratorium. Odważanie i odmierzanie odczynników. Oznaczanie Ph roztworów, sporządzanie roztworów o określonym Ph. Sporządzanie roztworów (wzorców o sciśle określonym stężeniu. Sporządzanie rozcienczeń roztworów wzorcowych.2
T-L-4Mineralizacja próbek. Mineralizacja na sucho i na mokro. mineralizacja mikrofalowa. Porównanie metod mineralizacji2
T-L-5Ekstrakcja zanieczyszczeń organicznych.2
T-L-6Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali. Wykreślanie krzywej kalibracji.2
T-L-7Spektrofotometria UV-VIS. Przygotowanie próbek i oznaczenie ilościowe zanieczyszczeń z wykorzystaniem aparatury UV-VIS2
T-L-8Spektrometria emisyjna. Aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa pierwiastków metoda ICP-AES2
T-L-9Spektrometria absorpcyjna. Aparatura. Oznaczanie ilościowe pierwiastków metodą GF-AAS. Oznaczanie ilościowe rtęci metodą zimnych par4
T-L-10Wstęp do metod chromatograficznych. Analiza jakościowa barwników (tusz, barwniki roślinne metodą chromatografii bibułowej.2
T-L-11Chromatografia cieczowa. Zapoznanie z aparaturą. Oznaczanie wybranych zanieczyszczeń w żywności.2
T-L-12Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
T-L-13Chromatografia gazowe. Aparatura. Wykonanie analizy wybranych zanieczyszczeń. Identyfikacja nieznanych substancji metodą GCMS.2
T-L-14Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, definicje i zadania analizy instrumentalnej. Podział metod instrumentalnych.2
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Mineralizacja, cel, aparatura, odczynniki. Ekstrakcja, cel, aparatura, odczynniki. Oczyszczanie ekstraktów,4
T-W-3Zagadnienia jakosci w analizie (Błędy, Precyzja i dokładność pomiaru, walidacja metod analitycznych. Badanie biegłości laboratorium.2
T-W-4Opracowanie wyników pomiarów.2
T-W-5Wstęp do metod spektroskopowych. Podstawowe definicje, rodzaje widm, podział metod spektroskopowych, natura promieniowania.2
T-W-6Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych.2
T-W-7Metody analityczne wykorzystujące absorpcję promieniowania. Prawa absorpcji. Zakres analityczny, analityczna długośc fali i sposoby ich wyznaczania. Zakłócenia (interferencje) w metodach absorpcyjnych i sposoby ich eliminacji. Aparatura UV, VIS, UV-VIS, IR, AAS.4
T-W-8Metody analityczne wykorzystujące emisje promieniowania. Rodzaje źródeł wzbudzenia. Dobór linii analitycznych. Zakres analityczny. Zalety i wady metod emisyjnych. Fotometria płomieniowa, sprktrometria ICP. Interferencje i sposoby ich eliminacji.4
T-W-9Podstawowe techniki separacyjne. Definicje, klasyfikacja i przeznaczenie.2
T-W-10Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń.4
T-W-11Podstawy i zastosowanie spektrometri mas. Łączone techniki analityczne: LCMS, GCMS, ICPMS itp.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Konsultacje10
A-L-4Opracowanie sprawozdań i projektu20
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O8-1_W01
Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium.
MS_1A_W17, MS_1A_W18, MS_1A_W19P1A_W04, P1A_W06, P1A_W07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O8-1_U01
Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
MS_1A_U13, MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U08, MS_1A_U12P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2T-L-12, T-L-1, T-L-10, T-L-14, T-L-11, T-L-13, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O8-1_K01
Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05, MS_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-1, C-2T-W-3, T-L-12, T-L-1, T-L-14, T-L-3, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O8-1_W01
Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium.
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%)
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg niektórych prostych analiz.
4,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg analiz będących tematem zajęć. Zna podstawy interpretacji wyników.
4,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje bardzo dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Potrafi obsłużyć podstawowe urzadzenia.Posiada wiedzę pozwalająca na samodzielną interpretację wyników i oszacowanie ich poprawności.
5,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrę wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych i aparatury w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz, objaśnić mechanizm zachodzących przemian i zasadę działania aparatury. Potrafi obsłużyć podstawowe urządzenia. Posiada wiedzę umożliwiającą samodzielną interpretację wyników, oszacowanie ich poprawności i pozwalającą zidentyfikować i wskazać drogi rozwiązywania problemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O8-1_U01
Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
2,0Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie zna zasad przeprowadzania analiz. Nie potrafi opracowywać wyników.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Pracuje na ogół zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązujęcymi w laboratorium. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie.
4,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie.
4,5Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności.
5,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze i dobrać aparaturę. Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy. Zna aparaturę analityczną, potrafi opisać jej działanie i samodzielnie ją obsłużyć. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O8-1_K01
Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności zawodowej i etycznej za uzyskane wyniki. Nie współpracuje w grupie, potrafi dezorganizować pracę innych.
