Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna związków toksycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza instrumentalna związków toksycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych |
C-2 | Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania); b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie, statystyczna ocena i prezentacja wyników. | 2 |
T-L-3 | Podstawowe operacje w laboratotium. Odważanie i odmierzanie odczynników. Przygotowywanie roztworów o określonym stężeniu i pH. | 2 |
T-L-4 | Przygotowanie próbek do analizy metali. | 2 |
T-L-5 | Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej | 2 |
T-L-6 | Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali. Wykreślanie krzywej kalibracji. | 2 |
T-L-7 | Spektrometria emisyjna. Aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa pierwiastków metoda ICP-AES | 2 |
T-L-8 | Spektrometria absorpcyjna. Aparatura. Oznaczanie ilościowe pierwiastków metodą GF-AAS. | 2 |
T-L-9 | Wstęp do metod chromatograficznych. Analiza jakościowa barwników (tusz, barwniki roślinne metodą chromatografii bibułowej. | 2 |
T-L-10 | Chromatografia cieczowa. Zapoznanie z aparaturą. Oznaczanie wybranych zanieczyszczeń w żywności. | 2 |
T-L-11 | Chromatografia gazowe. Aparatura. Wykonanie analizy wybranych zanieczyszczeń. Identyfikacja nieznanych substancji metodą GCMS. | 2 |
T-L-12 | Oznaczanie ilościowe rtęci metodą zimnych par | 2 |
T-L-13 | Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys). | 2 |
T-L-14 | Przygotowanie próbek i oznaczenie zawartości wybranych zanieczyszczeń zywności metodą spektrofotometrii UV-VIS | 2 |
T-L-15 | Budowa i podstawowe czynności serwisowe zwiazana z aparatura analityczną. Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, definicje i zadania analizy instrumentalnej. Porównanie metod analitycznych klasycznych (chemicznych) i instrumentalnych | 2 |
T-W-2 | Metody stosowane w analizie podstawowych zanieczyszczeń żywności | 2 |
T-W-3 | Etapy procesu analitycznego. Kryteria wyboru metody analitycznej | 4 |
T-W-4 | Obliczenia w analizie chemicznej i ich statystyczna ocena. Rodzaje i przyczyny błędów w analizie. Kryteria oceny metody analitycznej. Precyzja i dokładność pomiaru, walidacja metod analitycznych. Badanie biegłości laboratorium. | 4 |
T-W-5 | Elektrochemicznych metody analityczne w i ich zastosowanie badaniach związków toksycznych. | 2 |
T-W-6 | Wstęp do metod spektroskopowych. Podstawowe definicje, rodzaje widm, podział metod spektroskopowych, natura promieniowania. | 2 |
T-W-7 | Metody analityczne wykorzystujące absorpcję lub emisję promieniowania. Zakres analityczny, analityczna długośc fali i sposoby ich wyznaczania. Zakłócenia (interferencje) i sposoby ich eliminacji. Aparatura analityczna i jej zastosowanie w analizie zwiazków toksycznych | 6 |
T-W-8 | Podstawowe metody chromatograficzne i ich wykorzystanie w analizie zanieczyszczeń. | 6 |
T-W-9 | Podstawy i zastosowanie spektrometri mas. Łączone techniki analityczne: LCMS, GCMS, ICPMS itp. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Konsultacje | 10 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdań i referatu | 20 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O8-2_W01 Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium. | MS_1A_W03, MS_1A_W16, MS_1A_W17, MS_1A_W18, MS_1A_W19 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11 | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-5 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O8-2_U01 Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski. | MS_1A_U13, MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U08, MS_1A_U09, MS_1A_U10, MS_1A_U11, MS_1A_U12 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-13 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O8-2_K01 Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole | MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05, MS_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-13, T-W-4 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O8-2_W01 Zna zasady pozwalające na bezpieczna pracę w laboratorium analitycznym. Zna terminologię stosowaną w analizie instrumentalnej, podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie zanieczyszczeń, zasady poboru i przygotowania próbek do analizy, zasady doboru metod analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów błędów popełnianych podczas analizy i netod ich minimalizacji. Zna metody opracowania wyników pomiarów. Orientuje się w zagadnieniach zwiazanych z utrzymaniem jakości w laboratorium. | 2,0 | Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%) |
3,0 | Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych. | |
3,5 | Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg niektórych prostych analiz. | |
4,0 | Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg analiz będących tematem zajęć. Zna podstawy interpretacji wyników. | |
4,5 | Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje bardzo dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych i aparatury wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Potrafi obsłużyć podstawowe urzadzenia.Posiada wiedzę pozwalająca na samodzielną interpretację wyników i oszacowanie ich poprawności. | |
5,0 | Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrę wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych i aparatury w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz, objaśnić mechanizm zachodzących przemian i zasadę działania aparatury. Potrafi obsłużyć podstawowe urządzenia. Posiada wiedzę umożliwiającą samodzielną interpretację wyników, oszacowanie ich poprawności i pozwalającą zidentyfikować i wskazać drogi rozwiązywania problemów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O8-2_U01 Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski. | 2,0 | Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie zna zasad przeprowadzania analiz. Nie potrafi opracowywać wyników. |
3,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Pracuje na ogół zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy. | |
3,5 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązujęcymi w laboratorium. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie. | |
4,0 | Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie. | |
4,5 | Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. | |
5,0 | Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze i dobrać aparaturę. Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy. Zna aparaturę analityczną, potrafi opisać jej działanie i samodzielnie ją obsłużyć. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O8-2_K01 Student jest kreatywny w doborze metod analitycznych, ma świadomość kosztów analizy instrumentalnej. Wykazuje dbałość o efekty swej pracy. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za wyniki analiz. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności zawodowej i etycznej za uzyskane wyniki. Nie współpracuje w grupie, potrafi dezorganizować pracę innych. |
3,0 | Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. | |
3,5 | Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy i umiejętności. | |
4,0 | Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. | |
4,5 | Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania. | |
5,0 | Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym. Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskane wyniki. Stara sie pogłębiać wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. Potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, ale jest otwarty na głosy innych. |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
- Marczenko Z., Balcerzak M., Spektrofotometryczne metody w analizie chemicznej, PWN, 1998
- Silverstein R.,M., Webster F., X., Kiemle D.,J, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, 2012
- Ryszard Kocjan, Chemia analityczna T2. Analiza instrumentalna, PZWL, 2002
Literatura dodatkowa
- Kealey D., Haines ., J., Chemia analityczna. Krótkie wykłady, PWN, 2009