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
3,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy i umiejętności.
4,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy.
4,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania.
5,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, ale jest otwarty na głosy innych.

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
  2. Marczenko Z., Balcerzak M., Spektrofotometryczne metody w analizie chemicznej, PWN, 1998
  3. Silverstein R.,M., Webster F., X., Kiemle D.,J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, 2012
  4. Ryszard Kocjan, Chemia analityczna T2 Analiza instrumentalna, PZWL, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kealey D., Haines ., J., Chemia analityczna. Krótkie wykłady, PWN, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.2
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów.2
T-L-3Podstawowe operacje w laboratorium. Odważanie i odmierzanie odczynników. Oznaczanie Ph roztworów, sporządzanie roztworów o określonym Ph. Sporządzanie roztworów (wzorców o sciśle określonym stężeniu. Sporządzanie rozcienczeń roztworów wzorcowych.2
T-L-4Mineralizacja próbek. Mineralizacja na sucho i na mokro. mineralizacja mikrofalowa. Porównanie metod mineralizacji2
T-L-5Ekstrakcja zanieczyszczeń organicznych.2
T-L-6Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali. Wykreślanie krzywej kalibracji.2
T-L-7Spektrofotometria UV-VIS. Przygotowanie próbek i oznaczenie ilościowe zanieczyszczeń z wykorzystaniem aparatury UV-VIS2
T-L-8Spektrometria emisyjna. Aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa pierwiastków metoda ICP-AES2
T-L-9Spektrometria absorpcyjna. Aparatura. Oznaczanie ilościowe pierwiastków metodą GF-AAS. Oznaczanie ilościowe rtęci metodą zimnych par4
T-L-10Wstęp do metod chromatograficznych. Analiza jakościowa barwników (tusz, barwniki roślinne metodą chromatografii bibułowej.2
T-L-11Chromatografia cieczowa. Zapoznanie z aparaturą. Oznaczanie wybranych zanieczyszczeń w żywności.2
T-L-12Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).2
T-L-13Chromatografia gazowe. Aparatura. Wykonanie analizy wybranych zanieczyszczeń. Identyfikacja nieznanych substancji metodą GCMS.2
T-L-14Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, definicje i zadania analizy instrumentalnej. Podział metod instrumentalnych.2
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Mineralizacja, cel, aparatura, odczynniki. Ekstrakcja, cel, aparatura, odczynniki. Oczyszczanie ekstraktów,4
T-W-3Zagadnienia jakosci w analizie (Błędy, Precyzja i dokładność pomiaru, walidacja metod analitycznych. Badanie biegłości laboratorium.2
T-W-4Opracowanie wyników pomiarów.2
T-W-5Wstęp do metod spektroskopowych. Podstawowe definicje, rodzaje widm, podział metod spektroskopowych, natura promieniowania.2
T-W-6Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych.2
T-W-7Metody analityczne wykorzystujące absorpcję promieniowania. Prawa absorpcji. Zakres analityczny, analityczna długośc fali i sposoby ich wyznaczania. Zakłócenia (interferencje) w metodach absorpcyjnych i sposoby ich eliminacji. Aparatura UV, VIS, UV-VIS, IR, AAS.4
T-W-8Metody analityczne wykorzystujące emisje promieniowania. Rodzaje źródeł wzbudzenia. Dobór linii analitycznych. Zakres analityczny. Zalety i wady metod emisyjnych. Fotometria płomieniowa, sprktrometria ICP. Interferencje i sposoby ich eliminacji.4
T-W-9Podstawowe techniki separacyjne. Definicje, klasyfikacja i przeznaczenie.2
T-W-10Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń.4
T-W-11Podstawy i zastosowanie spektrometri mas. Łączone techniki analityczne: LCMS, GCMS, ICPMS itp.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Konsultacje10
A-L-4Opracowanie sprawozdań i projektu20
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O8-1_W01Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W17Ma podstawową wiedzę z zakresu statystyki i technik informatycznych na poziomie pozwalającym na opisanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych.
MS_1A_W18Ma wiedzę o związkach szkodliwych obecnych w ekosystemach, procesach skażenia i zatrucia, metodach oceny toksyczności i oznaczania tych substancji.
MS_1A_W19Ma niezbędną wiedzę w zakresie podstaw technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, oraz metod analizy i oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, definicje i zadania analizy instrumentalnej. Podział metod instrumentalnych.
T-W-4Opracowanie wyników pomiarów.
T-W-3Zagadnienia jakosci w analizie (Błędy, Precyzja i dokładność pomiaru, walidacja metod analitycznych. Badanie biegłości laboratorium.
T-W-2Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Mineralizacja, cel, aparatura, odczynniki. Ekstrakcja, cel, aparatura, odczynniki. Oczyszczanie ekstraktów,
T-W-6Podstawy elektrochemicznych metod analitycznych.
T-W-9Podstawowe techniki separacyjne. Definicje, klasyfikacja i przeznaczenie.
T-W-5Wstęp do metod spektroskopowych. Podstawowe definicje, rodzaje widm, podział metod spektroskopowych, natura promieniowania.
T-W-7Metody analityczne wykorzystujące absorpcję promieniowania. Prawa absorpcji. Zakres analityczny, analityczna długośc fali i sposoby ich wyznaczania. Zakłócenia (interferencje) w metodach absorpcyjnych i sposoby ich eliminacji. Aparatura UV, VIS, UV-VIS, IR, AAS.
T-W-8Metody analityczne wykorzystujące emisje promieniowania. Rodzaje źródeł wzbudzenia. Dobór linii analitycznych. Zakres analityczny. Zalety i wady metod emisyjnych. Fotometria płomieniowa, sprktrometria ICP. Interferencje i sposoby ich eliminacji.
T-W-11Podstawy i zastosowanie spektrometri mas. Łączone techniki analityczne: LCMS, GCMS, ICPMS itp.
T-W-10Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%)
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg niektórych prostych analiz.
4,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg analiz będących tematem zajęć. Zna podstawy interpretacji wyników.
4,5Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje bardzo dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Potrafi obsłużyć podstawowe urzadzenia.Posiada wiedzę pozwalająca na samodzielną interpretację wyników i oszacowanie ich poprawności.
5,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrę wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych i aparatury w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz, objaśnić mechanizm zachodzących przemian i zasadę działania aparatury. Potrafi obsłużyć podstawowe urządzenia. Posiada wiedzę umożliwiającą samodzielną interpretację wyników, oszacowanie ich poprawności i pozwalającą zidentyfikować i wskazać drogi rozwiązywania problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O8-1_U01Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U13Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_1A_U12Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
C-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
Treści programoweT-L-12Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.
T-L-10Wstęp do metod chromatograficznych. Analiza jakościowa barwników (tusz, barwniki roślinne metodą chromatografii bibułowej.
T-L-14Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie
T-L-11Chromatografia cieczowa. Zapoznanie z aparaturą. Oznaczanie wybranych zanieczyszczeń w żywności.
T-L-13Chromatografia gazowe. Aparatura. Wykonanie analizy wybranych zanieczyszczeń. Identyfikacja nieznanych substancji metodą GCMS.
T-L-3Podstawowe operacje w laboratorium. Odważanie i odmierzanie odczynników. Oznaczanie Ph roztworów, sporządzanie roztworów o określonym Ph. Sporządzanie roztworów (wzorców o sciśle określonym stężeniu. Sporządzanie rozcienczeń roztworów wzorcowych.
T-L-5Ekstrakcja zanieczyszczeń organicznych.
T-L-6Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali. Wykreślanie krzywej kalibracji.
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów.
T-L-7Spektrofotometria UV-VIS. Przygotowanie próbek i oznaczenie ilościowe zanieczyszczeń z wykorzystaniem aparatury UV-VIS
T-L-8Spektrometria emisyjna. Aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa pierwiastków metoda ICP-AES
T-L-9Spektrometria absorpcyjna. Aparatura. Oznaczanie ilościowe pierwiastków metodą GF-AAS. Oznaczanie ilościowe rtęci metodą zimnych par
T-L-4Mineralizacja próbek. Mineralizacja na sucho i na mokro. mineralizacja mikrofalowa. Porównanie metod mineralizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie zna zasad przeprowadzania analiz. Nie potrafi opracowywać wyników.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Pracuje na ogół zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązujęcymi w laboratorium. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie.
4,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie.
4,5Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności.
5,0Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze i dobrać aparaturę. Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy. Zna aparaturę analityczną, potrafi opisać jej działanie i samodzielnie ją obsłużyć. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O8-1_K01Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych
C-2Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem.
Treści programoweT-W-3Zagadnienia jakosci w analizie (Błędy, Precyzja i dokładność pomiaru, walidacja metod analitycznych. Badanie biegłości laboratorium.
T-L-12Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys).
T-L-1a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium.
T-L-14Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie
T-L-3Podstawowe operacje w laboratorium. Odważanie i odmierzanie odczynników. Oznaczanie Ph roztworów, sporządzanie roztworów o określonym Ph. Sporządzanie roztworów (wzorców o sciśle określonym stężeniu. Sporządzanie rozcienczeń roztworów wzorcowych.
T-L-2Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności zawodowej i etycznej za uzyskane wyniki. Nie współpracuje w grupie, potrafi dezorganizować pracę innych.
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki.
3,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy i umiejętności.
4,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy.
4,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania.
5,0Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, ale jest otwarty na głosy innych.